• MagdaA

Cerclage?

nu ger jag upp för i kväll. ogillar sd som inte ger sig trots bricanyl, känsns som magen ska spricka. skönt att jag har läkarkoll i morgon i vilket fall, annars hade jag nog ringt in. hoppas allt ser bra ut. Maken följer med i mrogon coskå, han har inte varit med på många läkarkontroller den här graviditeten. Men i morgon är han ledig, så Alex får va hos farmor, då hinner vi med en lunch på stan i lugn och ro också.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-05 09:55:04 följande:
    Håller tummarna idag Magda!!!
    tack sovit USELT i natt. magen spänd som en ballong, molande värk och massa tankar som far. snurrat och grubblat hela natten. dessutom en sprattlig son mellan oss, som låg vaken mellan 04 och 07.

nu ska vi åka iaf. hörs sen. KRAM!
  • MagdaA

de gick bra idag tappen var kortare och tratten större, men ändå ok med tanke på hur långt jag kommit.19,mm. Å de första läkaren sa var "Jaha, då är det sista cervix-mätningen idag då..." Skulle det starta nu så kommer dom inte stoppa det. Känns lite läskigt måste jag erkänna. Att hela tiden gått och tänkte "nu måste de se bra ut, bäbisen måste stanna i magen..." å nu helt plötsligt så är det ok om han kommer. var till BM efteråt, kollade bltr, lyssnade på hjärtat och mätte magen. Ligger fortfarande en bra bit över överasta kurvan, men det har planat ut lite iaf. när jag kommit till 36+0 (lördag om 2 veckor) så kommer jag våga börja röra mig lite mer, va ute mer och så. Fast då kommer jag väl få så ont att jag inte orkar istället.

Schäfer: så det är lika här, ungefär 34+0 då stoppar dom inte. är nog ganska lika över hela landet.

• MagdaA

Schäfer: tack tack ja, klart 34+0 känns tidigt, men jag vet inte hur lätt det är att stoppa så pass sent heller, kanske bättre att låta bäbisen komma då.

• MagdaA
    Schäfer: antagligen blev dom så stälda mitt i situationen, cerklage och vattenavgång + värkar, antagligen blev det för mycke för deras små läkar-hjärnor ska helst va en grej i taget så dom hinner ta korrekta beslut

känns lite läskigt att det är så nära, det har ju hela tiden känts så långt borta!

nu är det jag och Thalis som fajtas om förstaplatsen, sen när vi är klara är det fritt fram för din buse att kika ut
  • MagdaA
    Thalis skrev 2011-01-05 22:55:55 följande:
    Du får gärna ta förstaplatsen för jag är då inte alls redo för detta!!!
    Idag har jag drabbats av panik,bebis verkar inte vilja vända sig och jag vill inte ha ks! Eller rättare sagt jag klarar inte av tanken på ks.
    Du får komma hit så ska min mage prata din mage tillrätta! Här har busen legat med huvudet neråt i princip hela tiden, förutom en lite sväng åt fel hål för 1,5 månad sen. han är inte fixerad, men ligger åt rätt håll iaf.
  • MagdaA

jag har redan börjat "känna efter" eller hur man ska säga. vet inte om det beror på att läkaren "skrev ut" mig efter kollen i onsdags. känns som jag redan är i mål även fast det är 6 veckor kvar. kommer bli 6 lååånga veckor.

går igenom i huvudet om och om igen vad som måste fixas, vad som ska handlas, vad som ska förberedas osv.

känner mig på ett sätt helt redo för bäbis, vill att han ska komma NU, samtidigt som jag inte alls känner mig beredd, undrar vad vi eg gett oss in på! Hur ska vi fixa ett barn till?

• MagdaA
    muppedupp: beklagar er förlust. Be inte om ursäkt för att du kommer in här och berättar. det är ju just det den här tråden finns för, att hjälpa och stötta varanadra, i både glädje och sorg. här kämpar vi alla, på olika vis, i olika situationer av livet.

schäfer: det blir ingen syskonvagn för oss. de få gånger Alex åker vagn är på stan ibland, kanske 1 gång/månad, å han vill ofta gå själv då iaf. vi bor ute på landet och använder aldrig vagnen hemma numera. vi har för långt för att gå till affären (2,5 mil) el dagis (1 mil). vi hade funderat på att köpa en ståbräda, men nu har vi slutat bort det också, den modellen vi behövde var så dyr att köpa ny och svår att hitta begagnad. de få gånger han ska va me på stan längre tag så tar vi dubbla vagnar, annars får han gå. han blir ju 4 till sommaren så det klarar han bra.
  • MagdaA
    martyna skrev 2011-01-10 11:20:29 följande:
    Hej, har suttit och läst här sen jag blev gravid. Är i vecka 13+5 idag och blev lovad cerklage i mars när vi förlorade våran pojke i vecka 23+0. Men nu tvekar läkaren om det är de rätta att göra. Har mätning varannan vecka nu för att kolla, första gången var den 36mm och för två veckor sedan 46mm.
    Men denna väntan och osäkerheten håller på att knäcka mig, min förra
    Läkare sa att det kan vara ärftligt då min mamma och min syster öppnade sig utan förvarning i samma vecka.
    Min läkare är osäker för att efter jag kommit in till akuten så fick jag 2 värkar, men då var jag redan öppen 4 cm. Vi åkte in för det kändes konstigt och att han kändes som om han låg väldigt långt ner.
    Nu är jag livrädd för att samma sak ska hända igen..
    Förlåt om det blev ett jätte rörigt inlägg, var jobbigare att skriva om detta än vad jag trodde.
    jag har varit lite i samma läge. vi förlorade en dotter i vecka 20, förra grav fick jag cerklage i vecka 20 då tappen såg ut att börja ge efter. Blev då lovad cerklage vid kommande graviditet. Men när jag blev gravid igen och allt såg så mycke bättre ut än sist, så avvaktade läkarna. har gått på koll första var 3:e vecka, och från vecka 13-14 nånting så har jag gått varje vecka. Nu är jag i vecka 35, och har fortfarande inget cerklage! Jag förstår din oro, när man först blivit lovad och sen börjar dom tveka. det är hemskt att gå omrking och inte veta vad som händer. Ingreppet i sig är ju inte helt riskfritt. Att ha cerklaget är inte heller helt riskfritt. Därför vill många läkare inte sätta in det förebyggande.

Att du fick värkar tycker jag inte är så konstigt, för då var du ju redan öppen. När vi förlorade vår dotter så fick jag också värkar efter att jag kommit in, men jag var då också öppen 2-3 cm.

46 cm, låg tappen på de senast? super i så fall! Jag håller tummarna! När ska du på koll nästa gång?
  • MagdaA
    martyna skrev 2011-01-10 11:54:20 följande:
    Nästa koll är imorgon, så jag hoppas att allt ser bra ut då.
    Det get lite hopp att ha läst att det går så bra för dig.
    Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
    Vet inte hur den var sist för det kollades inte.
    Jag förstår att det känns länge. kan du inte be om att få kollas oftare redan nu? jag var så orolig redan där i vecka 13-14, så min läkare lät mig börja komma varaje vecka redan då, ibland var det 7 dagar emellan, ibland 9, men ungefär en vecka. Han sa att bland det viktigaste är att jag som patient ska känna mig lugn och trygg. Innan de var tanken att jag skulle gå varannan vecka ungefär. 46 mm är som sagt jättebra!
Svar på tråden Cerclage?