• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-08-21 18:45:30 följande:
    Tala om hur man räknar?

jag är i v. 19+5 men om man ska titta på app så står det v 20. Jag vet att på tisdag är v.20. Hur räknar mig egentligen. Ibland blir jag osäker
    Om du är i vecka 19+5 så har du gått hela 19 veckor och 5 dagar och det innebär att du är inne i graviditetsvecka 20. Läkare räknar hela veckor och dagar så du ska nog räkna som läkarna eftersom varenda dag barnet ligger i magen är viktiga.
  • vixan

Jag har gått på kontroll en gång i månaden och kommer fortsätta göra detta tills cerklaget klipps. Har en tappmätning kvar sen är det dags för klipp. Klippet blir väl i början på oktober om allt går som det ska.

• MeOnFire

då är vi 3 som ska få det klippt i början av okober då :) 

• FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-08-21 18:07:27 följande:
    Gått på cerclagekoll 1gång varannan vecka hitills,men jag fick ju satt det akut.. Imorgon är det tydligen näst sista kollen innan cerclage klippet tydligen..

Samma här (klippa upp i början av okt) :) Undrar om man hinner "ända" dit bara ;) Hoppas verkligen det!
    Japp, jag hoppas jag hinner dit jag med, men det tror jag, känns så lungt...(men ska inte ropa hej än såklart )
    Men efter läkarens kommentar så hoppas jag verkligen jag hinner...!!

Sambon ska åka på grabbresa på Torsdag o kommer hem Måndag, jag kommer iaf ta det väääldigt lungt de dagarna. tvi vale om det skulle sätta fart då medans han är bortrest..Tyst 
  • FruHellström
    GladMeOnFire skrev 2011-08-21 19:20:58 följande:
    då är vi 3 som ska få det klippt i början av okober då :) 
  • Lanie

mischooo: jag gick på kontroll varannan vecka, ofta blev det tom en gång i veckan då jag var orolig för diverse saker så vi åkte in o kollade. När jag var inlagd så blev det mycket kontroller de två första veckorna, tror det var var tredje, var fjärde dag. Blev lite mer sällan i slutet, kanske var tredje vecka de sista 6 veckorna. Hur går det för dig? har du passerat veckan än då du förlorade dina barn?

• MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-08-21 22:00:05 följande:
    mischooo: jag gick på kontroll varannan vecka, ofta blev det tom en gång i veckan då jag var orolig för diverse saker så vi åkte in o kollade. När jag var inlagd så blev det mycket kontroller de två första veckorna, tror det var var tredje, var fjärde dag. Blev lite mer sällan i slutet, kanske var tredje vecka de sista 6 veckorna. Hur går det för dig? har du passerat veckan än då du förlorade dina barn?
    Oooh vad skönt att höra att jag inte är så noijig och det kan vara bra med täta kontroller, tack snälla
  • snalmums

jag gick på kontroll varje vecka efter att dom satte akut cerclage på mig och efter v 28 fick jag komma varannan vecka och efter v 32 så dröjde det en hel månad tills nästa kontroll. jag har varit orolig men aldrig krävt att få komma så ofta utan det var mer läkarna som ville vara på den säkra sidan.

skönt att ni börjar närma er mål, spännande att 3 st ska klippas i början på okt. har jag kommit såhär långt så tror jag ni gör det också!!! jag sitter ff kvar med cerclaget och är nu 38+1 längtar och längtar en massa nu snart så Flört haft en jobbig natt med förvärkar och lite sammandragningar så vem vet kanske det sätter igång snart....

hoppas ni får en toppen dag!

kram

bf 3 september
  • MeOnFire
    snalmums skrev 2011-08-22 10:17:27 följande:
    jag gick på kontroll varje vecka efter att dom satte akut cerclage på mig och efter v 28 fick jag komma varannan vecka och efter v 32 så dröjde det en hel månad tills nästa kontroll. jag har varit orolig men aldrig krävt att få komma så ofta utan det var mer läkarna som ville vara på den säkra sidan.

skönt att ni börjar närma er mål, spännande att 3 st ska klippas i början på okt. har jag kommit såhär långt så tror jag ni gör det också!!! jag sitter ff kvar med cerclaget och är nu 38+1 längtar och längtar en massa nu snart så Flört haft en jobbig natt med förvärkar och lite sammandragningar så vem vet kanske det sätter igång snart....

hoppas ni får en toppen dag!

kram
    Härligt :) men har de inte tagit bort ditt verclage ännu??