• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Jag är hittad...!!

Har bara smygit runt  här lite nu o då, inte orkat skriva, det händer ju inget nytt för min del, bara växer o har halsbränna.Foten i munnen Sen har sambon haft semester och vi har tömt hans lägenhet för den ska hyras ut, så jag har nog gjort mer än jag borde, har varit mycket sista veckan :P
    Me nu är han åter på jobbet o dagarna kommer nog spenderas mycket här framför skärmen.

Sen ska vi renovera badrummet, o när vi började riva det så sprack expansionskärlet på vinden, = ny fuktskada...
    Så jag kommer nog bli mambo om några veckor när vi ska ha hantverkare här till att återställa sonens rum och hallen. Sen är det nog livsfarligt för mig att vara hemma o ha snickare springa runt här, jag menar, det är ju inte så livat i halmen just nu o se män i blåkläder vart man än tittar kan få pulsen att öka...hahha!!!

Skämt o sido, har bara varit lite väl mycket sista veckorna. Men jag mår bra o bebis kickar på för fullt.

Har börjat handla så smått nu, vann en bärsjal på Tradera idag för 150kr, en Tricot slen, de kostar ju 6-700 nya, så jag är nöjd

Jag har inte cerklagekoll förrän den 14sept nu, efter den blir det klippning. 
    Snalmums: Hoppas verkligen du slipper  havandeskapsförgiftning Det känns som det vi alla redan har räcker gott och väl :S Jag skulle kanske föredra ett huvud i revbenen istället för dessa små fossingar som lyckas få in fullträffar emellanåt :-P

Vixan; gör alla glukostest? Jag har inte hört ngt om det...? Utan bara det där imuniseringsprovet de lyckades få efter 7stick...
    Är det för att kolla gravdiabetes?

MiScHoOo skrev 2011-08-05 16:12:05 följande:
    jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 
    Jag har med lite bubbel, tror det är som min läkare sa, att man har ökade flytningar med cerklage, att det är därför, men det är inget som gör ont. Jag tror det helt enkelt är luft o lite ökad/annorlunda konsistens på flytningen... Men det skadar inte o ringa in o fråga
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-08 12:39:49 följande:
    Nej inte ska du väl drabbas av det också!! Hoppas bebis tar sitt förnuft till fånga och vänder på sig snart men vem vet du kanske går över tiden så kanske bebis har några veckor på sig att vända sig. =) 

Jag är v 28+2 så nu hoppas vi tiden går fort. Imorgon ska jag göra glukostestet sen nästa tisdag är det dags för kontrollen och då med min ordinare läkare. Tror det bli en kontroll til efter denna sen blir det cerklage klippning.

Vi får göra en efterlysning på fru Hellström!
    nää jag hoppas verkligen inte det, men får se hur det går imorgon hos bm. läkarna vill att h*n ska ligga rätt innan dom klipper isf nästa vecka (vet ej vilken dag) vi får väl se hur dom resonerar på onsdag efter allt bök med vändningen kanske är så om jag har havandeskapsförgiftning att dom vill ta ut h*n tidigare? beror väl lite på värdena osv.

skönt att du kommit till 28+2 jag hejar på er alla andra som har en liten bit kvar!!! heja heja heja
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-08-08 13:04:10 följande:
    Jag är hittad...!!

Har bara smygit runt  här lite nu o då, inte orkat skriva, det händer ju inget nytt för min del, bara växer o har halsbränna.Foten i munnen Sen har sambon haft semester och vi har tömt hans lägenhet för den ska hyras ut, så jag har nog gjort mer än jag borde, har varit mycket sista veckan :P
    Me nu är han åter på jobbet o dagarna kommer nog spenderas mycket här framför skärmen.

Sen ska vi renovera badrummet, o när vi började riva det så sprack expansionskärlet på vinden, = ny fuktskada...
    Så jag kommer nog bli mambo om några veckor när vi ska ha hantverkare här till att återställa sonens rum och hallen. Sen är det nog livsfarligt för mig att vara hemma o ha snickare springa runt här, jag menar, det är ju inte så livat i halmen just nu o se män i blåkläder vart man än tittar kan få pulsen att öka...hahha!!!

Skämt o sido, har bara varit lite väl mycket sista veckorna. Men jag mår bra o bebis kickar på för fullt.

Har börjat handla så smått nu, vann en bärsjal på Tradera idag för 150kr, en Tricot slen, de kostar ju 6-700 nya, så jag är nöjd

Snalmums: Hoppas verkligen du slipper  havandeskapsförgiftning Det känns som det vi alla redan har räcker gott och väl :S Jag skulle kanske föredra ett huvud i revbenen istället för dessa små fossingar som lyckas få in fullträffar emellanåt :-P

Vixan; gör alla glukostest? Jag har inte hört ngt om det...? Utan bara det där imuniseringsprovet de lyckades få efter 7stick...
    Är det för att kolla gravdiabetes?Jag har med lite bubbel, tror det är som min läkare sa, att man har ökade flytningar med cerklage, att det är därför, men det är inget som gör ont. Jag tror det helt enkelt är luft o lite ökad/annorlunda konsistens på flytningen... Men det skadar inte o ringa in o fråga
    jaaa, jag hoppas verkligen det också men vi får se vad bm säger imorgon om värdena?!
    precis, men nu tycker jag h*n kan vända sig så jag slipper vändningsförsöket på onsdag.

