• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

MiScHoOo, 14 dagar låter ju helt rimligt! Jag vet att det kändes något mer ok när man kom till lite säkrare veckor att det gick lite längre mellan.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-08-21 15:55:27 följande:
    MiScHoOo, 14 dagar låter ju helt rimligt! Jag vet att det kändes något mer ok när man kom till lite säkrare veckor att det gick lite längre mellan.
    vilka är dem säkra veckorna, jag vet v 12-14 är säkra eftersom man får cerklaget, men finns det mer säkra veckor
  • Trassel

Säkra veckor finns väl aldrig men kommer man upp i veckorna så ökar ju chansen för överlevnad. Hittade detta:

Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-08-21 16:36:05 följande:
    Säkra veckor finns väl aldrig men kommer man upp i veckorna så ökar ju chansen för överlevnad. Hittade detta:

Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen.
    ja, nu förstod jag vad du menade. Tack, trodde det fanns lugna veckor där barnet inte växter för snabbt
  • FruHellström

jag har gått på kontroll en gång i månaden ungefär, nu va det en månad sedan men har inte ny tid förrän mitten av september. antar att det inte blev koll nu för att det såg så bra ut. o sen för man kanske har kommit förbi v28... I början av Oktober klipper de mitt cerklage...det närmar sig...

• MiScHoOo
    FruHellström skrev 2011-08-21 17:59:34 följande:
    jag har gått på kontroll en gång i månaden ungefär, nu va det en månad sedan men har inte ny tid förrän mitten av september. antar att det inte blev koll nu för att det såg så bra ut. o sen för man kanske har kommit förbi v28... I början av Oktober klipper de mitt cerklage...det närmar sig...
    Gud vad skönt att komma så långt och målet närmar sig.

Skönt att man kan göra kontroll en gång i månaden, men ärligt talat vågar jag inte det tycker ni jag är knäpp för det, kanske sluta ställa krav var 14 dag?
  • MeOnFire
    FruHellström skrev 2011-08-21 17:59:34 följande:
    Gått på cerclagekoll 1gång varannan vecka hitills,men jag fick ju satt det akut.. Imorgon är det tydligen näst sista kollen innan cerclage klippet tydligen..

Samma här (klippa upp i början av okt) :) Undrar om man hinner "ända" dit bara ;) Hoppas verkligen det!
  • mamma mys

imorgon har jag kontroll av tappen hos min läkare igen:S hoppas det är oförändrat..alltså 4 cm.... 

min förra graviditet gick jag på kontroll varannan vecka..då kollade läkaren både gyn koll o vaginalt ultraljud...
    den här graviditeten var jag på koll 2 vecka efter cerklaget var satt  sedan igen efter 2 veckor o sedan uppehåll 5 veckor då allt såg bra ut..fick komma in på kontroll hos annan läkare om jag var orolig men behövdes inte. så imorgon ska jag göra första kollen på 5 veckor o jag hoppas så att det ser bra ut:S så får se när hon vill att jag kommer igen....längtar tills mitt första mål, vecka 24...har gått 22 fulla på onsdag.

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-08-21 18:36:02 följande:
    imorgon har jag kontroll av tappen hos min läkare igen:S hoppas det är oförändrat..alltså 4 cm.... 

min förra graviditet gick jag på kontroll varannan vecka..då kollade läkaren både gyn koll o vaginalt ultraljud...
    den här graviditeten var jag på koll 2 vecka efter cerklaget var satt  sedan igen efter 2 veckor o sedan uppehåll 5 veckor då allt såg bra ut..fick komma in på kontroll hos annan läkare om jag var orolig men behövdes inte. så imorgon ska jag göra första kollen på 5 veckor o jag hoppas så att det ser bra ut:S så får se när hon vill att jag kommer igen....längtar tills mitt första mål, vecka 24...har gått 22 fulla på onsdag.
    oooh vad skönt att närma sig del målet... Jag skulle aldrig vågat vänta 5 veckor.
  • MiScHoOo

Tala om hur man räknar?

jag är i v. 19+5 men om man ska titta på app så står det v 20. Jag vet att på tisdag är v.20. Hur räknar mig egentligen. Ibland blir jag osäker