• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Härligt med lite renovering. Hoppas de kan jobba på snabbt så du kan flytta hem igen. Fast härligt att bo hos mamma som kan skämmabort dig lite. =)

Jag är också peppad på att sätta igång kroppen igen och jag hoppas det håller i sig även till efter förlossningen.  

• Lanie

meonfire: jag fick ju cerklaget i v 13 o jag började och röra på mig mer först när jag hade passerat v 31. Visst, lagade lite mat innan, bakade ibland, kanske slängde in en o annan tvätt. Sen blev jag ju inlagd i v 25 o var sängliggande till v 30, sen fick jag börja o röra på mig mer o efter v 32 kände jag mig mer lugn så då grejade jag mer hemma än tidigare.

• MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-08-18 11:43:35 följande:
    Har ju inte koll på än vilka av er som fått ett sent cerclage ,men jag undra hur mycket rör ni på er på dagarna, ni som kommit förbi 28 fulla veckor? Även ni som fått cerclaget i "vanlig" tid! Jag rör mig fritt i lägenheten iaf, går ni andra ut och promenerar osv. Berätta gärna hur dags "mtotionen" ser ut :) Tänkte att efter v 30 så ska jag försöka röra mig mer utomhus..
    Vännen, jag fick mitt cerklage förra gången i v 14. men kom aldrig till v. 20. Då var jag inlagd och när ronden kom så var det olika läkare. Den ena sa att jag skulle vila och många andra ville att jag skulle röra mig normalt och jag själv ville leva normalt, det slutade katastrof.

Nu lever jag efter egna regler. och ett starkare band. så en gång i v duschar jag, en annan dag i v är det läkarbesök. Ligger/sitter i soffan, sover i min ställbara säng med benen lite högre för bäckenet. städar inte, hjälper till med matlagningen ex sallad, dem tvättar allt och jag skär och blandar, skalar potatis osv i sittande position och gör endast en gång om dagen.

För att dagarna ska gå stickar jag, har pärlor att göra, sitter på familjeliv.

Min familj typ bor hos mig, gör sina dagliga sysslor, vi äter middag tillsammans,dem städare tillsammans (tillsammans med mannen). vi sitter tillsammans. mina systrar kommer till med med sina familjer på besök. vänner som kommer till mig och ringer mig.

Jag tror att psyket spelar en stor roll och denna gången mår jag väldigt bra och glädjen var stor idag och har passerat en dag längre än alla mina graviditeter.
  • snalmums
    meonfire:  jag fick mitt akut i v 21+4, jag har legat mestadels och haft en rullstol för att komma ut lite ibland. jag var mest sängliggandes fram till v 28 sen började jag åka runt med rullstolen sen nu efter v 33 så har jag gått själv och tyckte väl att varför har jag inte gått  tidigare men samtidigt så vet man inte hur det skulle slutat om jag börjat gå redan i dom tidiga veckorna. menar det är ju alltid en risk i dom veckorna 21-28 liksom. fast nu i efterhand så kan jag med gott samvete veta att jag gjort allt för att få bebisen att stanna i magen. jag tycker du ska lyssna på dig själv och din kropp... mina läkare har sagt så olika, den ena sa lev precis som vanligt men inga maratonlopp och tunga lyft. en annan sa ja det är bäst att du vilar mkt osv. så jag blev förvirrad på hur jag skulle leva men lyssnade mest på min kropp och så.

det enda negativa med att ha varit sängliggandes är att nu får mina fötter ta stryk, betong klumpar till fötter så jag tackar för att det finns stödstrumpor!!!!
    bf 3 september
  • MeOnFire

Tack för alla svar :)
    Går in i v 30 imorgon och tänkte att nästa v så ska jag åka en sväng med familjen till Ullared, i rulstol :) Har rört mig hela tiden hemma, grejar lite mer o mer sen efter v  25 fulla..på måndag ska cerclaget kollas igen o ser allt bra ut då så blir jag skitglad! Förrförra veckan så tyckte min läkare som satte cerclaget att jag skulle gå ut en sväng, sitta i friska luften, kunna åka lite bil mm. Har inte gjort det ännu dock, inte mer än turerna till sjukan. Foglossning från helvetet har jag dock, aj aj, men kan man åka rullstol ute iaf så är jag suuper nöjd! Hoppas tiden/veckorna rullar på fort nu för oss alla. 

