• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-12 20:50:07 följande:
    Härligt att du får flytta hem till kalmar och super att allt håller sig lugnt och är oförändrat. Har du fått svar på proverna?
    nä, ingenting så antingen har dom inte fått några svar eller så visade dom ingenting.. sista natten här nu.. känns lite märkligt faktiskt, har ju blivit lite som ett hem nu.. men men..
  • Trassel

Laine, även om du inte känner likadant tycker jag tiden rullar på snabbt för dej! Tänk v 30+0!!

Vixan, jag blev inte sövd vid cerklagesättningen. Det bästa för barnet var att inte bli det sa de.

Issen, har inte behövt ta något av de läkemedlena så tyvärr kan jag inte hjälpa dej med svar där.. En kort tapp behöver inte betyda att det är dåligt. Det kanske behövs att du blir inlagd några veckor nu när det är en kritisk period?

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-04-12 20:47:23 följande:
    Min tapp ska knytas igen den 27/4 är sjukt nervös vill ju inte bli sövd. Är nu i v11+ 2 så när det är dags är jag i v 13+3. Tappen mätt till 46mm verkar som den har krympt lite. Den har ju mätt 5 cm  min förra graviditeti v 20 men den kan ju tydligen variera i längd. 
    Jag var oxå nervös för sövningen, men i efterhand var det nog bra att man var nedsövd. Somnade och sen när man vaknade så var det klart... Hade nog inte klarat slappna av om jag varit vaken, då man vet att de ska sy fyra gånger genom tappen. Det kommer säkert att gå jättebra för dig!
  • ISSEN

Här verkar det ha lugnat ner sig en hel del vad gäller sammandragningar,så jag hoppas Adalatet funkar! Har haft några stycken men inte så mkt som igår!! 
    Är såklart jätteorolig och fasar det allra värsta men jag får bara inte tänka att det ska gå snett nu när jag har lyckats såhär långt! Har funderat lite på det där med sjukhus, kanske vore bra att åtminstonde bli inlagd ett par veckor eller så, jag är så orolig av mig och på sjukhuset kan de ha stenkoll på mig nu de mest kritiska veckorna som någon skrev!
    Är det någon här som har gått eller går på Huddinge Spec mvc? Eller  vart inlagd där? Hur är det att vara det isåfall? Personalen på Spec kan man diskutera (vissa) men min läkare är jag supernöjd med!!

• Lanie

är framme i kalmar nu.. känner mig låg, när jag borde vara glad, men det blir lite för mkt av allting. har iofs känt mig låg varje gång när jag bytt sjukhus så det har väl o göra med att man ska anpassa sig till det nya. dessutom har läkaren nu helt ändrat riktlinjer. från att ha haft sängläge med undantag för o gå på toa o duscha så ska jag helt plötsligt vara uppe o gå mkt mer o det är ju en stor omställning när jag var sängliggande i över fyra veckor.

vixan: precis som saradk så var jag också nervös inför sövningen, men är nu i efterhand glad över att ha blivit det, slippa vara med på hela ingreppet. det var jobbigt nog ändå.

issen: vilka bra nyheter att det faktiskt lugnat ner sig, får hoppas på att det fortsätter så, men det är ju ändå bra o ta upp frågan in inläggning, för det var väl imorgon du skulle till läkaren?

• vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 11:37:50 följande:
    Jag var oxå nervös för sövningen, men i efterhand var det nog bra att man var nedsövd. Somnade och sen när man vaknade så var det klart... Hade nog inte klarat slappna av om jag varit vaken, då man vet att de ska sy fyra gånger genom tappen. Det kommer säkert att gå jättebra för dig!
    VAA!! Sy genom tappen??? Det har han inte sagt något om. När han rita för mig så skulle han fästa tråden på ligament och inget om att han skulle sy i tappen.

