-
ja men just de. skönt att det löste sig då iaf. är det samma läkare som sist, el är det nån annan?Schäfer skrev 2010-12-27 14:15:48 följande:Cervixmätning! Min läkare är ju sjuk och den jag träffade sist tyckte ju inte att jag behövde komma mer så jag var ju orolig att de inte skulle hitta en läkare som kunde skriva en remiss mot hans rådan... Läkare går ju sällan emot varandra om man säger så. Men jag fick alltså en kallelse så det gick bra *pustar ut* -
gott nytt år på er alla!
här är det tungt å jobbigt just nu. trött och ont överallt. en bäbi som trycker på neråt och sparkas HÅRT!
i morgon ska vi fira "jul" tillsammans med min mans failj, vi var med min familj på riktiga julafton. faktist riktigt skönt att sprida ut det lite så det inte blir så intensivt. vi ska på äventyrsbadet på dagen och sen blir det julklappar och 3-rätters. får se hur länge barnen orkar hålla sig vakna efter en dag på badhuset.
jag följer med till badet även om jag skippar själva badandet, kan plaska lite med fötterna
tog fram en gammal bikini idag som jag hade när jag ar betydligt större än var jag (vanligtvis) är nu. trodde jag skulle kunna ha bh:n och ett par shorts i morron men shi fick jag! galet va brösten sväller när man är gravid! så, det får bli linne för mig i morgon istället.
kram på er alla och sköt om er! Nu siktar vi på 2011, ett härligt bäbis-år!
-
Pulp: 4 cm är bra längd! så längden är det absolut inget fel på. att livmoderhalsen däremot börjat bli lite mjuk och öppna sig lite är inte lika bra, men behöver inte alls va nån fara de heller.
de flesta med försvagad livmoderhals märker inte av nån blödning, utan man börjar då öppna sig "tyst" dvs att man varker märker el känner nånting, helt plötsligt sätter förlossningen igång pga att man öppnat sig utan känningar, utan värkar, utan blödningar.
kontakta spec mvc, be att få en läkarkontroll och mätning av livmoderhalsen. försök ta det lugnt., undvik tunga lyft och allt för mycke fysisk ansträning, undvik samlag och bad (risk för infektion) tills du har fått prata med en läkare igen.
Hoppas blödningen avtagit och att det blir lugnare framöver.
-
Malin83:
Hej! Jag måste hålla med schäfer i allt hon skriver, låter inte som att det är försvagad livmoderhals du har, utan att det kanske är sammadragningarna som ställer till det för dig, får de med försvagning brukar ju inte känna någonting. Här kommer iaf svaren på dina frågor. Dock ska jag tillägga direkt att läkarna inte är helt 100 på att jag verkligen har en försvagning, även om mycke tyder på de. Jag är nu gravid med nr 3 och har inte behövt nått cerklage. Har gått på mätning varje vecka sedan vecka 14, är nu i vecka 34. Det håller ihop än mycke troligtvis tack vare sjukskrivning och mycke vila.
1) I mars 06 förlorade vi en flcik i vecka 20. öppnade mig helt tyst, kände INGENTING, inga sd, inga blödningar, inget. gick inte att stoppa så hon föddes efter att jag legat inne 5 dagar. Nästa graviditet sattes cerklage "halvakut" i vecka 20 då livmoderhalsen hade förkortats och blivit väldigt mjuk. Jag gick på regelbunda kontroller innan för att ha koll om något började förändras.
2) som jag skrev ovan, "halvakut".
3) v 20.
4) Västerbottens läns landsting, Örnsköldsviks sjukhus.
5) Fortsatta kontroller under hela graviditeten. jag var öppen hela vägen ner till cerklaget så sista tiden var det bara det som höll sonen kvar. Cerklaget togs bort, 2 dagar senare gick vattnet och morgonen efter föddes han. 50 cm, 3480 g, vecka 37+1 -
Schäfer: HURRA HURRA!!! Härligt härligt
Jag ska på mätning på onsdag. lite nervös, har inte varit där sen den 17:e.
-
Ja, de känns lite läskigt! 33+2 idagSchäfer skrev 2011-01-03 20:16:22 följande:Tack Magda! Håller tummarna för Dig på onsdag, helt sjuk vad långt Du kommit också utan cerklage
Hejja!!!
Börjar tänkte att bäbisen faktist kan komma när som helst nu!
samtidigt som man kanske får gå 8-10 veckor till.
-
min mamma driver med mig och säger att jag borde få prova på att gå över 2 veckorSchäfer skrev 2011-01-03 22:51:21 följande:8-10 veckor? Hur länge hade du tänkt gå
Har ni samma hos Er att man inte stoppar förlossningen om den startar efter 34+0 ?
hon har gjort det med alla oss 7 barn. Men jag vet inte. Jag fick redan tidigt ett datum i huvudet, 29/1. BF är 18/2, min mamma säger 2/3
FÅr se vem som gissat närmast. ALex är född 37+1, tyckte de va alldelens lagom!
Jag vet faktist inte hur dom gör om det skulle sätta igång tidigare. Ska till läkaren på onsdag och jag tänkte faktist fråga just de då. -
Schäfer: Alex var också trött och rokade inte äta, vi var kvar 5 dagar. ingen koppmatning, men ammade var annan till var 3:e timme dygnet runt. fick klä av han för att han skulle vakna. han va gul också, precis på gränsen till att få sola men det slapp han. jag tycker 38+0 känns lagom den här gången.
-
schäfer: japp, 38+0 låter helt ok tycker jag! bestämt!

-
4 feb för mig. känns långt, men de kan jag taSchäfer skrev 2011-01-04 11:06:02 följande:Ok, det blir typ 4 mars då för mig
Låter bra! Men lååååångt kvar....... *pust*
fast jag har ju sagt 29/1, kör på de ja