• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

de gjorde inte alltid bakterieodling på mig.. bara när de misstänkte att jag hade infektion o sen efter att jag hade behandlats med antibiotika för o kolla så den var borta.. även de gånger vi åkte in när jag inte hade tid avtalad utan då jag var orolig för att ngt var fel tog de odlingar, men inte annars..

nej, de sjukskriver vanligtvis inte mer än till v 37 för oss med cerklage, precis som din läkare sa vixan, så är ju bebis fullgånget efter v 37.. jag fick sjukskrivning fram till v 37+0 o jag var så glad att Thea kom ett par dagar innan så jag slapp ta semester eller mammadagar..

• vixan

Märkligt att de inte gör det för jag fick inte gå in och jobba av läkaren. Sen har jag hemska fogar kan knappt gå.

• FruHellström
    vixan skrev 2011-08-16 20:08:17 följande:
    Är du säker på att de inte tar bakterieprov på din tapp som de sedan skickar iväg på odling? Det gör de på mig varjegång. 
    Nä, då brukar det väl rispa lite typ, topsa kanske, o de har dom inte gjort, utan de kollar bara med UL o sen glor dom in oxå...märkligt...
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-08-16 20:06:43 följande:
    Jaha är det så ni tänker. Förstår att ni skulle vilja resa iväg till ert hemland. =)
    hehe, ja
    Så trött att alla får barn och inte jag, tycker att jag är misslyckade kvinna. Vill vissa mig stolt mamma.
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-08-16 20:13:20 följande:
    Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut men han mätte tappen något kortare än vad de andra gjort. Det var en ny läkare då min ordinarie läkare skadat sig. Känns inte bra att ha nya hela tiden. Har fått ny tid den 13 september och då hoppas jag att det är min läkare.

Denna läkaren som jag hade idag berättade att han bara kunde sjukskriva mig till v 37 för sedan räknades det fullgånget. Hur har de gjort med er? De kan inte men att jag ska in och jobba tills barnet kommer.  
    gud vad skönt att etappen ser bra ut trots att den har blivit något kortare.
  • Lanie

vixan: dock kan du ju få sjukskrivning för annat, exempelvis foglossning.. en tjej i en annan FLtråd fick sjukskrivning fram till bf pga foglossning.. nu födde hon ju tidigare, men ändå.. men man får inte sjukskrivning längre än till v 37 när det gäller risken att föda för tidigt just för att det inte längre är fara för bebis om förlossningen skulle starta..

• vixan
    Lanie skrev 2011-08-16 21:53:06 följande:
    vixan: dock kan du ju få sjukskrivning för annat, exempelvis foglossning.. en tjej i en annan FLtråd fick sjukskrivning fram till bf pga foglossning.. nu födde hon ju tidigare, men ändå.. men man får inte sjukskrivning längre än till v 37 när det gäller risken att föda för tidigt just för att det inte längre är fara för bebis om förlossningen skulle starta..
    Ganska sjukt när läkaren säger jag kan inte sjukskriva dig längre än till v 37 men du får ändå inte jobba så ni får tänka på hur ni ska lösa det. Fogarna blir väl inte bättre och så som de ömmar nu kan jag gå ca 100m sen måste jag sätta mig ner.
  • snalmums

hej mina kära tapp vänner! Flört

skönt att era kontroller gått bra, jag kan tillägga att jag också fått tappen lite olika siffror beroende på vem som mätte. nu har jag haft min vanliga läkare sista ggr och alltid varit detsamma. så det behöver inte betyda att tappen blivit mindre eller längre faktiskt!

ang sjukskrivning så sökte jag g-penning från v 37. jag hade turen att ha semester under hela sommaren fram tills i måndags då skulle jag börjat jobba eller tagit ut fl-penning. men jag chansade och sökte g-penning och fick den beviljad. har verkligen inget ansträngade jobb på så sätt med tunga lyft utan dom tog hänsyn till mina besvär och vet ju om min tidigare historia. kanske kan vara värt för er andra också att söka g-penning menar hellre det än att börja ta ut fl-penning. fast om bebisen kommer mer än10 dagar beräknad förlossning så får man nog inte g-penning men kolla med fk. så nu får jag g-penning i 10 dagar, så sparar lite på fl-dagarna Glad

annars är det lugnt här på min front, lite sammandragningar om dagarna men inget mer....

kram till er alla!

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-17 12:25:20 följande:
    hej mina kära tapp vänner! Flört

skönt att era kontroller gått bra, jag kan tillägga att jag också fått tappen lite olika siffror beroende på vem som mätte. nu har jag haft min vanliga läkare sista ggr och alltid varit detsamma. så det behöver inte betyda att tappen blivit mindre eller längre faktiskt!

ang sjukskrivning så sökte jag g-penning från v 37. jag hade turen att ha semester under hela sommaren fram tills i måndags då skulle jag börjat jobba eller tagit ut fl-penning. men jag chansade och sökte g-penning och fick den beviljad. har verkligen inget ansträngade jobb på så sätt med tunga lyft utan dom tog hänsyn till mina besvär och vet ju om min tidigare historia. kanske kan vara värt för er andra också att söka g-penning menar hellre det än att börja ta ut fl-penning. fast om bebisen kommer mer än10 dagar beräknad förlossning så får man nog inte g-penning men kolla med fk. så nu får jag g-penning i 10 dagar, så sparar lite på fl-dagarna Glad

annars är det lugnt här på min front, lite sammandragningar om dagarna men inget mer....

kram till er alla!
    Varför har du tagit ut din semester när du är sjukskriven?
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-17 19:03:10 följande:
    Varför har du tagit ut din semester när du är sjukskriven?
    jag har en annan typ av tjänst, jag går som lärare så det innebär att jag har en uppehållstjänst då är jag ledig under sommaren med lön så då har jag inte rätt att få ersättning från fk och samtidigt få lön från jobb. därför blev jag bara sjukskriven fram tills 17 juni då jag slutar jobbet och påbörjar min semester. så terminen startade igen i måndags och jag hade turen att få g-penning från måndags till 23 aug slipper jag ta ut fl-penning och sparar dagar på så sätt.. annars var läkarna väldigt negativa till att sjukskriva mig fr v 37 då räknas man som fullgången.
    bf 3 september