• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-08-26 12:17:46 följande:
    Det är bra med Magda men hon berättar mer själv när hon kommer hem!
    Vad skönt!!! Tack för att du informerar!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-08-26 12:21:54 följande:
    Vad skönt!!! Tack för att du informerar!
    Ville egentligen låta henne berätta själv men jag var ju så orolig för henne och förstår att ni är det också.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Grazila
    Dallis skrev 2010-08-26 11:13:14 följande:
    Hej tjejer!

Har läst igenom inläggen och oj, vad jag har missat mycket!
    Jag håller alla fingrar och tår jag har för att allt ska flyta på fint för er!

jag var på återbesök i Lund igår och allt såg fint ut! Infektionen har gett med sig (woho) och tappen hade ökat med ca 5mm (den hade minskat vid förra besöket)
    Läkaren är helt toppen. Hon frågade hur jag ville ha det med kontroller och självklart vill jag ha kontroller! Ska tillbaka om en månad och det känns U N D E R B A R T ! En läkare som faktiskt frågar hur jag vill ha det och jag fick själv bestämma om jag ville ha kontroll tidigare :) Jag har bestämt mig att klippa cerclaget i Lund, nu gör jag slut med CSK!
    Åh grattis till att det går så bra! Och mer sådana läkare, tack!!! Glad
    Schäfer skrev 2010-08-26 12:12:56 följande:
    Oj vad jobbigt det måste vara!
    Kan säga att när dom klippte mitt cerklage sist så öppnade jag mig tokfort direkt efteråt  (var inte öppen när dom klippte det) och min dotter är född några timmar senare. Så där kändes det verkligen som det var cerklaget som "höll ihop"...
    Hoppas att det kommer igång snart för dig! *kram*

Håller också tummarna för Magda idag!!!!

Dallis: härligt med såna läkare, man blir så glad när man läser att de finns
    Fråga bara, vad är CSK?
    Hur långt gången är du?
    Ja, det är ju vad man förväntar sig att man ska öppnas rätt kvickt, men tydligen beror det lite på vilken sorts insuff man har. Dr som satte mitt första och akuta cerklage sa att det inte alls är ovanligt att när man väl kommit förbi det kritiska man går full tid eller över. Jag har en otät inre modermun som släpper ner en slinga fosterhinna ca 2 cm ner i cervix, därefter fylls den på och bänder upp livmoderhalsen. Alltså börjar jag öppnas i mitten och ut istället för som de flesta med en trattliknande öppning inifrån. Konstigt va?! Det syns liksom inte ens på UL att det ligger fosterhinna i cervix innan den börjar fyllas. 

Nehepp.. nu in med ungar i bilen och in för lägeskontroll. Återkommer såklart med rapport om den här busen :)
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-26 12:17:46 följande:
    Det är bra med Magda men hon berättar mer själv när hon kommer hem!
    Phew!! Gud vad skönt.
  • MagdaA

hej hej Nu är jag hemma igen efter en tjuvtitt på lejonet i magen Alex såg en ul bild igår och sa att han tyckte de såg ut som ett lejon

Var till min ordinarie läkare idag. Igår pratade jag med min UNDERBARA bm i telefon, hon jobbar där uppe på spec mvc och jag fick en känsla idag att hon hade pratat lite med läkaren om mig... kändes så iaf. Han tog mig verkligen på allvar och vi hann prata mycke. Min man hade fixat ledig från jobbet så han följde med och det var GULD! Han som eg är en gnaksa yst person ställde flera bra frågor. Sånna saker som ajg gått och funderat på, men ofta glömmer, just de tog han upp och det kändes så skönt att ha honom med!

gjorde vul och tappen va stängd och fin men som jag misstänkte kortare än sist. Nu hann jag inte se nån exakt längd, men den hade minskat med ca 5 mm. Gjorde även ul och kikade så att bäbisen mådde bra. Läkaren höll på ganksa länge för att få ett bra mått på huvudet men busen ville inte riktigt, han bara snurrade runt å vinkade hela tiden Hann ville se att grav var stabil och att bäbisen var så långt gången som den ska, och han fick det till 15+0, vilken stämmer rätt bra, men som sagt, de va inte lätt att mäta idag som den snurrade!

