• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-08-15 12:05:17 följande:
    Hej alla ! Tänkte på detta med längden på tappen.. Min tapp är 3,5 cm nu med cerlaget, hur lång är er andras som har cerclage??
    det som är kvar är ca 13mm så det är inte mkt att hurra för men det har ialf hållt!!!
    bf 3 september
  • FruHellström
    Hej alla ! Tänkte på detta med längden på tappen.. Min tapp är 3,5 cm nu med cerlaget, hur lång är er andras som har cerclage??
    Min var runt 50mm sist, för ngn månad sedan. Den hade vuxit ca 20mm. 
    Såg i din pres att du med har BF 4 Nov precis som jag, kul!  
  • MeOnFire
    FruHellström skrev 2011-08-15 12:42:22 följande:
    Min var runt 50mm sist, för ngn månad sedan. Den hade vuxit ca 20mm. 
    Såg i din pres att du med har BF 4 Nov precis som jag, kul!  
    Wow kan tappen alltså, "växa" till sig efter cerclaget är på plats?? Kul att vi har samma dag!
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-08-15 13:23:50 följande:
    Wow kan tappen alltså, "växa" till sig efter cerclaget är på plats?? Kul att vi har samma dag!
    Ja konstigt nog, men jag antar det beror på om & hur bebis trycker på neråt, jag såg en liten rumpa vid senaste kollen, den låg en bit ovanför, det var luft" (vatten) emellan cerklaget o rumpan. Beror säkert på det...??
    Hur mår du annars då? 
  • Pupp

Min är 17-18 mm hoppas att detta ska hålla sig så länge till..

Känns ju positivt iaf med snalmums 13mm som hållt så länge..;)

Idag är det samma dag som vattnet gick sist vi var gravida så har knappt vågat röra mig.. Min älskling har semester idag och har varit så duktig och städat och hållt på medans jag bara ligger men han klagar inte sötnosen. Vill ju också kunna fixa och dona men det får vänta..

Kram på er alla 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-08-15 08:12:30 följande:
    hej flikar väl in en läges status jag med,,,,vecka 21+5 idag....lite sd men inget allvarligt men det är ju otrevligt ändå..ska på kontroll nästa måndag o mäta tappen..sen ska jag nog be om bricanyl också så jag kan ta det vid behov..... är så tråkigt att gå hemma..sämre inkomst o allt man vill handla till lillan kostar ju pengar....o så får man ju inte göra vad man vill utan måste be om hjälp hela tiden..usch...
    bra att du ska begära bricanyl tab, jag har till och med sprutor, super bra. Det är tråkigt att vara sjukskriven. Visst förlorar man pengar av att vara sjukskriven, men samtidigt är varenda förlust är en vinst när man närmar målet.

Själv kommer jag inte vara mamma ledig länge heller max 2 månader.
  • MiScHoOo
    Min band är starkare än ett vanligt cerklage, min etapp har krympt från 4,5-2,7 men än så länge stängd och är i v. 18+6
  • MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-15 15:26:23 följande:
    Min är 17-18 mm hoppas att detta ska hålla sig så länge till..

Känns ju positivt iaf med snalmums 13mm som hållt så länge..;)

Idag är det samma dag som vattnet gick sist vi var gravida så har knappt vågat röra mig.. Min älskling har semester idag och har varit så duktig och städat och hållt på medans jag bara ligger men han klagar inte sötnosen. Vill ju också kunna fixa och dona men det får vänta..

Kram på er alla 
    Det är imponerande hur många duktiga kvinnor som klarar hela graviditeten med en kort etapp. Ja, det är härligt när mannen går runt och städar och är duktiga. Jag får dåligt samvete när min man jobbar kommer hem laga mat och städa =(, ännu värre när han opererades och jag mådde jätte illa och hade dropp. Dessa super män.
  • vixan

Min tappa har varit från 54mm-56mm men det beror tydligen på vem som mäter. Min läkare sa att tappen blir kortare ju längre man kommer. Är nu inne i v30 och ska på tappkontroll och mätning imorgon och då får vi se hur lång den är nu.

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-08-15 17:20:28 följande:
    Min tappa har varit från 54mm-56mm men det beror tydligen på vem som mäter. Min läkare sa att tappen blir kortare ju längre man kommer. Är nu inne i v30 och ska på tappkontroll och mätning imorgon och då får vi se hur lång den är nu.
    hoppas den är oförändrad och härligt att komma så långt, jag är orolig själv har kontroll på torsdag och min etapp krymper per besök, men en av mina besök så blev etappen 1 cm längre.