• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MeOnFire
    MiScHoOo skrev 2011-08-09 18:35:15 följande:
    skönt att höra att allt är bra och roligt att du får åka rullstol också, det är olika från läkare till läkare och under vilken policy dem jobbar på...
    ja tack :) verkar vara så olika, jobbigt för alla som ska behöva höra olika hela tiden.. Vem ska man lyssna på och lita på ? Man måste gå på sin egen magkänsla iaf till att börja med. Svårt det där,..
  • MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-08-09 18:54:42 följande:
    ja tack :) verkar vara så olika, jobbigt för alla som ska behöva höra olika hela tiden.. Vem ska man lyssna på och lita på ? Man måste gå på sin egen magkänsla iaf till att börja med. Svårt det där,..
    Jag lyssnade mycket på dem under mina fyra barn, men nu har jag sagt ifrån och ha all min behandling med illamåede hemma. Jag vaknar när jag vill, äter vad jag vill, vilar hur mycket jag vill. Lyssna på dem, men gör ingenting utan lyssna på folk här inne. Denna gången lyssnar jag av er här inne. Ställer massa frågor till er och sedan har jag dem som feedback bara. När jag är orolig och upplever att jag inte blir hörd så kontaktar jag en läkare i usa och en i libanon och frågar en extra gång. Just nu va det länge sedan jag frågade dem.
  • Pupp

Vixan: Nej det sa han inte men förra gången vi var gravida så avvaktade dom för länge med facit i hand..
    Vad jag förstått så sätter dom inte inre när man är gravid utan vanliga..
    Anledningen till att jag redan borde haft ett inre var att jag opererades för livmoderhalscancer 2001. Eller så skulle dom satt in ett cerklage i v 14 förra gången ist för att vänta till v 16 och låta allt gå åt helvete.
    Man blir så arg på läkarna när man läser om alla som det gått bra för tack vare cerklage på tom kortare tappar än min hade man bara vetat ovh stått på sig så hade det kanske inte behövt hända..  

• Thalis

Hej alla!!
    Hoppas att allt är bra med er och era bebisar!
    Känner lite hemsk eftersom jag inte varit här på länge
    Kram

Mamma till A, A, A och V.
  • MiScHoOo
    Thalis skrev 2011-08-09 22:33:45 följande:
    Hej alla!!
    Hoppas att allt är bra med er och era bebisar!
    Känner lite hemsk eftersom jag inte varit här på länge
    Kram
    vad roligt att se dig, hur mår ni? har det hänt något mer spännande i livet?
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-08-09 17:28:46 följande:
    Idag på cerclage kollen så gick det bara bra, oförändat sen ditsättningen :) Så skönt, läkaren sa att jag kan röra på mig lite mer ut i solen lite, åka rullstolspromenad osv :)

Konstigt när jag läser om vilka som får cerclage o inte.. Jag hade knappa 5mm kvar när de satte på mig nu. Kanske ligger mer bakom då eftersom de gör så olika? 
    Det är lite skrämmande att de verkar agera olika i olika landsting ang detta, ngn form av riktlinjer borde de ju ha som gäller för alla.

Det är så förbannat sorgligt att vissa måste förlora ett eller fler barn innan ett cerklage kommer på tal ens, trots korta/svaga tappar.
    Jag är bara så glad att jag snappade upp vad läkaren sa när jag koniserades 08. Tänk om jag inte hade uppmärksammat. Tänk om min första ¤#%¤#&% BM hade varit lite snabbare o pratat med sin chef.
    Det är en jäkla tur att jag själv ringde spec mvc o förklarade läget!!
    Annars hade jag säkert varit en av dem som tyvärr mist ett barn

Nä, fram för samma riktlinjer så alla jobbar likadant (lika bra som mina underbara läkare i Nyköping tex!) 
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-10 00:20:20 följande:
    Det är lite skrämmande att de verkar agera olika i olika landsting ang detta, ngn form av riktlinjer borde de ju ha som gäller för alla.

Det är så förbannat sorgligt att vissa måste förlora ett eller fler barn innan ett cerklage kommer på tal ens, trots korta/svaga tappar.
    Jag är bara så glad att jag snappade upp vad läkaren sa när jag koniserades 08. Tänk om jag inte hade uppmärksammat. Tänk om min första ¤#%¤#&% BM hade varit lite snabbare o pratat med sin chef.
    Det är en jäkla tur att jag själv ringde spec mvc o förklarade läget!!
    Annars hade jag säkert varit en av dem som tyvärr mist ett barn

Nä, fram för samma riktlinjer så alla jobbar likadant (lika bra som mina underbara läkare i Nyköping tex!) 
    ja, det är skrämmande.