• Trassel

Hej! Uppdatering från mej via mobilen. Fick cerklaget idag vid lunch och det gick bra förutom att bedövning inte tog fullt ur så det blev lite påfyllning blev det mitt i! Nåja, det var uthärdligt i alla fall. Nu 6 timmar senare känner jag nästan rumpan igen! Blir kvar över natten här och beordrades sängläge tills imorn. På det stora hela tycker jag det känns ok, inga sammandragningar som jag känner av än. Imorn hoppas jag att dom släpper hem mej!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-08-19 17:03:59 följande:
    Går in i v 30 imorgon och tänkte att nästa v så ska jag åka en sväng med familjen till Ullared, i rulstol :) Har rört mig hela tiden hemma, grejar lite mer o mer sen efter v  25 fulla..på måndag ska cerclaget kollas igen o ser allt bra ut då så blir jag skitglad! Förrförra veckan så tyckte min läkare som satte cerclaget att jag skulle gå ut en sväng, sitta i friska luften, kunna åka lite bil mm. Har inte gjort det ännu dock, inte mer än turerna till sjukan. Foglossning från helvetet har jag dock, aj aj, men kan man åka rullstol ute iaf så är jag suuper nöjd! Hoppas tiden/veckorna rullar på fort nu för oss alla. 
    skönt att höra att det går så bra för dig och rullstolen är ett bra hjälpmedel för oss som inte kan direkt ta långa promenader. den har varit guld värd under tiden för mig ialf så man har kunnat komma ut lite under sommaren.
    jobbigt med foglossningen, fast skönt då att åka rullstol och jag vill också till ullared. får bli en tur kanske i höst eller så, shoppa julklappar Flört

hoppas det går bra på kontrollen på måndag, får gärna uppdatera oss hur det gick.
    bf 3 september
  • snalmums
    Trassel skrev 2011-08-19 18:19:16 följande:
    Hej! Uppdatering från mej via mobilen. Fick cerklaget idag vid lunch och det gick bra förutom att bedövning inte tog fullt ur så det blev lite påfyllning blev det mitt i! Nåja, det var uthärdligt i alla fall. Nu 6 timmar senare känner jag nästan rumpan igen! Blir kvar över natten här och beordrades sängläge tills imorn. På det stora hela tycker jag det känns ok, inga sammandragningar som jag känner av än. Imorn hoppas jag att dom släpper hem mej!
    hej! vad härligt att få läsa att det gick bra att sätta cerclaget fast lite trist att bedövningen inte tog fullt ut. vad fick du för typ av bedövning ryggbedövning eller? jag var också sängliggande samma dag som man hade satt cerclaget och det var för att vävnaden ska hinna läka litegrann fick jag förklarat. skönt att du inte har sammandragningar osv, får du brickanyl sprutor ändå eller hur gör dom? jag fick det trots att jag inte hade några sammandragningar just då men det var för att lugna livmodern eftersom det retar lite med cerclaget precis när dom satt det.

jag fick upp och gå efter 2 dagar men jag fick dock mitt akut så det är ju en annan situation men hoppas du får åka hem tidigt för sjukhus är inget roligt alls att vistas på.

håller tummarna att det går vägen för dig!
    bf 3 september
  • snalmums

tjollahoppsan!

guuuuud vad det öser ner här!!! men mysigt ändå, nu börjar jag få höstkänsla och vill tända massa ljus. igår planterade jag lite höstblommor på balkongen, blev riktigt nöjd!

då är jag snart inne i v 38+0 och inga känningar att det är på gång, tror jag skriver det varje vecka nu men vips så kanske jag får vattenavgång eller andra trevligheter. men det är bara att vänta till dagen D Glad

önskar er alla en trevlig helg

(vixan) mannen ska fixa med fk papper osv, det enda jag skulle fixa är att ta fram ett läkarintyg för sommaren så vi kan få ut mina pengar som jag hade rätt till... TACK för hjälpen!

bf 3 september
  • MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-08-19 17:03:59 följande:
    skönt att höra och skoj att njuta lite av sommaren. shoppa loss på ullared är inte heller dumt