• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

Schäfer: ja vi får hoppas att morgondagen går fort. Har Alex hemma i morgon men jag hoppas han är på "ligga i soffan å titta på film"-humör Man kan ju alltid hoppas... har tid 9:45 på torsdag så skönt att slippa gå å vänta hela dagen iaf. Ser det hyffsat ut då blir det en liten shoppingtur på apoteket sen.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 13:35:04 följande:
    idag är jag riktigt depp. har legat i soffan hela dagen och bara glott på tv. grubblat och gråtit. är jätterädd att det ska bli som sist, inlagd helt oplanerat och snabba beslut. jag som är en planeringsmänniska HATAR sånt. det värsta jag vet.

kanske låter som en löjlig sak men för mig kan det vara viktigt bara att få packa en liten väska med de viktigaste sakerna man vill ha på sjukan, än om man bara ska va där några dagar. Sist fick jag ringa hem till maken som plockade ihop så gott han kunde här hemma.

nu tänker jag faktist vara lite förutseende. ska handla lite extra hygienartiklar och ställa iordning en neccesär med det jag vill ha med. lägga ihop lite kläder i en väska, nån bok å så. så det är lite förberett OM nått drastiskt skulle hända. snakca om kontrollfreak...men jag erkänner, jag är det!

såklart är ju barnet det viktigaste i hela situationen, men kan jag påverka nått så gör jag gärna det.

gruvar mig för kollen på torsdag. rädd att läkaren ska tycka jag är löjlig som mer om en extra koll när allt såg så bra ut förra veckan... men å andra sidan så säger han alltid att jag ska höra av mig om det är nått.
    Här har du en till Jag hade faktiskt väskan packad när vi åkte in i v19, kändes skönt att ha sina "must have" saker med sig. Då slapp även sambon köra hem i all hast för att hämta grejer. Så, det rekommenderar jag!
  • Thalis

Idag var vi på cerklagesamtalet och blev lite besviken..... jag hade förberett världens tal och hade med mig en massa papper om forskningen och läkaren ville inte ens titta på dom

Läkaren vi träffade var samma som bestämde att jag skulle få kortisonsprutorna när jag väntade Alexander .
    Han sa att min ordnarie läkare vill ha tillbaka mig men att idag så hade hon operation hela dagen så därför blir det han som undersöker mig. Han började med en UL för att se hur långt gången jag är och är enligt honom och senaste mensen i v.13+4,han kunde se livmoderhalsen som var 4.7 cm och helt stängd men ville ändå göra VUL för att bekräfta detta.

Han tog sekretodling,kontrollerade livmoderhalsen med staven och lyssnade på mina lungor och hjärta.
    Sen berättade han för mig att han och min ordinarie läkare är oense om mycket med att de tycker lika i mitt fall och det är att de inte vill ändra på ett vinnande koncept och jag kommer att få cerklaget på onsdag nästa vecka!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-24 13:35:04 följande:
    idag är jag riktigt depp. har legat i soffan hela dagen och bara glott på tv. grubblat och gråtit. är jätterädd att det ska bli som sist, inlagd helt oplanerat och snabba beslut. jag som är en planeringsmänniska HATAR sånt. det värsta jag vet.

kanske låter som en löjlig sak men för mig kan det vara viktigt bara att få packa en liten väska med de viktigaste sakerna man vill ha på sjukan, än om man bara ska va där några dagar. Sist fick jag ringa hem till maken som plockade ihop så gott han kunde här hemma.

nu tänker jag faktist vara lite förutseende. ska handla lite extra hygienartiklar och ställa iordning en neccesär med det jag vill ha med. lägga ihop lite kläder i en väska, nån bok å så. så det är lite förberett OM nått drastiskt skulle hända. snakca om kontrollfreak...men jag erkänner, jag är det!

såklart är ju barnet det viktigaste i hela situationen, men kan jag påverka nått så gör jag gärna det.

gruvar mig för kollen på torsdag. rädd att läkaren ska tycka jag är löjlig som mer om en extra koll när allt såg så bra ut förra veckan... men å andra sidan så säger han alltid att jag ska höra av mig om det är nått.
    Vad tråkigt att du mår så där Men jag förstår dig!
    Tycker faktiskt att du gör bra i att ordna lite för man kanske känner sig lite mer redo ifall något skulle hända.
    Sen ska du strunta i vad läkaren evetuellt kan tänka,du är orolig punkt slut!!
    Det kommer att gå kanon på torsdag!!!!!!!!!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA

Thalis: skönt att besöket gick så bra ändå. Om du bara visste va avis jag är på dig nu!!! Även om det finns risker så vill jag också ha cerklage! NU!!! *suck* Gråter

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Grazila
    MagdaA skrev 2010-08-24 16:43:29 följande:
    Thalis: skönt att besöket gick så bra ändå. Om du bara visste va avis jag är på dig nu!!! Även om det finns risker så vill jag också ha cerklage! NU!!! *suck* Gråter
    Riskerna med ett preventivt cerklage är minimala... Jag fattar verkligen inte att man här vill förhala, med din historia och när du dessutom har barn hemma. Det påverkar ju en familj otroligt mycket mer om du blir inlagd senare och kanske behöver sjukhusvård under en stor del av graviditeten. Själv kan jag leva nästan normalt med cerklage och jag har förstått att det gäller många fler än mig. Be din läkare ta hänsyn till helheten... Lycka till! Bra att du kommer iväg tidigare. Klokt att packa väska! Allt som kan underlätta Glad
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-24 16:43:29 följande:
    Det kommer att gå bra för dig Magda!!! Jag förstår hur du känner dig,men det kommer att gå bra!

Men vad är det för risker som din läkare talar om! All forskning jag läst och båda mina läkare säger att riskerna med cerklage är lägre än utan cerklage om man verkligen har det vi har.
  • Thalis
    Grazila skrev 2010-08-24 16:49:34 följande:
    Riskerna med ett preventivt cerklage är minimala... Jag fattar verkligen inte att man här vill förhala, med din historia och när du dessutom har barn hemma. Det påverkar ju en familj otroligt mycket mer om du blir inlagd senare och kanske behöver sjukhusvård under en stor del av graviditeten. Själv kan jag leva nästan normalt med cerklage och jag har förstått att det gäller många fler än mig. Be din läkare ta hänsyn till helheten... Lycka till! Bra att du kommer iväg tidigare. Klokt att packa väska! Allt som kan underlätta Glad
     Du hann före mig Tungan ute
  • PennyJenny
    Thalis. Skönt att du ska få ditt cerklage :)
Svar på tråden Cerclage?