• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-04-13 20:47:44 följande:
    Nu oroar jag mig inte för narkosen längre nu oroa jag mig för att han ska sy i tappen. haha
    Alltså helt allvarligt när jag frågade var han skulle sy så sa han inget om tappen. Han ritade upp så fint hur den skulle sitta runt tappen och inget om att han skulle sy fast den i tappen. Men det är klart att den sitter bättre då men känns som att det skulle kunna reta tappen rejält. Jag har bara sett det som att desatt dit det och knytit runt det hmmmm.

Laine Är ditt cerklage också dit sytt i tappen`? 
    Jag vill absolut INTE skrämma upp dig! Fråga honom för säkerhetsskull, bara antar att han gör likadant på alla... På mig sydde han fast tråden långt upp i tappen. Jag fick onda sammandragningar efter och blev inlagd i två dygn, men tjejen som jag delade rum med fick bara ont som lite mensvärk... Verkade som att det oftast "bara" blir mensvärkssmärtor. Så min tapp blev nog lite irriterad av operationen.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 21:01:54 följande:
    Jag vill absolut INTE skrämma upp dig! Fråga honom för säkerhetsskull, bara antar att han gör likadant på alla... På mig sydde han fast tråden långt upp i tappen. Jag fick onda sammandragningar efter och blev inlagd i två dygn, men tjejen som jag delade rum med fick bara ont som lite mensvärk... Verkade som att det oftast "bara" blir mensvärkssmärtor. Så min tapp blev nog lite irriterad av operationen.
    Du skrämmer inte mig. Har ju gjort det en gång tidigare och det gick bra i en månad och som sagt helt andra förutsättningar då. Själv kände jag inte av cerklaget överhuvutaget. Jag får fråga honom den 26 men fick din rumskamrat också stanna kvar över natten?
  • Trassel

Oj vad olika det är från sjukhus till sjukhus! Är inte det lustigt egentligen?
    Jag minns faktiskt inget av hur cerklaget satt fast men jag har för mej att det syddes som SaraDK beskriver.
    De pratade först om sövning för mej med men ändrade sig och sa att det bästa för barnet var att inte bli sövd så det blev ryggbedövning. Ingen höjdarupplevelse kanske när man inte har ont. Fick blodtrycksfall men själva operationen gick snabbt, 10 min ungefär, jag kände ingenting förutom att de höll på med något. Narkossköterskan och jag pratade om allt möjligt annat. På uppvaket blev jag lite yr efter att ha blivit runtsnurrad i sängen på vägen dit och måde lite illa men det gick över. Efter att bedövningen släppt kändes det inte mycket i tappen och det blödde väldigt lite. Fick åka hem några timmar senare.
    Känner inte att jag skulle vilja bli sövd nästa gång utan det  går bra med ryggbedövning då med.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan
    Trassel skrev 2011-04-13 21:19:47 följande:
    Oj vad olika det är från sjukhus till sjukhus! Är inte det lustigt egentligen?
    Jag minns faktiskt inget av hur cerklaget satt fast men jag har för mej att det syddes som SaraDK beskriver.
    De pratade först om sövning för mej med men ändrade sig och sa att det bästa för barnet var att inte bli sövd så det blev ryggbedövning. Ingen höjdarupplevelse kanske när man inte har ont. Fick blodtrycksfall men själva operationen gick snabbt, 10 min ungefär, jag kände ingenting förutom att de höll på med något. Narkossköterskan och jag pratade om allt möjligt annat. På uppvaket blev jag lite yr efter att ha blivit runtsnurrad i sängen på vägen dit och måde lite illa men det gick över. Efter att bedövningen släppt kändes det inte mycket i tappen och det blödde väldigt lite. Fick åka hem några timmar senare.
    Känner inte att jag skulle vilja bli sövd nästa gång utan det  går bra med ryggbedövning då med.
    Hur länge höll ditt cerklage? Hur märkte du att det släppt?

Jag är spruträdd så sövning är att fördra för min del.

