• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-08-19 18:19:16 följande:
    Hej! Uppdatering från mej via mobilen. Fick cerklaget idag vid lunch och det gick bra förutom att bedövning inte tog fullt ur så det blev lite påfyllning blev det mitt i! Nåja, det var uthärdligt i alla fall. Nu 6 timmar senare känner jag nästan rumpan igen! Blir kvar över natten här och beordrades sängläge tills imorn. På det stora hela tycker jag det känns ok, inga sammandragningar som jag känner av än. Imorn hoppas jag att dom släpper hem mej!
    du påminde mig när jag gjorde cerklage operationen förra året. Jag blev blek och svimfärdig att dem fick panik att ta mig från toa till rummet, du kommer säkert hem imorgon om inget annat inträffar. Grattis till cerklaget
  • melinda88

Hej! En liten uppdatering från mig. Är idag i 26+5 och är åter tillbaka i Jönköping. Allt är väl mer eller mindre oförändrat. 13 mm tapp och sd då och då. Men det känns ganska lugnt i alla fall. Sååå glad att vi börjar närma oss 28+0!
    Hade tidigare i veckan hemlängtan för första gången och ville bara att det skulle vara över. Inte att skrutten skulle födas nu utan att jag på något vis kunde spola fram till dagen vi får ta med oss vårt barn hem. Men nu känns det lugnare igen :)
    Ligger nu i en sal med plats för fyra personer. Just nu är vi bara två vilket känns väldigt skönt för mig. Har legat själv i snart 5 veckor så det hade kunnat bli lite jobbigt men att få mjukstarta med en person kändes alldeles lagom :)
    Jag är inne och spanar ibland och det är så skönt att se att det går bra för alla :)
    Kram på er

• MiScHoOo
    melinda88 skrev 2011-08-19 22:04:12 följande:
    Hej! En liten uppdatering från mig. Är idag i 26+5 och är åter tillbaka i Jönköping. Allt är väl mer eller mindre oförändrat. 13 mm tapp och sd då och då. Men det känns ganska lugnt i alla fall. Sååå glad att vi börjar närma oss 28+0!
    Hade tidigare i veckan hemlängtan för första gången och ville bara att det skulle vara över. Inte att skrutten skulle födas nu utan att jag på något vis kunde spola fram till dagen vi får ta med oss vårt barn hem. Men nu känns det lugnare igen :)
    Ligger nu i en sal med plats för fyra personer. Just nu är vi bara två vilket känns väldigt skönt för mig. Har legat själv i snart 5 veckor så det hade kunnat bli lite jobbigt men att få mjukstarta med en person kändes alldeles lagom :)
    Jag är inne och spanar ibland och det är så skönt att se att det går bra för alla :)
    Kram på er
    vad glad att det är inget förändrad. Vist är det jobbigt att dela rum och samtidigt tråkigt ensam. Skönt att komme närmare målet. Jag hoppas du kommer långt längre än v 28 och jag vet vilken glädje det skulle vara att nå v. 25. Så risk att barnet inte lever har minskat till max nu och alla dessa dagar är massa plus plus och jättre bra kämpat.
  • Trassel

Melinda! Nejmen är du! Jag tänkte jag skulle fråge efter dej men dom släppte mej ju inte från sängen!!
    Vill du så kommer jag gärna upp och hälsar på en cerklagekollega!
    Och vad skönt att höra att allt är så bra som det är! Förstår att du har hemlängtan, jag fick koma hem idag och jag hoppas jag får vara hemma fortsättningsvis också!

Snalmums, jag fick en liten spinal som inte tog fullt ut där den skulle så de fyllde på med lokalbedövning men det kändes lite ändå. Op går ju rätt fort så jag stod ut... en tog det banne mej 6 timmar innan rumpan vaknade ändå! Ingen bricanyl men jag får diklofenak nu i tre dagar mot inflammation och så äter jag ju peniciilin mot GBS också.
    Idag på morgonen var läget ff lugnt , inga sd och inget som gjorde ont så då fick jag gå upp efter ronden och faktikst åka hem! Så nu är jag hemma och tar det lugnt istället...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-19 19:14:22 följande:
    tjollahoppsan!

guuuuud vad det öser ner här!!! men mysigt ändå, nu börjar jag få höstkänsla och vill tända massa ljus. igår planterade jag lite höstblommor på balkongen, blev riktigt nöjd!

då är jag snart inne i v 38+0 och inga känningar att det är på gång, tror jag skriver det varje vecka nu men vips så kanske jag får vattenavgång eller andra trevligheter. men det är bara att vänta till dagen D Glad

önskar er alla en trevlig helg

(vixan) mannen ska fixa med fk papper osv, det enda jag skulle fixa är att ta fram ett läkarintyg för sommaren så vi kan få ut mina pengar som jag hade rätt till... TACK för hjälpen!
    Så bra att ni orkar ta tag i det. Pratade du med FK om det?

