• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-24 16:50:29 följande:
    Det kommer att gå bra för dig Magda!!! Jag förstår hur du känner dig,men det kommer att gå bra!

Men vad är det för risker som din läkare talar om! All forskning jag läst och båda mina läkare säger att riskerna med cerklage är lägre än utan cerklage om man verkligen har det vi har.
    Vad det är för "risker" kan jag tala om... Det är lättaste sättet att motivera patienten att samarbeta, för att dubbelkolla och åter dubbelkolla om diagnosen är riktig :/ (Dvs att undvika sätta cerklage.) Jag har träffat riktigt bra läkare på området som alla är eniga om att riskerna med -perventivt- cerklage verkligen är minimala. I ett fåtal fall kan man trigga mf, men det är sällsynt. Och sättet att undvika det är att sätta cerklaget under den mest lugna tiden i graviditeten, dvs runt v.14-15. Men allt innan man börjat öppnas är givetvis bättre än ett akut, då fosterhinna i cervix i sig kan reta till värkstart.
  • Thalis
    PennyJenny skrev 2010-08-24 16:55:57 följande:
    Thalis. Skönt att du ska få ditt cerklage :)
    Ja, det hur skönt som helst! Men är som sagt lite besviken,jag ville ju bråka lite
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-08-24 16:55:57 följande:
    Thalis. Skönt att du ska få ditt cerklage :)
    Hakar på här. Verkligen skönt att höra! {#emotions_dlg.flower}
  • Thalis
    Grazila skrev 2010-08-24 16:58:54 följande:
    Vad det är för "risker" kan jag tala om... Det är lättaste sättet att motivera patienten att samarbeta, för att dubbelkolla och åter dubbelkolla om diagnosen är riktig :/ (Dvs att undvika sätta cerklage.) Jag har träffat riktigt bra läkare på området som alla är eniga om att riskerna med -perventivt- cerklage verkligen är minimala. I ett fåtal fall kan man trigga mf, men det är sällsynt. Och sättet att undvika det är att sätta cerklaget under den mest lugna tiden i graviditeten, dvs runt v.14-15. Men allt innan man börjat öppnas är givetvis bättre än ett akut, då fosterhinna i cervix i sig kan reta till värkstart.
    Det är precis vad jag läst och båda mina läkare sagt till mig..... och det var därför det inte var tal om något annat för min del.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA
    Thalis: tack för länken, men tyvärr är jag totalt värdelös på engelska så jag ger mig inte ens på ett försök att läsa den.

jag orkar inte va så aktiv här i tråden just nu. för mig känns allt så neg, och att då läsa om andras "framgång" gör det bara ännu jobbigare. Jag vet att ni inte skriver för att jag ska ta det så, och eg borde jag glädjas med er, och stötta er. men jag orkar inte. jag kikar in och lämnar rapport efter läkarbesöket på torsdag. om det ser bra ut... om jag får komma hem. Thalis, om du vill kan du inboxa ditt mobnr så kan jag smsa dig om jag blir kvar, eller om nått annat händer.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-24 17:10:14 följande:
    Thalis: tack för länken, men tyvärr är jag totalt värdelös på engelska så jag ger mig inte ens på ett försök att läsa den.

jag orkar inte va så aktiv här i tråden just nu. för mig känns allt så neg, och att då läsa om andras "framgång" gör det bara ännu jobbigare. Jag vet att ni inte skriver för att jag ska ta det så, och eg borde jag glädjas med er, och stötta er. men jag orkar inte. jag kikar in och lämnar rapport efter läkarbesöket på torsdag. om det ser bra ut... om jag får komma hem. Thalis, om du vill kan du inboxa ditt mobnr så kan jag smsa dig om jag blir kvar, eller om nått annat händer.
    Usch gumman!
    Jag vill bara att du står på dig!!
    Inboxar dig!
    Kram
  • Grazila

Ledsen du tar det så. Syftet är mer att peppa genom att dela erfarenheter då vi alla har en tuff historia... Lycka till anyways, kommer säkert gå bra. 
    Jag håller käft nu, tills bebbe ute, förhoppningsvis!

Kramar 
  • PennyJenny

Jag har full förståelse för ditt resonemang, Håller tummarna för dig på torsdag! kram
  • MagdaA

tack tjejer för ert stöd

som jag skrev så är det ju eg inte så jag ska känna, tråden är ju till för att peppa och stötta varandra. men just nu känner jag mig mest bara lurad. jag blev lovad ett tidigt cerklage vid nästa graviditet. vid kollen i vecka 9 (den här grav) så pratades det om cerklage kring vecka 15. men vid senaste kollen fick jag en helt annan känsla. som att "nu testar vi å ser hur länge det håller..." jag hatar att gå såhär ovetandes. att itne ha en aning om hur det blir i morgon. det var precis såhär det var förra gången och det var skit jobbigt! nu kan jag knappt se vad jag skriver för alla tårar. Alex sitter och ser på Pippi, glad att han inte ser mamma såhär. Ska försöka få tag på min bm i morgon. hon jobbar på spec mvc, träffar min läkare varje dag. tror att hon förstår hur jag känner.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 17:29:08 följande:
    tack tjejer för ert stöd

som jag skrev så är det ju eg inte så jag ska känna, tråden är ju till för att peppa och stötta varandra. men just nu känner jag mig mest bara lurad. jag blev lovad ett tidigt cerklage vid nästa graviditet. vid kollen i vecka 9 (den här grav) så pratades det om cerklage kring vecka 15. men vid senaste kollen fick jag en helt annan känsla. som att "nu testar vi å ser hur länge det håller..." jag hatar att gå såhär ovetandes. att itne ha en aning om hur det blir i morgon. det var precis såhär det var förra gången och det var skit jobbigt! nu kan jag knappt se vad jag skriver för alla tårar. Alex sitter och ser på Pippi, glad att han inte ser mamma såhär. Ska försöka få tag på min bm i morgon. hon jobbar på spec mvc, träffar min läkare varje dag. tror att hon förstår hur jag känner.
    Kan inte din man/sambo följa med och föra din talan ifall du känner att du inte fixar de? Jag är själv en mespropp som sällan säger vad jag tycker förrens det brister, då har min sambo som har talets gåva fått träda in :)
Svar på tråden Cerclage?