• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mischooo: jag får inte äta järn tabletter pga att magen strular ännu mer då, men annars brukar man ju bli trött om man behöver äta järn tabletter...

• Lanie

mischooo: jag åt niferex o allt de ställde till med var att jag blev ännu mer hård i magen än vad jag redan var.. slutade med dem när jag låg inlagd o vi såg att jag hade okej hb värde ändå..

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-30 19:58:22 följande:
    mischooo: jag får inte äta järn tabletter pga att magen strular ännu mer då, men annars brukar man ju bli trött om man behöver äta järn tabletter...

menar du att man blir mer trött av tab eller piggare?
    Lanie skrev 2011-11-30 20:02:19 följande:
    mischooo: jag åt niferex o allt de ställde till med var att jag blev ännu mer hård i magen än vad jag redan var.. slutade med dem när jag låg inlagd o vi såg att jag hade okej hb värde ändå..

jag har endast tagit 4 tab förra veckan och jag var helt borta sov i flera timmar och jag gjorde uppehåll, blev jätte pigg och var tvungen att ta dem inför kejsarsnittet sov kl 5 till 11 vaknade en timme sedan 12-16 och jag vill känna mig pigg men ögonen stänger sig själv,,,,

• Trassel

Viola,
     med Gabriel hade jag en alvedon och jag hade ju heller inga värkar utan fick krysta ut honom ändå. Det gick rätt snabbt när det väl satte igång så att säga, 35 min.
    med Sander hade jag med mej min kära TENS som jag hade mot foglossningen, den var kanon. Eftersom Sander låg lite snett och tryckte kom han åt ischasnerven som gjorde förbenat ont så då testade jag kvaddlarna som tog udden av det. Sen hade jag lustgasen extremt nedskruvad och testade den lite men ja, sådär typ. Det viktigaste var profylaxandningarna som hjälpte mest. Denna gången ska jag läsa på mer om dyktekniken och se om det kan vara nått.
    Jag har egentligen inget emot nån smärtlindring men jag kände att jag inte behövde mer och ryggbedövning sitter i så vansinnigt länge på mej ( uppemot 7 tim) och jag vill kunna vara uppe så mycket som möjligt för att skynda på förloppet.

MiScHoOo,
    jag åt niferex en kort period första gången men de kraschade min mage totalt. Med Sander åt jag hemofer som är lite snällare mot magen , de hjälper inte upp järnet men håller det stabilt, de funkade då. Nu har jag haft ett bra järn hitills så jag har bara sporadiskt ätit de vanliga aco vitamin kvinna eller vad de heter. Och kär hårt med gjutjärnspannan.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-11-30 23:17:46 följande:
    Viola,
     med Gabriel hade jag en alvedon och jag hade ju heller inga värkar utan fick krysta ut honom ändå. Det gick rätt snabbt när det väl satte igång så att säga, 35 min.
    med Sander hade jag med mej min kära TENS som jag hade mot foglossningen, den var kanon. Eftersom Sander låg lite snett och tryckte kom han åt ischasnerven som gjorde förbenat ont så då testade jag kvaddlarna som tog udden av det. Sen hade jag lustgasen extremt nedskruvad och testade den lite men ja, sådär typ. Det viktigaste var profylaxandningarna som hjälpte mest. Denna gången ska jag läsa på mer om dyktekniken och se om det kan vara nått.
    Jag har egentligen inget emot nån smärtlindring men jag kände att jag inte behövde mer och ryggbedövning sitter i så vansinnigt länge på mej ( uppemot 7 tim) och jag vill kunna vara uppe så mycket som möjligt för att skynda på förloppet.

MiScHoOo,
    jag åt niferex en kort period första gången men de kraschade min mage totalt. Med Sander åt jag hemofer som är lite snällare mot magen , de hjälper inte upp järnet men håller det stabilt, de funkade då. Nu har jag haft ett bra järn hitills så jag har bara sporadiskt ätit de vanliga aco vitamin kvinna eller vad de heter. Och kär hårt med gjutjärnspannan.
    kanske jag ska köpa hemofer...
  • mamma mys

mischooo:jag menar att man blir mer trött utan järntabletter om man har lågt järn värde....kan det inte vara citodonet du blir trött av???

• Becka81

Är lättad. Var på återkoll idag exakt samma dag i graviditeten som jag gjorde koll förra gången och var öppen 2 cm. Med cerclaget såg det bra ut. Nu ska jag bara ta mig förbi 25+2 nästa torsdag, för det var då min dotter föddes. Läkaren sa att hon haft en patient med liknande tapp som mig och hon födde i v. 32-34 någon gång. Hoppas jag går längre än så.

• Jomajano
    (Becca81)
    min tapp var
    v 22+4 1.7cm  höll sig så i 4 v,
     v 26 blev den 7-8 mm då satte dom ett cerclage som var sådär lyckat..
     v 28 var läget oförändrat skrevs ut från sjukhuset..
     v 29 var jag öppen 2 cm och hade buktande hinnor..
     v 30+2 tappen återställd på 7-8 mm
    nu v 33+4 så är tappen 1.2 cm.. vem vet vart de här slutar!! hopp finns det alltid! lycka till
  • mamma mys

becka81: grattis till bra kontroll...:)

nu är jag hemma med nya bilen..imorgon ska jag till bm sen ska jag gå igenom alla finesser på nya bilen sen över till en kompis som vart o shoppat åt mig på ullared...det sista som behövs till bebisen:) i helgen funderar jag på att hämta ut vagnen:) 

• Becka81

Jomajano: ja man får se vad som händer. Till mig sa läkaren idag att hon haft en patient med en tapp som var som min och hon klarade sig till vecka32-34 någonting. Hoppas jag kommer längre, men hon sa att klarar man sig över vecka 32 så kommer de bara försöka stanna upp förlossningen någon dag. Tyckte jag var märkligt, fast barnet är ju förhoppningsvist tillräckligt starkt då.