• vixan
    Trassel skrev 2011-08-20 15:47:00 följande:
    Melinda! Nejmen är du! Jag tänkte jag skulle fråge efter dej men dom släppte mej ju inte från sängen!!
    Vill du så kommer jag gärna upp och hälsar på en cerklagekollega!
    Och vad skönt att höra att allt är så bra som det är! Förstår att du har hemlängtan, jag fick koma hem idag och jag hoppas jag får vara hemma fortsättningsvis också!

Snalmums, jag fick en liten spinal som inte tog fullt ut där den skulle så de fyllde på med lokalbedövning men det kändes lite ändå. Op går ju rätt fort så jag stod ut... en tog det banne mej 6 timmar innan rumpan vaknade ändå! Ingen bricanyl men jag får diklofenak nu i tre dagar mot inflammation och så äter jag ju peniciilin mot GBS också.
    Idag på morgonen var läget ff lugnt , inga sd och inget som gjorde ont så då fick jag gå upp efter ronden och faktikst åka hem! Så nu är jag hemma och tar det lugnt istället...
    Härligt att det gått bra! Hoppas du GBS försvinner för gott nu!

• snalmums
    vixan skrev 2011-08-20 21:50:35 följande:
    Så bra att ni orkar ta tag i det. Pratade du med FK om det?
    nej, har inte pratat med dom än, men kommer göra det i veckan och begära läkarintyg från min läkare. han ville ju sjukskriva mig hela graviditeten men jag sa stopp eftersom dom på fk sa att man fick inte ha både lönen och sjukskrivningen samtidigt. det var ju ren lureri ju, nu när man läser på lärarförbundet så står det ju klart och tydligt att det får man, ska trycka upp pappert till dom så dom kan vara lite pålästa till nästa gång Skrikandes
    bf 3 september
  • MiScHoOo

noijiga jag....

Jag har en fråga, hur ofta är ni på kontroll. Min läkare på lasarettet har semester till slutet av sep och jag har inte fått en ersättare för att jag inte vill ha massa doktorer. Min privat läkare är mitt uppe i renovering av lokalerna och jag har tid hos henne den 1 sep allså om 10 dagar. Om det krisar sig för mig är jag alltid välkommen till KK, jag är en kändis, räcker att säga mitt namn

Jaja, till frågan hur ofta har ni kontroll, 1 gång i veckan eller 1 gång på 2 veckor? När jag läste finnjonna så har jag  för mig att hon var på kontroll 2 gånger i veckan. Jag vill gärna ha kontroll på etappen, men samtidigt vill jag inte göra massa undersökningar i onödan, om ni förstår vad jag menar..

• Trassel
    MiScHoOo. Förra gången med cerklaget så var jag på koll ungefär en gång i månaden, ca 4-5 veckor. Nån gång extra blev det ju när man åkte in till förlossningen för man var orolig över något. Jag tror att det kommer bli ungefär  samma sak denna gången. När jag varit på tappkontroll så har vi också tagit odlingar. Jag tror att det är 4 veckor är rätt så normalt mellan kontrollerna, helst ska man ju inte vara inne och peta på cerklaget i onödan heller. Nu har ju du en annan typ av cerklage men jag tror att det är rätt vanligt med ett par veckor mellan.
    Finnjonna eller englabella som hon hette här var gravid samtidigt som jag och vi hängde här i tråden. Hon var inte på kontroll två gånger i veckan utan mer sällan också.
    För mej känns ju tiden upp till någorlunda säkra veckor som att jag egentligen vill ha mest kontroller sen är det ju mer ok om det skulle hända något och bäbisen skulle komma, då finns det ju i alla fall goda chanser.
    Svårt är det. Helst vill man ju ha en liten varningsklocka som ringer ifall nått skulle vara tokigt därinne...
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-08-21 15:31:05 följande:
    MiScHoOo. Förra gången med cerklaget så var jag på koll ungefär en gång i månaden, ca 4-5 veckor. Nån gång extra blev det ju när man åkte in till förlossningen för man var orolig över något. Jag tror att det kommer bli ungefär  samma sak denna gången. När jag varit på tappkontroll så har vi också tagit odlingar. Jag tror att det är 4 veckor är rätt så normalt mellan kontrollerna, helst ska man ju inte vara inne och peta på cerklaget i onödan heller. Nu har ju du en annan typ av cerklage men jag tror att det är rätt vanligt med ett par veckor mellan.
    Finnjonna eller englabella som hon hette här var gravid samtidigt som jag och vi hängde här i tråden. Hon var inte på kontroll två gånger i veckan utan mer sällan också.
    För mej känns ju tiden upp till någorlunda säkra veckor som att jag egentligen vill ha mest kontroller sen är det ju mer ok om det skulle hända något och bäbisen skulle komma, då finns det ju i alla fall goda chanser.
    Svårt är det. Helst vill man ju ha en liten varningsklocka som ringer ifall nått skulle vara tokigt därinne...
    ok tack snälla för svaret. jag vill nog helst ha det max var 14 dagar eftersom jag öppnar mig utan att veta om det och kommer in alltid försent