Nästa koll blir om 1 vecka. Känns underbart! Tidigare var det 3 veckor mellan kollerna, nu blir det bara 1, var ju där tisdag förra veckan. Blev en hel del prat om cerklage och nu lät det som att vi förbereder för det. Inget datum bokat, utan vi ser hur det ser ut nästa vecka. Han sa att det svåra är inte alltid att bestämma om det blir cerklage el inte, utan det svåra kan vara att bestämma NÄR man ska sätta det. Men nu känner jag mig iaf betydligt tryggare och cerklaget känns inte längre lika långt bort.

Sen fick jag även slidtabletter med gulkroppshormon utskrivet. Är det nån annan här som fått det? Tydligen nått "nytt" som kommit nu ganska nyligt. gulkroppshormon produceras ju normalt, men det har även visat sig att det kan va bra att tillföra extra i slidan. Forskning har visat att bl a de som genomgår provrörsbefruktning har haft nytta av det. Det ska liksom stärka livmodertappen utifrån så att säga. Läkaren ville att jag skulle ta det för att förbereda tappen inför op. DET känns verkligen som ett bevis på att han har börjat planera för cerklage. Nu fick jag utskrivet 10 tabl, ska ta 1 tabl/dag.

Hann träffa min bm en snabbis också när vi var klara, den bästa! Längtar tills de vanliga besöken hos henne sätter igång. FIck även med oss en bild på lejonet hem.

oj, de här blev långt Men nu vet ni iaf läget och jag är en betydligt gladare Magda idag!

Å du Thalis, de gör inget att du skvallrade Du visste ju inte så mkt mer än att det gått bra Å nu, efter det här inlägget förstår du säkert varför jag inte skrev mer i smset

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Dallis
    Fråga bara, vad är CSK?
    Hur långt gången är du?
    Det hjälper till med förtroendet för sjukvården om inget annat :)
    CSK är mitt hemsjukhus. Central Sjukhuset kristianstad
    Idag är jag i v28+5, så snart är nästa mål nått! :)
    Grazila skrev 2010-08-26 12:24:53 följande:
    Åh grattis till att det går så bra! Och mer sådana läkare, tack!!! Glad
    Oj vad jobbigt det måste vara!
    Kan säga att när dom klippte mitt cerklage sist så öppnade jag mig tokfort direkt efteråt  (var inte öppen när dom klippte det) och min dotter är född några timmar senare. Så där kändes det verkligen som det var cerklaget som "höll ihop"...
    Hoppas att det kommer igång snart för dig! *kram*

Håller också tummarna för Magda idag!!!!

Fråga bara, vad är CSK?
    Hur långt gången är du?
    Ja, det är ju vad man förväntar sig att man ska öppnas rätt kvickt, men tydligen beror det lite på vilken sorts insuff man har. Dr som satte mitt första och akuta cerklage sa att det inte alls är ovanligt att när man väl kommit förbi det kritiska man går full tid eller över. Jag har en otät inre modermun som släpper ner en slinga fosterhinna ca 2 cm ner i cervix, därefter fylls den på och bänder upp livmoderhalsen. Alltså börjar jag öppnas i mitten och ut istället för som de flesta med en trattliknande öppning inifrån. Konstigt va?! Det syns liksom inte ens på UL att det ligger fosterhinna i cervix innan den börjar fyllas. 

Nehepp.. nu in med ungar i bilen och in för lägeskontroll. Återkommer såklart med rapport om den här busen :)
    Ja, mer sådana läkare! Vi vill ha! :)
    Jag ahde ingen aning om att det spelade någon roll vilken form av insuff man har. Man lär sig något nytt varje dag. Då kan jag ju hoppas på att jag öppnar mig snabbt efter att cerclaget är satt :) Vill verkligen inte gå över, vill ju träffa Plutt så snabbt som möjligt.

