• MagdaA

Cerclage?

dagens koll gick bra, cervix låg på ca 28 mm. fick ny tid nästa vecka + tid för tillväxt ul om 2 veckor. var till bm efter läkaren, allt såg bra ut där också. magen har tagit ett rejält skutt! låg högt ovanför kurvan nu. 28+3 idag och 32 cm. med Alex följde jag veckorna precis och låg på 28 cm den här tiden, så det är inte så konstigt om jag tycker att den är större.

bäbisen hade iaf vänt på sig nu, tack å lov! inte längre några små fötter som ligger och sparkar mot cervix.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

Schäfer: SUCK för sånna bm:or! men du, finns det ingen bm på specen? jag går där. då brukar vi försöka planera in så jag kan ta bm-besök samtidigt som läkarbesök. om 2 veckor t ex har jag 3 tider på raken, först tillväxt UL, sen till en annan läkare för cervixkoll, å efter de bm.

• MagdaA

nån här i tråden som går på koller i gbg?

• MagdaA
    Schäfer skrev 2010-12-03 15:37:09 följande:
    Lanie: härlig kurator du träffat!!! Hoppas hon kan hjälpa dig nu! Bråka med släktingar är alltid jobbigt och tar energi... Kram!

Magda: nope, inte jag... Varför undrar du?
    var hos en ny läkare förra veckan, som bara är här tillfälligt, fick höra av bm att han tydligen jobbar i gbg i vanliga fall. bara nyfiken om nån annan hade träffat honom.
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-12-06 12:44:37 följande:
    Har gått och blivit förkyld...ont i halsen, snorig och hosta. Och som vi alla vet rimmar ju hosta och cerklage inte så bra ihop Gråter 
    åh, jobbigt har du nån hostmedicin? jag fick mollipect utskrivet när jag var förkyld tidigare i höst.
  • MagdaA

Här gick de också bra på läkarkollen idag. Något förkortad, låg på 26 mm idag (30 mm förra veckan) men helt godkänt tyckte läkaren. Tratten innifrån oförändrad, låg på 11 mm idag. Helt stängt utifrån. Har ny tid om 9 dagar. Efter de kommer det nog bli lite längre uppehåll eftersom det är jul å allt, å sen känner jag mig rätt lugn nu, ju fler veckor som går ju lugnare blir jag. Nästa vecka har ajg även tid för tillväxt UL, ska bli spännande å se då hur stor bäbisen beräknas vara med tanke på att magen är stor.

Niinis: säger som schäfer: tänk på att cervix förändras hela tiden. det kan skilja flera mm bara om man jämför fm och em samma dag. Förstår att det är en jobb tid för dig och din man. Min man är också väldigt lättpåverkad när det gäller sånna här saker. Han mådde väldigt dåligt när vi väntade Alex, när jag låg inne osv. Det går lite bättre nu, men han påverkas helt klart.

Schäfer: Hurra för bra kontroll! Jag har också ofta elever med på undersökningarna, å det är bra just de där att det blir extra grundligt. En gång fick jag vänta 20 min innan jag fick komma in, även fast jag visste att läkaren var klar med patienten innan, sen fick jag förklaringen. Läkaren hade gått igenom HELA min historia med eleven! Och även om hur läget va nu och så, sen en VÄLDIGT grundlig undersökning, det tog tid, men de var det värt! Ang järn, jag har ätit ett tag, men en svag sort, så att jag inte ska bli hård i magen. Men nu tänker jag skippa dom ett tag, har blivit så gasig och orolig i magen. Har IBS så det är liksom nog, så nu ska jag testa å se om det blir bättre om jag skippar järnet. Hade 121 i HB förra veckan så det är ju ingen katastrof.

• MagdaA

Schäfer: håller folsyran Hb:t uppe? Visste jag inte... har ätit folsyra sen jag plussade och gör det fortfarande. kanske därför jag inte har så lågt hb då.

• MagdaA
    TikTok skrev 2010-12-08 14:47:35 följande:
    Magda: Va innebär detta med trattbildning? Är det något som kan växa igen el den bara är som den är?
    Tratt, el "Funneling" som det eg heter är liksom en trattformad öppning i livmoderhalsen. Väldigt vanligt hos omföderskor och inget "farligt" i normala fall. Nu, iom min historia, så vill dom ju hålla extra koll och se att det inte börjar öppna sig mer. Tratten kan gå tillbaka om man har tur, i mitt fall har den inte gjort det.
  • MagdaA

Lanie: verkar som cerklagen sätts lite olika. När jag fick mitt så sydde dom liksom i vävnaden runt om, lite svårt att förklara. det satt alltså inte utanpå runtom bara. utan runt igenom. hade dessutom 2 st.

• MagdaA

Jag trodde att jag kände av cerklaget ibland förra graviditeten, men nu är jag mer tveksam på vad jag kände, för jag har haft liknande "ilningar" den här graviditeten och jag har ju inget cerklage nu, så kanske är det som din läkare säger Schäfer, att det är enerver el foglossning som känns.

Svar på tråden Cerclage?