• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    FruHellström skrev 2011-10-27 23:56:44 följande:
    Hellu slappisar  

Nu är vi hemma, kom en liten tjej i Måndags, efter helgens sd så bidde det inte bättre än ett akut snitt i Måndags, känner mig lite snuvad på FL, men allt gick ju bra o min sessa är underbar Hjärta 

Hade ngn infektion o trots försök med fl så öppnade jag mig inte mer än max 1½cm...
    Sen har det haft svårt att få ner det trots dropp o piller,samt att sessan hade lite lågt blodsocker så idag fick vi komma hem först. Fast vi har blivit bra omhändertagna, all cred till Nyk underbara personal!
    Hur går det för er andra? Inga mer bebisar vad jag kan se?

Kram på er, nu måste jag byta bajsblöja!Tungan ute 
    Tittar in snart igen <3 
    Åh vad underbart! Jättestort GRATTIS till sessan!!! Skönt att ni mår bättre och fått komma hem
  • violatricolor
    mamma mys skrev 2011-10-27 22:09:41 följande:
    violatricolor: jo kanske det men samtidigt skönt ifall det sätter igång så slipper man fundera på vad man ska ha med sig o bara ta väskan o dra... 
    Absolut! Jag hade packar väskan om jag var du! 
  • Lanie

åh grattis till lilltjejen fru hellström!

viola: i mitt intyg står det att jag tidigare förlorat ett barn i v 24, misstänkt försvagad livmoderhals. Har nu fått cerklage och ska ta det lugnt. Det stod väl också att jag var orolig för tidig förlossning igen. det stod inte så mkt i första intyget. Däremot när jag fick min nya läkare så skrev hon mkt mer. Att jag hade problem med cerklaget, att jag inte kunde sitta. och att jag skulle ta det väldigt lugnt med sängläge. hade inga problem med fk alls. de ringde mig o hade lite komplementerade frågor o dagen efter det hade jag pengarna på mitt konto. Då hade ändå min första läkare sagt att fk inte skulle godkänna min sjukskrivning (när jag var sjukskriven 4 veckor efter insättandet) men hade inga problem alls. Sen fick jag en egen handläggare på fk så jag hade henne jag kunde vända mig till, vilket kändes skönt. så jag har bara gott o säga om fk faktiskt.. allt har funkat prima

• MeOnFire

Stort grattis till flickan!!! :) underbart att höra! Mys massa nu! Kram

• vixan
    Hellu slappisar  

Nu är vi hemma, kom en liten tjej i Måndags, efter helgens sd så bidde det inte bättre än ett akut snitt i Måndags, känner mig lite snuvad på FL, men allt gick ju bra o min sessa är underbar Hjärta 

Hade ngn infektion o trots försök med fl så öppnade jag mig inte mer än max 1½cm...
    Sen har det haft svårt att få ner det trots dropp o piller,samt att sessan hade lite lågt blodsocker så idag fick vi komma hem först. Fast vi har blivit bra omhändertagna, all cred till Nyk underbara personal!

Tittar in snart igen <3 
    Stort Grattis!! Jag som var säker på att du skulle få en pojke! 

Här händer inte mycket. BF idag och allt känns som vanligt förutom att jag är lite krasslig och hängig. 
  • mamma mys

fru hällström: super grattis till tösen:)

violatricolor: i mitt intyg står det att jag förlorat ett barn i vecka 23 o haft problem med sd o misstänkt försvagad livmoderhals.. att jag behöver både fysisk o psykisk vila. får vistas utomhus o vad senaste kontrollen visade då sjukintyget skrevs..sen har jag fått nytt intyg då det gamla gått ut o jag har inte haft problem med fk...förra graviditeten var jag dessutom sjukskriven för foglossning sista månaden..den här gången ska jag söka havandeskapspenning sista månaden...går inte det igenom blir det nog föräldrapenning..läkaren tror ju inte jag går så lång tid efter klippet.... 

• snalmums
    Hellu slappisar  

Tittar in snart igen <3 
    grattis fru hellström, njuuut massor! är glad för din skull stor kram
    lilltjejen kom den 29 augusti
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-10-28 03:29:42 följande:
    Ni som varit sjukskrivna: Hur formulerade sig läkaren i intyget? Har ni haft problem med fk?

Nu har jag hittat mitt läkarintyg står diagnos cervixinsufficiens

anamnes för akut sjukdom, står där: när jag ska födda. upprepade missfall, blandorsaker, abdominellt cerklage och tidigare stod det om svåra hyperemesis

ordination: vila, avlastning, TPN,  kontroll ob-mottagning