Jag hade aldrig velat få ryggbedövning den sprutan skrämmer mig merän något annat. Kommer ihåg vilken härlig känsla det var att vakna. Kände mig så avslappnad och lugn. Förstår de som blir beroende av lugnande.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-13 18:20:41 följande:
    är framme i kalmar nu.. känner mig låg, när jag borde vara glad, men det blir lite för mkt av allting. har iofs känt mig låg varje gång när jag bytt sjukhus så det har väl o göra med att man ska anpassa sig till det nya. dessutom har läkaren nu helt ändrat riktlinjer. från att ha haft sängläge med undantag för o gå på toa o duscha så ska jag helt plötsligt vara uppe o gå mkt mer o det är ju en stor omställning när jag var sängliggande i över fyra veckor.

vixan: precis som saradk så var jag också nervös inför sövningen, men är nu i efterhand glad över att ha blivit det, slippa vara med på hela ingreppet. det var jobbigt nog ändå.

issen: vilka bra nyheter att det faktiskt lugnat ner sig, får hoppas på att det fortsätter så, men det är ju ändå bra o ta upp frågan in inläggning, för det var väl imorgon du skulle till läkaren?
    Skönt att vara på hemmaplan men synd att det inte känns lika bra att vara där. Jag tror att det handlar om anpassning. Jag kände lika när jag bytte sjukhus Mas hade inte så många kanaler men de hade moderna sängar och underbar personal. Lund hade många kanaler och dator men personalen var inte lika trevlig. Du kommer säkert hitta fördelar med Kalmar. Håller tummarna för att din tapp växer och att du stänger dig så du får sova hemma.

Håller med om att sövning känns bättre vill ju inte hoppa till så de sticker sönder min blåsa Tungan ute
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-04-13 18:43:06 följande:
    VAA!! Sy genom tappen??? Det har han inte sagt något om. När han rita för mig så skulle han fästa tråden på ligament och inget om att han skulle sy i tappen.

Jag hade aldrig velat få ryggbedövning den sprutan skrämmer mig merän något annat. Kommer ihåg vilken härlig känsla det var att vakna. Kände mig så avslappnad och lugn. Förstår de som blir beroende av lugnande.
    Jo, han syr genom tappen på fyra ställen runt om och drar sedan åt ordentligt (lite som en gympa-påse...) och knyter. Han sätter stygnen genom ligament/muskler för att det ska sitta bättre. Ligamenten är ju musklerna som håller livmodern på plats... Detta gör att tråden verkligen sitter fast! Tycker inte att du ska oroa dig för mycket över narkosen. Man sover ju genom det värsta och när man vaknar är det klart!
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 20:39:28 följande:
    Jo, han syr genom tappen på fyra ställen runt om och drar sedan åt ordentligt (lite som en gympa-påse...) och knyter. Han sätter stygnen genom ligament/muskler för att det ska sitta bättre. Ligamenten är ju musklerna som håller livmodern på plats... Detta gör att tråden verkligen sitter fast! Tycker inte att du ska oroa dig för mycket över narkosen. Man sover ju genom det värsta och när man vaknar är det klart!
    Nu oroar jag mig inte för narkosen längre nu oroa jag mig för att han ska sy i tappen. haha
    Alltså helt allvarligt när jag frågade var han skulle sy så sa han inget om tappen. Han ritade upp så fint hur den skulle sitta runt tappen och inget om att han skulle sy fast den i tappen. Men det är klart att den sitter bättre då men känns som att det skulle kunna reta tappen rejält. Jag har bara sett det som att desatt dit det och knytit runt det hmmmm.

Laine Är ditt cerklage också dit sytt i tappen`? 
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-13 20:47:44 följande:
    Nu oroar jag mig inte för narkosen längre nu oroa jag mig för att han ska sy i tappen. haha
    Alltså helt allvarligt när jag frågade var han skulle sy så sa han inget om tappen. Han ritade upp så fint hur den skulle sitta runt tappen och inget om att han skulle sy fast den i tappen. Men det är klart att den sitter bättre då men känns som att det skulle kunna reta tappen rejält. Jag har bara sett det som att desatt dit det och knytit runt det hmmmm.

Laine Är ditt cerklage också dit sytt i tappen`? 
    nej, det ska det inte vara.. jag har frågat om de skulle sy ngt, men det skulle dom inte.. jag har faktiskt dålig koll hur det sitter fast men jag har antagit att de bara satt dit bandet o knytit ihop det på ngt vis...