jag koniserades 07 o jag la inte mkt på minnet av vad läkaren sa då jag faktiskt aldrig skulle ha barn :) men jag vet iaf att jag tolkade det hon sa att hon inte ville ta  en för stor bit av tappen för jag kunde ha svårare att bli gravid. hon sa väl egentligen att hon inte ville ta för stor bit så jag skulle få försvagad tapp..men iom att jag hade tolkat som jag gjort plus att aldrig bm sa ngt om riskerna när hon ändå frågade mig om ingrepp i underlivet vid inskrivningen så tänkte ju inte jag mer på det. jag hade ju blivit gravid utan problem så då var det ju okej.. o hon tjatade om hur bra det var för både mig o bebis om jag rörde på mig så mkt jag bara kunde, så mkt som jag orkade.. vilket jag gjorde för jag hade ju inga problem, jag mådde ju toppen.. så här i efterhand var all den rörelse jag var i varken bra för mig eller bebis. min bebis dog o det lämnade svåra sår i hjärtat.

jag har flera vänner som koniserats o en del har fått veta riskerna, medan andra fått veta riskerna först när jag talat om det för dem.. så det där är ju också olika, vilken information läkaren väljer att dela med sig till sina patienter.. bara där borde det vara samma riktlinjer!!
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-08-10 10:40:25 följande:
    ja, det är skrämmande.

jag koniserades 07 o jag la inte mkt på minnet av vad läkaren sa då jag faktiskt aldrig skulle ha barn :) men jag vet iaf att jag tolkade det hon sa att hon inte ville ta  en för stor bit av tappen för jag kunde ha svårare att bli gravid. hon sa väl egentligen att hon inte ville ta för stor bit så jag skulle få försvagad tapp..men iom att jag hade tolkat som jag gjort plus att aldrig bm sa ngt om riskerna när hon ändå frågade mig om ingrepp i underlivet vid inskrivningen så tänkte ju inte jag mer på det. jag hade ju blivit gravid utan problem så då var det ju okej.. o hon tjatade om hur bra det var för både mig o bebis om jag rörde på mig så mkt jag bara kunde, så mkt som jag orkade.. vilket jag gjorde för jag hade ju inga problem, jag mådde ju toppen.. så här i efterhand var all den rörelse jag var i varken bra för mig eller bebis. min bebis dog o det lämnade svåra sår i hjärtat.

jag har flera vänner som koniserats o en del har fått veta riskerna, medan andra fått veta riskerna först när jag talat om det för dem.. så det där är ju också olika, vilken information läkaren väljer att dela med sig till sina patienter.. bara där borde det vara samma riktlinjer!!
    Absolut, så dåligt att det inte verkar finnas några schabloner för detta... Men det är sjukvården i ett nötskal idag över lag tkr jag...Har precis varit på vc för en hudåkomma, både dsk o läkare verkar ha dålig koll, hoppas bara salvan hjälper. 

Hoppas det flyter på bra för er{#emotions_dlg.flower}
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-10 12:35:30 följande:
    Absolut, så dåligt att det inte verkar finnas några schabloner för detta... Men det är sjukvården i ett nötskal idag över lag tkr jag...Har precis varit på vc för en hudåkomma, både dsk o läkare verkar ha dålig koll, hoppas bara salvan hjälper. 

Hoppas det flyter på bra för er{#emotions_dlg.flower}
    på ett sätt förstår jag att det skiljer sig, vården består av människor, inga robotar o då blir det ju svårt att det ska göras likadant överallt, men ändå..men de har så stort ansvar att jag tycker de borde vilja ha ryggen fri, hade jag varit läkare hade jag nog sagt mer än vad jag kanske skulle göra, men sen är jag ju inte läkare heller, finns kanske en förklaring varför jag inte är det.. jag skulle inte hinna ta emot så många patienter för jag skulle sitta o prata med dem alldeles för länge!

det flyter på bra här, har gjort det ett par veckor o jag hoppas det fortsätter så.. men folk är ju väldigt duktiga på att tala om för mig att inte vänja mig för rätt som det är ändras det.. när jag inte mådde så bra så tjatade folk om att jag skulle njuta så mkt jag bara kunde, vilket jag inte kunde för jag mådde ju dåligt. o nu när jag njuter av livet så tjatar folk om att jag inte ska vänja mig vid det... suck säger jag bara.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-08-10 16:37:42 följande:
    på ett sätt förstår jag att det skiljer sig, vården består av människor, inga robotar o då blir det ju svårt att det ska göras likadant överallt, men ändå..men de har så stort ansvar att jag tycker de borde vilja ha ryggen fri, hade jag varit läkare hade jag nog sagt mer än vad jag kanske skulle göra, men sen är jag ju inte läkare heller, finns kanske en förklaring varför jag inte är det.. jag skulle inte hinna ta emot så många patienter för jag skulle sitta o prata med dem alldeles för länge!

det flyter på bra här, har gjort det ett par veckor o jag hoppas det fortsätter så.. men folk är ju väldigt duktiga på att tala om för mig att inte vänja mig för rätt som det är ändras det.. när jag inte mådde så bra så tjatade folk om att jag skulle njuta så mkt jag bara kunde, vilket jag inte kunde för jag mådde ju dåligt. o nu när jag njuter av livet så tjatar folk om att jag inte ska vänja mig vid det... suck säger jag bara.
    Stackare =)

Jag måste säga det att det blir bara lättare och lättare. Visst kan man få perioder då det är jobbigt men alla får ju inte det. Du kryssade väl i rätt rutor?? Rutan A-barn var lätt att missa men den är viktig!!