• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-05 22:19:43 följande:
    Mas?? Ok men du fick det ändå? I vilken v i såfall? Gör man bara ceclage i förebyggande syfte, aldrig för att "rädda" situationen, nån??? Är i v 26 nu..
    jo, man kan få cerklage i akuta fall, exempelvis om man redan börjat o öppna sig.. eller om man upptäckt att tappen varit väldigt påverkad, men det finns ju en del risker med sena cerklage så därför vill man gärna undvika de så gått de går. allra bäst är det om cerklaget sätts i förbyggande syfte i v 13-15...
  • melinda88

Har fått klipptid nu så jag slänger mig in i denna lista jag med :)

{#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10

FruHellström BF 4/11 klipp 12/10

MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10

Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10

Mamma mys BF 27/12-11 klipp??? 

MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snitt mitten av december v. 36 

Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari

Trassel BF 15/2 -12  Klipp ???

• Jomajano

Ok min jäkla tapp ändrar typ skepnad längd och öppenhet från dag till dag men jag känner ingen ting, har inte haft en enda samandragning.. Doktorerna kliar sig i huvudena men är glada för varje dag som går, jag vill ju bara att det ska bli bättre så jag åt minstonde kan va hemma... Skit tapp.....

• Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-05 22:43:25 följande:
    Ok min jäkla tapp ändrar typ skepnad längd och öppenhet från dag till dag men jag känner ingen ting, har inte haft en enda samandragning.. Doktorerna kliar sig i huvudena men är glada för varje dag som går, jag vill ju bara att det ska bli bättre så jag åt minstonde kan va hemma... Skit tapp.....
    fy, vad jobbigt. ett tecken på försvagad livmoderhals är ju att den blir förkortad utan att man har sammandragningar

såg att du nu är i v 26 och nu är det ju tveksamt om de sätter cerklage öht, skulle du ha cerklage skulle du ju haft det isf när du kom in. det kan ju vara något att tänka på i framtida graviditeter, att du står på dig från början och kan få cerklage i förebyggande syfte

tänkte på det, har du haft ólika läkare vid tappmätningen? för jag vet att det kan skilja från läkare till läkare hur tappen ser ut, då de mäter från olika vinklar och på olika sätt.

förstår din frusturation. jag låg själv inlagd mellan v 25-31 och då hade jag ändå cerklage, så ett cerklage garanterar ju ingenting egentligen, men visst, det är en trygghet att ha det på plats.

jag hoppas verkligen du får gå många veckor till, för även om du kommit långt nu och chansen för bebis att klara sig ökar för varje dag som går så är det ju bästa att bebis stannar många veckor till. Ge inte upp hoppet!

kram
  • Jomajano

Från början fick jag träffa olika läkare men tillslut da jag till att jag inte vill träffa olika utan nu är dom två som har hand om mig, det känns ju bättre för jag mistänkte att det kunde vara så att dom ser det på olika sätt. Idag gjorde dom undersökningen tillsammans, igår va tappen 4 cm men lite öppen hela vägen och idag var den trattformad och helt stängd i slutet, ca 1,2 cm.. Velit.. Men som sagt har jag inga känningar och det känns ju lite bra i alla fall.. Tror jag... På fre e det dax igen för koll, Ang framtida graviditeter då existerar inte det i mina tankar, har en som sen tidigare och han kom i v 30+2 och nu detta.. Känns inte riktigt som att jag kommer utmana ödet igen, men hypotetiskt så skulle jag bli gravid sä skulle jag tvinga dom att sätta ett C, för detta är pest å pina som det är och dessutom veta att ett ceclage kunde ändrat förutsättningarna eventuellt.. Får mig att bli lite knäpp.. Tack för svar och råd kram

• MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-10-05 21:29:41 följande:
    Hej undrar bara lite i vilka län ni bor?? Jag bor i hallandslän och här har dom inga höga tankar om ceclage men dkr alla er verkar det gå så bra och jag är riktigt bitter för att jag inte fick va med och välja, jag hade gärna provat ceclage, har legat inlagd i 3,5 v nu pga påverkad tapp och fler lär det bli.... Kram på er allihop

Hallo och välkommen till gänget.

bor i skåne och läkarna på helsingborgs lasarett är emot cerklage pga deras policy, men har fått en underbar läkare som har kämpat och hjälp mig med ett vanligt cerklage som sprack och sedan skickade han remiss till lund där jag fick abdominell cerklage.

Många läkare är inte övertygade angående cerklage pga studier hit och dit och menar att med vanlig vila ska hjälp, fast det hjälpte inte mig med mitt tredje barn. vilken v är du i  
  • Lanie

Hmm finns det ngn förklaring till varför sonen föddes så tidigt?annars kan ja ju tycka att d e konstigt att du inte fått några indikationer på att få cerklage i denna graviditet.hur upptäcktes d att du hade påverkad tapp nu?ha du fått extrakontroller denna gång då du fött prematurt förut?förlåt för alla frågor tycker bara det e så knäppt om du tidigare varit med om prematura förlossningar...

• Jomajano

Ja det e de jag känner med, med Noah satte det bara igång hux flux och det fanns ingen åter vändo när jag väl blev undersökt, dom tog nån odling då men hittade inget där sen va det inte så My mer, va då 23 och fick mitt första barn det känns ju lite som att dom skulle kunna fatta att man vill ha fler... Och att det då skulle va lite relevant att veta vad problemet va.. Så denna gången blev jag gravid och det bestämdes att jag skulle gå på extra kontroller från v 25 men pga att set inte fanns tider som passade osv så blev extra besöket i v 22+3 och då va min tapp ca 1,7 cm, lades direkt in på bb och har legat där sen dess, tycker också att det är kasst att man inte ens har disskuterat ceclage med mig då det fortfarande var aktuellt, har bara hört talas om det nu efteråt men då e det försent, hade gjort vad som helst för att slippa dessa v på sjukhuset... Jag har försökt få dom att fortsätta leta efter bakterier som kan på verka tappen men dom tror inte på att mixtra med bakterie floran... Fasen ibland skulle man ju va doktor själv..