• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-10-31 14:00:32 följande:
    MiScHoOo: tanken på ett bestående ingrepp som abdominellt har faktiskt skrämt mig lite, men kanske är det bättre än vaginalt, fast varför är då inte det abdominella det vanligaste? Har iaf inskrivning imorgon två dagar före ingreppet istället för en som förra gången, skulle kunna gissa på att det är för att de ännu inte bestämt sig för hur de ska agera. Men får väl veta det imorgon hoppas jag. Det ända de sagt hittills är att de ska sätta ett nytt cerklage.
    tror abdominell cerklage kostar mer och man chansar alltid med det billigaste alternativet först. Synd att man ska genomgå mycket innan man får en säkrare metod. Jag har för mig att jag läste på internet antingen va det  95% eller 97% som lyckats få levande barn, så chansen är jätte stor. Om risken att dem inte skadar fostret nu så rekommenderar jag dig göra det och skulle risken vara för stor tycker tyvärr du ska välja vanlig cerklage med sträng sängliggande. Men efter du har fött begärr att dem sätter in ett sådant band så behöver du aldrig oroa dig eftersom den är fast runt etappen och inte i slidan.
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-10-31 14:42:54 följande:
    becka 81: skulle tippa på att anledningen till att abdominellt cerklage inte är det vanliga är för att det är mer avancerat o större ingrepp än vanligt cerklage....misstänker att de kommer vilja att du ska ta det lite lugnare denna gång o kanske använder de en bredare tråd...men håller tummarna att det går bra iaf o att det nya cerklaget håller.

mischooo:jag är sjukt trött på det här jag med..går in i vecka 33 på onsdag....såå såå trött o uttråkad....vill ha en tidig klipptid nuuuu...hatar att vänta:/ 

meonfire: ja enda enledningen jag ser att man inte ska vara där o pilla pga infektionsrisk är om vattnet gått då det är fri passage för bakterier men nu är det ju fosterhinnor som skyddar bebisen...ja lycka till..ingen aning om jag skulle nå o pilla pga magen...tycker bara det är avancerat att torka sig efter toa besök.;)

haha, härlig att vi känner likadant. vi två är lite för ivriga att få våra barn
  • violatricolor

Becka: Underbart att det gått så bra för din dotter! Hoppas det går bra att sätta det nya cerklaget imorgon!

• Pupp

Hej!
    Torsdagen den 20/10 föddes vår lille Love med akut kejsarsnitt i v25+2. Han kämpar på och mår ganska bra för att vara född så tidigt men det är en berg och Dahl bana.. Man mår som han mår..
    Vattnet gick på natten och förmodligen gjorde det det pga Gbs infektion som jag testades positivt för i samband med det plus att Love hade det också när han föddes.. Helt otroligt kan man tycka att dom inte kollar en för Gbs när man varit inlagd på sjukhus i två veckor innan vatten avgången.
    Känns tungt att man kämpat emot cerklage och kort tapp också blir det en infektion som gör att det sätter igång. Men vi har våran fantastiska lille son nu i alla fall och han verkar vara en kämpe så man får glädjas åt det iaf!
    Kram på er och lycka till jag kikar in då och då..

• mamma mys

mischooo: jo det verkar så..men är alldeles för rastlös för att bara trampa runt här hemma;)

pupp: åh håller tummarna för eran lilla kämpe....ni har många veckor framför er o jag skickar mina varmaste styrke kramar till er 

• violatricolor

Pupp: Hoppas det går så bra som möjligt för er lille Love! Det låter som om han är en riktig kämpe! Förstår att det är en berg- och dalbana. Kram!

• Trassel

Pupp, Å, grattis till Love! Kämpa på nu allihopa håller tummarna!
    Jag har också fått gbs denna graviditet men kollas nu eftersom jag vet att det kan ställa till problem, usch man blir nervös. Tycker det är jättekonstigt att de inte kollar efter just gbs men från sjukvården får man höra att det är såååååå vanligt med gbs oc det ska inte vara någon fara osv...
    Kram på er!!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo

Pupp som jag har tänk på dig och stort grattis till mirakel pojken. Även om han är födde så liten kommer han klara sig rätt så bra. Kommer ihåg sedan v 22 så läste jag vecka för veck hur dessa små barn klarar sig och jag håller mina tummar och tår att er kämpe snart ska återhämta sig. Var ligger ni nu? Skickar en styrke kram till en stark mamma som du. Bra jobbat.

• Lanie

pupp: grattis till Love! ett underbart namn! o håller tummarna för att allt kommer o gå bra! tycker också det är jättekonstigt att de inte kollar sånt när man ändå ligger där man ligger, fy.. men kram på er! o kämpa på!

• vixan
    Pupp skrev 2011-10-31 17:06:22 följande:
    Hej!
    Torsdagen den 20/10 föddes vår lille Love med akut kejsarsnitt i v25+2. Han kämpar på och mår ganska bra för att vara född så tidigt men det är en berg och Dahl bana.. Man mår som han mår..
    Vattnet gick på natten och förmodligen gjorde det det pga Gbs infektion som jag testades positivt för i samband med det plus att Love hade det också när han föddes.. Helt otroligt kan man tycka att dom inte kollar en för Gbs när man varit inlagd på sjukhus i två veckor innan vatten avgången.
    Känns tungt att man kämpat emot cerklage och kort tapp också blir det en infektion som gör att det sätter igång. Men vi har våran fantastiska lille son nu i alla fall och han verkar vara en kämpe så man får glädjas åt det iaf!
    Kram på er och lycka till jag kikar in då och då..
    Grattis Pupp! 

Vet hur den där berg och dalbanan känns. Inte alls så kul.

Verkligen märkligt att man inte tar odlingar på alla som har cerklage. Jag har lämnat urin en gång i månaden för odling. De har också tagit prover på tappen en gång i månaden. Jag hade också GBS i min förra graviditet och den gick ju inte så bra. Vilket sjukhus låg du inlagd på?