• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Pupp

Hej!

Trassel: vad tråkigt med GBS! Är GBS och urinvägsinfektion samma sak? Är det vanligare att man får det när man har cerklage eller är det bara extra farligt att få det då? Hoppas att dom kan sätta in ditt cerklage ändå på fredag!

Hur känner ni som har cerklage? Känner ni av det något? Jag kan tycka att det ibland drar eller sticker lite på något sätt spciellt när jag går eller står så antar att det är i cerklaget när det får tyngd på sig.. Är det normalt?

Jag har ännu inte haft några sammandragningar men när man får det vad ska man göra och när blir det farligt att ha det?

• MeOnFire

Har GBS, miste förra dottern pga GBS infekt då jag öppnade mig i v 22, dålig kombo gbs och svag livmoderhals. Får äta antibiotika med lite mellanrum nu, men de oroar sig inte på sjukhuset. Får intravenös antibiotika vid förlossningen som alla med gbs ska ha. Det är inte avnligare att man får gbs vid cerclage, man kan ha gbs när som helst. Antingen bara i vaginan eller i urinen eller både och.

• FruHellström

Vad mkt nytt man får höra om, GBS, vad är det, läste lite på vårdguiden bara... Ngn slags infektion... Verkar som det är extra farligt när man föder för tidigt o har det?
    Verkar inte vara så vanligt att ha det?
    Usch, man läser lite för mkt ibland, både på FL o andra sidor, man sitter ju mest o oroar sig, för man har lixom inget annat för sig i detta tillstånd :/

Jag har en riktig skitperiod nu, hade jag haft ont av cerklaget hade jag varit nöjd, men den här ##%"%&¤ foglossningen tar knäcken på mig. Jag vill kunna gå o röra mig utan att tårarna kommer!!!
    Usch, måste hitta en riktigt bra feelgood rulle o peppa lite! 

Hoppas ni andra har en bra dag!{#emotions_dlg.flower} 

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-08-15 16:29:05 följande:
    bra att du ska begära bricanyl tab, jag har till och med sprutor, super bra. Det är tråkigt att vara sjukskriven. Visst förlorar man pengar av att vara sjukskriven, men samtidigt är varenda förlust är en vinst när man närmar målet.

Själv kommer jag inte vara mamma ledig länge heller max 2 månader.
    Jag trodde faktiskt inte att man förlorade så mycket som man gör. Jag får ut 6000 mindre än när jag jobbar så det känns i kassan. 
    Ska din man vara pappaledig resterande av tiden? Hur ska du göra med amningen?
    Ta nu inte detta som att jag dömmer dig.

Jag skulle också vilja börja jobba så fort som möjligt men blir väl att jag får ta den mesta av tiden då mannen tjänar bättre än mig. Alltså vi förlorar på det. Har själv inte ammat min dotter och tycker absolut inte det är fel med ersättning. Hon ville inte ta bröstet så jag fick pumpa en månad men det var itne mycet att hurra för.

Nu vet jag itne hur det blir låter väl bebis bestämma det själv =).  
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-08-16 12:35:55 följande:
    Vad mkt nytt man får höra om, GBS, vad är det, läste lite på vårdguiden bara... Ngn slags infektion... Verkar som det är extra farligt när man föder för tidigt o har det?
    Verkar inte vara så vanligt att ha det?
    Usch, man läser lite för mkt ibland, både på FL o andra sidor, man sitter ju mest o oroar sig, för man har lixom inget annat för sig i detta tillstånd :/

Jag har en riktig skitperiod nu, hade jag haft ont av cerklaget hade jag varit nöjd, men den här ##%"%&¤ foglossningen tar knäcken på mig. Jag vill kunna gå o röra mig utan att tårarna kommer!!!
    Usch, måste hitta en riktigt bra feelgood rulle o peppa lite! 

