• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-17 19:12:37 följande:
    jag har en annan typ av tjänst, jag går som lärare så det innebär att jag har en uppehållstjänst då är jag ledig under sommaren med lön så då har jag inte rätt att få ersättning från fk och samtidigt få lön från jobb. därför blev jag bara sjukskriven fram tills 17 juni då jag slutar jobbet och påbörjar min semester. så terminen startade igen i måndags och jag hade turen att få g-penning från måndags till 23 aug slipper jag ta ut fl-penning och sparar dagar på så sätt.. annars var läkarna väldigt negativa till att sjukskriva mig fr v 37 då räknas man som fullgången.
    Jag jobbar också som lärare men jag har ferietjänst och har också lön över sommaren. Är det skillnade på ferietjänst och uppehållstjänst kanske?
  • vixan
    vixan skrev 2011-08-17 19:25:30 följande:
    Jag jobbar också som lärare men jag har ferietjänst och har också lön över sommaren. Är det skillnade på ferietjänst och uppehållstjänst kanske?
    citerat från lärarförbundest hemsida.

För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning. Om du blir sjuk på feriens 45 första dagar så be arbetsgivaren (personalfunktionär) att få byta din semesterledighet mot sjukledighet. Om du inte kan ta ut din semester på grund av sjukdom har du rätt att ta ut ledigheten senare – i första hand under ferien alternativt uppehållet.
  • vixan
    vixan skrev 2011-08-17 19:29:25 följande:
    citerat från lärarförbundest hemsida.

För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning. Om du blir sjuk på feriens 45 första dagar så be arbetsgivaren (personalfunktionär) att få byta din semesterledighet mot sjukledighet. Om du inte kan ta ut din semester på grund av sjukdom har du rätt att ta ut ledigheten senare – i första hand under ferien alternativt uppehållet.
    http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002A817C?OpenDocument
  • vixan

Snabelmus: Kollade på Fk-hemsida om Gp och där stod följande och som jag tolkar det har man inte rätt till det heller.

Graviditetspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

• snalmums

fast andra sidan om jag skulle gå hemma med sjuklön under min semester förlorar jag mer på det isf. visst faktiskt inte att man kunde det, jag får ju betydligt mer i lön under sommaren än vad jag skulle få från fk isf. hahaha.... precis det var så jag tänkte att ta ut mina föräldrar dagar efter den 23 aug dvs om inget händer tidigare. fast pengarna spelar ingen roll just nu i dagsläget, bara man får ett friskt barn och allt går vägen. det är det viktigaste just nu för min del Skrattande

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-17 22:41:13 följande:
    fast andra sidan om jag skulle gå hemma med sjuklön under min semester förlorar jag mer på det isf. visst faktiskt inte att man kunde det, jag får ju betydligt mer i lön under sommaren än vad jag skulle få från fk isf. hahaha.... precis det var så jag tänkte att ta ut mina föräldrar dagar efter den 23 aug dvs om inget händer tidigare. fast pengarna spelar ingen roll just nu i dagsläget, bara man får ett friskt barn och allt går vägen. det är det viktigaste just nu för min del Skrattande
    Du kan ta både och eftersom din arbetsgivare inte kan ge dig semester vid andra tillfällen än sommarlovet.
    För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning.   Ring Fk och kolla med din handläggare!! 
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-18 08:36:55 följande:
    Du kan ta både och eftersom din arbetsgivare inte kan ge dig semester vid andra tillfällen än sommarlovet.
    För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning.   Ring Fk och kolla med din handläggare!! 
    vad lustigt, jag pratade med min handläggare tidigare i våras om just detta. hon sa att man hade inte rätt till ersättning under tiden som jag fick lön från jobbet. vad knasigt!!!!

fast nu känns det som att det spelar ingen roll jag har överlevt sommaren och pengarna kan gå till någon annan som kanske behöver dem mer än vad gjort då. visst alltid bra med extra pengar men just nu orkar jag inte klydda med fk och arbetsgivaren samt då måste jag kräva ett läkarintyg från läkarna eftersom jag var sjukskriven tom 17 juni. fast nu vet jag till nästa gång ialf, men nästa gång kommer jag aldrig vara hög gravid under sommaren...huuu
    bf 3 september
  • vixan

Förmodligen vet inte din handläggare att vi jobbar in sommarlovet och att man inte ska behöva vara sjuk på sin semester. Alla andra som är sjuka på sin semester sparar sina dagar och det alternativet finns ju inte för oss lärare. Så vi får ta semestern i pengar i stället. Du ska tänka på att nästa sommar får du bara ersättning en del av sommaren knappt hälften eftersom att du inte jobbar eller jag det beror på om du är hemma hela läsåret. Då kan dessa extra pengar som du inte vill ha nu vara bra. Jag tycker du ska ringa din handläggare och prata med henne det rör sig ändå om rätt mycket pengar. DIn arbetsgivare behöver du inte blanda in utan bara din handläggare som sagt fel till dig.

Lyssna nu på mig!! Glad 

• mamma mys

det här med sjukskrivning till vecka 37 stämmer...men du kan antingen bli sjukskriven för ex foglossning eller ta ut havandeskapspenning .....eller semester om man har det kvar:)

hade så sjukt ont i natt i ischias nerven..kändes som om nån stack mig i ryggen så det strålade ner i benet flera ggr..var uppe en stund för att se om det skulle släppa men icke..gjorde så ont så jag grina...med min första son så blev jag sängliggandes i 3 dagar pga ischias nerven var i kläm:( 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-08-18 10:41:20 följande:
    det här med sjukskrivning till vecka 37 stämmer...men du kan antingen bli sjukskriven för ex foglossning eller ta ut havandeskapspenning .....eller semester om man har det kvar:)

hade så sjukt ont i natt i ischias nerven..kändes som om nån stack mig i ryggen så det strålade ner i benet flera ggr..var uppe en stund för att se om det skulle släppa men icke..gjorde så ont så jag grina...med min första son så blev jag sängliggandes i 3 dagar pga ischias nerven var i kläm:( 
    Havandeskapspenning kan man bara få 11 dagar in BF men som sagt kan inte gå in och jobba med dessa fogar och de lär väl inte bli bättre med tiden vad jag har förstått.