• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Mischoo: förstår precis vad du menar. Tiden går både fort och sakta så här i väntans tider. Bäst är när man kan hitta små projekt att sysselsätta sig med som att sortera papper, städa linneskåpet eller liknande. Och nu när det närmar sig jul och nyår kommer nog tiden gå ännu lite fortare hoppas jag när alla är lediga och man har tid att umgås lite mer och hitta på saker.

• mamma mys

hej på er alla..idag är en mörk dag..min fd svärmor i 6 år somnade in igår alldeles för ung (52 år).... bara så där i sömnen..de väntar på svar från obduktionen för att få veta vad som hänt... hur förklarar man för en 3 åring att hans farmor dött??

min svärmor hade blivit hemskickad från jobbet för hon hade ont från revbenet som hon har en spricka i..det är sista gången nån pratat med henne...vid 16 tiden kommer min svärfar hem från jobbet..tror att hon sover på övervåningen..fixar maten som hon tagit fram..äter fixar lite, kollar på tv...funderar över varför hon inte vart ner o rökt men tänker att hon säkert bara är trött o behöver få sova...blir kväll han går ner o duschar sedan ska han lägga sig..smyger in i sovrummet o lägger sig..tycker att det är tyst..känner på henne o hon är kall..flyger ur sängen o tänder lampan..konstaterar att hon inte andas, ringer 112 o de ska instruera i hjärt o lungräddning..han väner henne från sidan men hon är stel o han inser att det är för sent...ambulanserna kommer som jag ser från min lgh o inser att dom stannar vid deras hur..ringer exet...upptaget..ringer igen o han svarar..jag frågar vad som hänt o ha säger- mamma har somnat in....så jävla hemskt..är ett år sen lite mer sen vi flyttade isär men har aldrig vart några problem med svärföräldrarna för det o de har ofta haft wiggo på helgerna just för att de ville...så snabbt liver kan förändras..berättade för min 10 åring nu på morgonen( det är inte hans farmor) o han blev ledsen så han är hemma idag....

så tänk på att ta hand om de som betyder nåt för er..man vet aldrig när det är försent... 

• violatricolor

Skönt att höra att klippet brukar gå fort i alla fall! Får se hur det känns helt enkelt. Har ni haft lustgas vid klippet allihop? 

• Trassel

MammaMys, nej å vad hemskt! Det är ju inte säkert att man hade kunnat göra nått ändå men vad jobbigt för din exsvärfar. Tungt och jobbigt! Många kramar!!

Viola, nej ingen lustgas det har de faktiskt aldrig nämnt. Men jag är inte kompis med lustgas ändå så jag är glad om jag slipper

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor
    Trassel skrev 2011-11-30 13:34:06 följande:
    MammaMys, nej å vad hemskt! Det är ju inte säkert att man hade kunnat göra nått ändå men vad jobbigt för din exsvärfar. Tungt och jobbigt! Många kramar!!

Viola, nej ingen lustgas det har de faktiskt aldrig nämnt. Men jag är inte kompis med lustgas ändå så jag är glad om jag slipper
    Då så... Då kanske jag kan prova utan. Är inte heller så förtjust i lustgas.
  • Becka81

Har aldrig testat lustgas. Varför gillar ni det inte? Börjar fundera lite över hur jag vill ha min förlossning även om det är ett bra tag kvar.

• Lanie

viola: hade inte heller lustgas när de gjorde klippet.. hade den knappt under förlossningen alls då jag gjorde fel o spände mig mer så ingenting blev bra.. hade den när de sydde mig o då för första gången funkade den.. när jag inte ville andas i den längre sa de att jag skulle fortsätta o då fungerade den.. så jag gjorde fel.. det var väldigt skönt o va lite borta när de sydde, men det var lite jobbigt efteråt när jag bara låg o fnittrade som en annan pinsam tonåring..

mammamys: beklagar sorgen! <3

• Ester03

Jag använde lustgas vid förlossningen och älskade det. När jag väl fattat hur man ska andas in gasen så var det en ofantlig hjälp för mig att klara värktopparna. Jag hade fått en epidural insatt, men den satt fel och gav ingen verkan. När sköterskorna märkte hur jag kastade mig på lustgasen vid varje värk så fattade dom till slut att epiduralen inte fungerade och anestesiläkaren kom tillbaka och satte om den, men då var större delen av förlossningen redan över. De sista timmarna med fungerande epidural hade jag betydligt mindre smärta, men jag är oändligt tacksam att jag hade lustgas de första timmarna.

Mitt cerklage tog de bort akut utan smärtlingring efter att vattnet börjat sippra ut (i vecka 34) trots att jag inte hade några värkar då. Jag är väldigt känslig i de nedre regionerna, men det gjorde inte särskilt ont och gick snabbt.