Hoppas ni andra har en bra dag!{#emotions_dlg.flower} 
    Ca 30% av alla kvinnor bär på GBS. Det finns där som en vanlig bakterie. De ta ju odlingar varjegång du är på underöskning så du behöver nog inte oroa dig. Jag har också ont i fogarna och i urinblåsan ska höra med farbror doktor idag. 
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-08-16 12:44:58 följande:
    Ca 30% av alla kvinnor bär på GBS. Det finns där som en vanlig bakterie. De ta ju odlingar varjegång du är på underöskning så du behöver nog inte oroa dig. Jag har också ont i fogarna och i urinblåsan ska höra med farbror doktor idag. 
    fast de har bara tagit odling en gång på mig...Förvånad Lr ja, jag har lämnat urin en gång, sen tar de ju stick i fingret o har tagit i armen, får se nästa vecka, dags för bm besök då
  • MiScHoOo

Ingen ska vara mammaledig eller pappaledig. Vi kommer spara dagarna. Min man jobbar natt och jag kvällar. Vi ska försöka klaffa ihop dagarna och i värsta fall får jag vara mammaledig på deltid och jobba resten av tiden. Jag har läst att man får lov enligt lag att amma efter barnets behov. Så mannen får köra mitt barn till mig och jag brukar ha rasten hemma också sedan tidigare. Min dröm och mannens är att vi får barn och ta både semester och föräldrar ledigt under flera månader i Libanon. Så jag kan vars mammaledig 1-2 månader efter födelsen och sedan jobba till slutet av april. Vi vill gärna köra igenom Europa och hem. Kunna se världen tillsammans. Vi har förlorat så många år av vårt liv och våra barns förlust. Och framför allt vill jag gå tillbaka till jobbet för att jag saknar den sociala biten också. Hade jag inte bott så nära mitt hem. Hade jag varit mammaledig hela året. Men nu har jag en möjlighet av både min man och familj hjälpa mig och dessutom går det pumpa om ammningen kommer att gå bra tills rasten.

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-08-16 16:28:50 följande:
    Ingen ska vara mammaledig eller pappaledig. Vi kommer spara dagarna. Min man jobbar natt och jag kvällar. Vi ska försöka klaffa ihop dagarna och i värsta fall får jag vara mammaledig på deltid och jobba resten av tiden. Jag har läst att man får lov enligt lag att amma efter barnets behov. Så mannen får köra mitt barn till mig och jag brukar ha rasten hemma också sedan tidigare. Min dröm och mannens är att vi får barn och ta både semester och föräldrar ledigt under flera månader i Libanon. Så jag kan vars mammaledig 1-2 månader efter födelsen och sedan jobba till slutet av april. Vi vill gärna köra igenom Europa och hem. Kunna se världen tillsammans. Vi har förlorat så många år av vårt liv och våra barns förlust. Och framför allt vill jag gå tillbaka till jobbet för att jag saknar den sociala biten också. Hade jag inte bott så nära mitt hem. Hade jag varit mammaledig hela året. Men nu har jag en möjlighet av både min man och familj hjälpa mig och dessutom går det pumpa om ammningen kommer att gå bra tills rasten.
    Jaha är det så ni tänker. Förstår att ni skulle vilja resa iväg till ert hemland. =)
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-08-16 13:21:41 följande:
    fast de har bara tagit odling en gång på mig...Förvånad Lr ja, jag har lämnat urin en gång, sen tar de ju stick i fingret o har tagit i armen, får se nästa vecka, dags för bm besök då
    Är du säker på att de inte tar bakterieprov på din tapp som de sedan skickar iväg på odling? Det gör de på mig varjegång. 
  • vixan

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut men han mätte tappen något kortare än vad de andra gjort. Det var en ny läkare då min ordinarie läkare skadat sig. Känns inte bra att ha nya hela tiden. Har fått ny tid den 13 september och då hoppas jag att det är min läkare.

Denna läkaren som jag hade idag berättade att han bara kunde sjukskriva mig till v 37 för sedan räknades det fullgånget. Hur har de gjort med er? De kan inte men att jag ska in och jobba tills barnet kommer.