jag fick lämna ngt prov sist förra veckan hos bm, ngt med om man bildat anti kroppar eller ngt... ngn som vet vad det är för typ av test?
    bf 3 september
  • snalmums

fru hellström, jag vet inte vad jag tänkte men klickade i att posta inlägget trots jag inte skrivit klart Skrikandes
    skyller på hjärnsläpp!!!!

tråkigt att det blir fukt skador, men spännande med badrums renovering det skulle vi också behöva. det är typ enda som är kvar nu på våran lgh.

du får ta det lugnt och tänka på dig och bebis, vill inte det ska hända ngt! långt tills nästa kontroll, fast det klirrar duSkrattande jag tyckte det var jobbigt med 4v uppehåll nu men men bara bita ihop.

idag har jag lyckats göra mkt städa kylskåpet och bakat tigerkaka och tänkte baka ploppkakor...

bf 3 september
  • Lanie

snalmums: oj, nu har du ju snart kommit lika långt som jag kom, till v 36+4... thea tyckte tydligen om att ligga upp o ner, för det gjorde hon sen v 13

• vixan
    Jag är hittad...!!

Är det för att kolla gravdiabetes?Jag har med lite bubbel, tror det är som min läkare sa, att man har ökade flytningar med cerklage, att det är därför, men det är inget som gör ont. Jag tror det helt enkelt är luft o lite ökad/annorlunda konsistens på flytningen... Men det skadar inte o ringa in o fråga
    Vad bra att du dök upp! Skulle du inte på koll den 24 augusti? Jag har gjort glukostest i alla min graviditeter och så även alla jag känner. Går du till BM också för de på spec gör inte glucostest?

Har du fått tid till ett sista UL?
  • Lanie

snalmums: ploppkaka lät gott! skulle man kunna få receptet o spana in det? sitter här i soffan o har precis ätit o blev så förbaskat sugen på något sött.. undrar om jag skulle göra mig en kladdkaka.. å andra sidan har jag ju ananas i kylen, kanske borde ta o käka det istället..

• FruHellström
    vixan skrev 2011-08-08 18:19:15 följande:
    Vad bra att du dök upp! Skulle du inte på koll den 24 augusti? Jag har gjort glukostest i alla min graviditeter och så även alla jag känner. Går du till BM också för de på spec gör inte glucostest?

Har du fått tid till ett sista UL?
    Nej, har jag skrivit det nånstans? Lätt förvirrad o grötig ...jag erkänner!Tungan ute Har bm besök då bara, o sen börjar föräldrautb därikring med.
    jag har inte fått ngn info om glukostest ännu iaf. Märkligt...

De kommer som sagt göra dens sista kollen  den 14eSept, sen ska cerklaget klippas i början av Oktober. Sist kollade de bara med VUL, så jag antar att nästa gång jag får se liten är när den kommer ut. Fick iofs se en söt liten rumpa när de kollade med vul sist

Har tagit det superlugnt idag, men så nu försökte jag göra ett ryck i källaren o röja lite, bara o inse att kroppen säger stopp! F*n så ont det gör, växtvärk/foglossning o säkert lite sd.. inte superjätteont, men obekvämt, Vill ha November nu!!! 
  • MiScHoOo
    Jag är hittad...!!

tack snälla för svaret, hade en hemsk dröm i natt, hade massa tjocka flytningar och smärtan kom och jag var på sjukhuset och ingen ville hjälpa mig, så ledsen och besviken jag va att jag slog expediten på kiden och visste inte hur jag skulle göra....

Vaknade tidigt och var ledsen, tog en tid innan jag kunde sova om.

Skönt att höra ifrån andra att det är inte farligt, har tid hos min läkare på återbesök på onsdag kl 15.00 och då ska jag fråga, hoppas bara att jag inte glömmer. 
  • snalmums

ploppkakor!!!!

Ingredienser

200 g margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    12 st ploppbitar,dumlekolor eller 24 bitar marabou choklad
    1 ask noblesse (rosa) om inte annan smak känns bättre.
    24 folieformar.

Gör så här

Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg.
    låt degen stå i kyl ca 30 minuter ( jag brukar låta den stå i en kvart)
    sätt ugnen på 200 C.
    gör 24 små bollar av degen. lägg bollarna en i varje folieform.
    dela dumlekolorna/ploppen så de blir halvor. (Gäller ej marabou choklad då dom redan är i bra storlek). tryck ner halvorna, en i varje degboll.
    Grädda mitt i ugnen i 10 min.
    ta sedan ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit noblesse på varje kaka. (DIREKT! så de inte kallnar) Chokladen ska smälta ut över kakan.
    ställ in kakorna i kylen/ frysen så chokladen stelnar ordentligt!
    lycka till hoppas det smakar jaaa än så länge inga tecken på att det skulle sätta igång...
    bf 3 september