• SaraDK
    Vixan: Jag opererades på eftermiddagen och stannade över natten. Åkte hem och hade jätteont, men trodde att det var normalt för de hade ju sagt att det kunde kännas olika från person till person... Efter ett dygn hemma, så skrev Schäfer (på denna tråden) och frågade om jag sluppit sammandragningar. Det var det som fick mig att inse att det var det jag hade och att det inte var normal smärta efter den sortens op. Ringde prenatal som ville att jag skulle komma in. Sen var jag inlagd i två dygn med brikanyl, smärtstillande och två sorters antibiotika (eftersom det kunde vara pga en infektion).
    Min rumskamrat fick åka hem under min op, för hela dagen hade blivit så försenad, så de hann inte operera henne då. Hon kom tillbaka morgonen efter för sin op och jag tror att hon oxå fick stanna en natt.
  • Trassel
    Vixan, mitt cerklage släppte aldrig det höll fint ända tills klipp i v 36! Det sattes i v 14. Jag hade inga sammandragningar dagarna efter cerklage så det gick bra det med.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Schäfer
    Vixan: mitt senaste cerklage sydde de inte. Tidigar har de gjort det men tydligen är det "senaste" att man inte behöver göra det och att det även innebär fler risker (infektion, missfall osv...) om man syr! Jag gick på Karolinska så om du ska till Huddinge borde det vara samma där att de inte syr längre!
    Sövning är inte att rekommendera i första trimestern, men i tvåan kan man även om ryggmärgsbedövning är bättre för fostret som då inte påverkas alls!
    Lycka till, när var det dax?
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-04-13 18:20:41 följande:
    är framme i kalmar nu.. känner mig låg, när jag borde vara glad, men det blir lite för mkt av allting. har iofs känt mig låg varje gång när jag bytt sjukhus så det har väl o göra med att man ska anpassa sig till det nya. dessutom har läkaren nu helt ändrat riktlinjer. från att ha haft sängläge med undantag för o gå på toa o duscha så ska jag helt plötsligt vara uppe o gå mkt mer o det är ju en stor omställning när jag var sängliggande i över fyra veckor.
    Är det inte så att du har kommit så långt nu att de vill att du ska börja röra på dig för att orka med? Vilken vecka är du i?
    Normalt brukar man ju börja röra på sig runt v.32 om allt är lugnt!
    Skönt att vara närmare hemmet eller?
  • Lanie

Vixan: jag frågade hur sövningen påverkade fostret o de svarade att fostret kan påverkas, men den påverkan borde vara liten då man får en väldigt låg dog av sövning eftersom ingreppet inte tar så lång tid så behöver man inte heller få så mkt narkos

schäfer: jag är i v 30+1 idag! jo det klart att det är bra o börja o röra på sig om man kan och jag har ju faktiskt inga problem med o gå kortare sträckor eller stå upp, känner inget tryck nedåt, kan få lite sd, men de är så små så jag knappt reagerar på de längre. det jobbiga blev väl bara att det blev så mkt nytt på en gång, först transport, nytt rum, nya människor, nya rutiner o sen skulle jag helt plötsligt vara uppe o röra på mig. blev lite för mkt av allting, men idag känns det ändå okej att gå upp o göra sin egen frukost, sambon var här så vi satt ute i dagrummet o fikade o kanske att jag får åka hem om några dagar. det verkar iaf så på personalen.

• ISSEN

Mitt cerklage är satt på Huddinge och de sydde stödsrygn, vad det innebär har jag ingen aning om egentligen men har inte hört något om att de sytt genom hela tappen?! Ska träffa min läkare kl 14 ska passa på att fråga henne då! Mina sammandragningar har blivit färre och det känns positivt! Är ändå jätte nervös för hur det ser ut och får veta om jag ska bli inlagd eller inte och det är jag jätte klivet inställd till, jag både vill och inte på samma gång :( vet inte om psyket skulle palla att vara ifrån familjen men samtidigt vet jag inte om det skulle palla att ligga hemma och vara orolig!