LYCKA TILL IDAG! HÅLLER TUMMARNA
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-26 13:23:02 följande:
    hej hej Nu är jag hemma igen efter en tjuvtitt på lejonet i magen Alex såg en ul bild igår och sa att han tyckte de såg ut som ett lejon

Var till min ordinarie läkare idag. Igår pratade jag med min UNDERBARA bm i telefon, hon jobbar där uppe på spec mvc och jag fick en känsla idag att hon hade pratat lite med läkaren om mig... kändes så iaf. Han tog mig verkligen på allvar och vi hann prata mycke. Min man hade fixat ledig från jobbet så han följde med och det var GULD! Han som eg är en gnaksa yst person ställde flera bra frågor. Sånna saker som ajg gått och funderat på, men ofta glömmer, just de tog han upp och det kändes så skönt att ha honom med!

gjorde vul och tappen va stängd och fin men som jag misstänkte kortare än sist. Nu hann jag inte se nån exakt längd, men den hade minskat med ca 5 mm. Gjorde även ul och kikade så att bäbisen mådde bra. Läkaren höll på ganksa länge för att få ett bra mått på huvudet men busen ville inte riktigt, han bara snurrade runt å vinkade hela tiden Hann ville se att grav var stabil och att bäbisen var så långt gången som den ska, och han fick det till 15+0, vilken stämmer rätt bra, men som sagt, de va inte lätt att mäta idag som den snurrade!

Nästa koll blir om 1 vecka. Känns underbart! Tidigare var det 3 veckor mellan kollerna, nu blir det bara 1, var ju där tisdag förra veckan. Blev en hel del prat om cerklage och nu lät det som att vi förbereder för det. Inget datum bokat, utan vi ser hur det ser ut nästa vecka. Han sa att det svåra är inte alltid att bestämma om det blir cerklage el inte, utan det svåra kan vara att bestämma NÄR man ska sätta det. Men nu känner jag mig iaf betydligt tryggare och cerklaget känns inte längre lika långt bort.

Sen fick jag även slidtabletter med gulkroppshormon utskrivet. Är det nån annan här som fått det? Tydligen nått "nytt" som kommit nu ganska nyligt. gulkroppshormon produceras ju normalt, men det har även visat sig att det kan va bra att tillföra extra i slidan. Forskning har visat att bl a de som genomgår provrörsbefruktning har haft nytta av det. Det ska liksom stärka livmodertappen utifrån så att säga. Läkaren ville att jag skulle ta det för att förbereda tappen inför op. DET känns verkligen som ett bevis på att han har börjat planera för cerklage. Nu fick jag utskrivet 10 tabl, ska ta 1 tabl/dag.

Hann träffa min bm en snabbis också när vi var klara, den bästa! Längtar tills de vanliga besöken hos henne sätter igång. FIck även med oss en bild på lejonet hem.

oj, de här blev långt Men nu vet ni iaf läget och jag är en betydligt gladare Magda idag!

Å du Thalis, de gör inget att du skvallrade Du visste ju inte så mkt mer än att det gått bra Å nu, efter det här inlägget förstår du säkert varför jag inte skrev mer i smset
    He he kändes som att jag skvallrade genom att säga att du mår bra
    Underbat ju!!!
    Menar du progesteron vagiatorer? Jag använde det fram till v.9......
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA

Thalis: ja precis... så du hade de i början? men inte nu?

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-26 13:32:33 följande:
    Thalis: ja precis... så du hade de i början? men inte nu?
    Jepp, efter vecka 9+0 då behöver man de inte då progesteron är mest för att bibehålla graviditeten. Visste inte att progesteron kunde påverka livmoderhalsen på något sätt. Men man lär sig något varje dag!
    Att jag inte behövde ta vaggisarna efter v.9+0 beror på att moderkakan tar över produktionen och då spelar det ingen roll om man tillför extra progesteron eller inte.
  • Schäfer

Härligt Magda Vad glad jag blir!!! Lejonet var väl ett sött smeknamn
    Vet inte mer om tabletterna än just att mina vänner som gjort ivf tagit dem i början av graviditeterna (eller om det var efter insättandet!?).

Dallis: 28+5 - tjoho!!! Vad är nästa delmål för dig?

Svar på tråden Cerclage?