• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo

hej alla!

Kom hem för en liten stund sedan efter kontrollen.
    Etappen var sluten, har krumpt en aning sedan sist från 31 mm till 27 mm än så länge (senaste kontrollen var 2 veckor sedan) ingen fara. Pojken va så aktiv så läkaren sa oj vilken aktivt barn och efter alla mått sa han till sist, nu ska vi inte irritera den mer.  Huvudet var nere, men det kan vända igen sa han. Angående mina bubblande smärta så kan det vara som ni nämde tidigare flyttningarna och luft. Angående flyttningarna så fick jag 3 vagitorier som ska tas 3 kvällar i rad och fick ut två lådor. Ska inte börja med dem tills det blir mer flyttningar.

Ska dra ut cvk nästa torsdag för att jag har klarat av att behålla maten nu i tre dagar, super glad och en nu etapp kontroll nästa vecka, vet dock inte vilken läkare eftersom min läkare ska ha semester. Min privat läkare har jag tid hos henne den 1 september, både henne och bmskan.

• MiScHoOo

tryckte för snabbt, och att magen blev hård och jag räknade till tio och sedan försvann det, så va det sammandragningar och det är helt normalt eftersom barnet växer.

• snalmums

hej kära vänner!!!

tråkigt att vi ska behöva förlora ett eller fler barn innan sjukvården tar upp cerclage. jag hade tur med min läkare som sa att dom sätter ett cerclage just för att jag skulle ev inte förlora fler barn, om det varit till hjälp vet man inte? spekulera kan man alltid göra men få ett svar i mitt fall om det hjälpt eller inte kommer jag aldrig få.

inatt fick jag 1½ timmes sömn, helt slut efter dagens bravader. eftersom jag inte vet vilka som läser här i tråden och om det är någon som känner mig så vill jag gärna inte dela med mig om dagen idag. undrar ni så kan ni väl skicka mail här i familjeliv så slipper jag dela med mig till personer som jag inte vill dela med mig till!!! jag hoppas ni har överseende med detta!!!!

stor kram till er alla som kämpar på!

bf 3 september
  • Pupp

Hej!

Min koll gick bra idag med! Är så glad! Tappen var 17-18 mm lång och sluten. Nu är nästa koll om två veckor så nu kanske jag kan koppla av i några dagar..;)

Mischooo: Vad skönt att det gick bra för dig med! Ska du kolla varje vecka nu? Har inte fattat detta med ditt dropp osv är det för att du mår illa av graviditeten eller är det ngn annan åkomma? Hoppas att du mår bättre snart i alla fall!

• MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-10 22:35:15 följande:
    Hej!

Min koll gick bra idag med! Är så glad! Tappen var 17-18 mm lång och sluten. Nu är nästa koll om två veckor så nu kanske jag kan koppla av i några dagar..;)

Mischooo: Vad skönt att det gick bra för dig med! Ska du kolla varje vecka nu? Har inte fattat detta med ditt dropp osv är det för att du mår illa av graviditeten eller är det ngn annan åkomma? Hoppas att du mår bättre snart i alla fall!

skönt att etappem var sluten hos dig också =). Vet du vad du har för kön? Jag hade dropp för kraftig illamående och behöll inget och kräkte bara galla, gick ner ca 12 kg. Förra gången med flickan var jag inlagd 16 v och gick ner 16kg, det var ett helvete med lasarettet men personalen va snälla. Därför ville jag inte vara inlagd och nu tackar jag gud att jag kan behålla maten och när jag mår illa så äter jag blomkål och det hjälper.

Va svår stycken och fick en lång ven nål i armen picc line, men fick total stopp och fick en ven nål i halsen cvk och nu ska den av på torsdag, hade jag fått vanliga nålar så var mina kärl dåliga och dem sprack hela tiden när jag fick nålar, som värst så kunde jag få fem stick per gång för att hitta en bra kärl som inte alltid klarade av till nästa dag. Tur att det finns fina hjälp medel, men nu kommer jag börja leva....
  • snalmums
    Pupp skrev 2011-08-10 22:35:15 följande:
    Hej!

vad härligt att höra att kontrollen gick bra för dig!!! Skrattande
    bf 3 september
  • snalmums

inne i 37+0 idag! inget händer på min front, förutom att jag bad mannen köpa stödstrumpor åt mig igår. varför kom jag inte på det tidigare GUUUUD vilken skillnad på mina fötter. stödstrumpan är min bästa vän just nu!

hoppas ni andra haft en underbar helg?

bf 3 september
  • MiScHoOo

vad roligt att du är i v 37, själv har jag passerat 3 graviditeter och snart närmar jag den dagen cerklaget sprack. Jag har för första gången fått en graviditets mage som är spetsig och har inte blivit mullig. Annars har det varit lugnt hos mig, inga sd, inte mer flyttningar än vanligt och äter massor om man jämnför med tidigare, men det som är jobbigt just nu är kissandet, under natten blir det 3 toabesök och massor på dagen också, värst är det när jag tror det är massa och sedan är det några droppar och sedan efter 5 min typ vägrar jag gå på toa igen och det kommer massor, annars har haft det bra

själva?

• FruHellström

v29 här, o helgen har varit bra. Va ut på sjön igår, lite skumpigt, men jag satt längst bak o försökte parera så gott det gick. O det va det värt, vilken underbar mat det är på Sävö Krog, e ngn av er båtfolk så testa!!
    Idag har jag mest legat o tyckt synd om mig själv, foglossningen tär på humöret, att inte kunna sova ordentligt, inte vända sig utan att bli gråtfärdig... 11 veckor kvar!!

Snalmums, min son kom i v 37
    vart köpte du stödstrumpor?

Kram på er! 

• Lanie

snalmums: nu har du gått längre än vad jag gjorde.. förresten bakade dumlekakor idag.. mumma.. bakade även kladdkakemuffins med after eight.. mumma det med :) så nu har jag o smaska på här hemma.. hmm, inte bra, får se till o bjuda hem folk på fika så jag inte äter upp allt själv, för tusan vad jag kommer o behöva vara ute o gå med barnvagnen då!