• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-11-30 08:29:11 följande:
    Mischoo: förstår precis vad du menar. Tiden går både fort och sakta så här i väntans tider. Bäst är när man kan hitta små projekt att sysselsätta sig med som att sortera papper, städa linneskåpet eller liknande. Och nu när det närmar sig jul och nyår kommer nog tiden gå ännu lite fortare hoppas jag när alla är lediga och man har tid att umgås lite mer och hitta på saker.
    du har helt rätt
    mamma mys skrev 2011-11-30 08:53:07 följande:
    hej på er alla..idag är en mörk dag..min fd svärmor i 6 år somnade in igår alldeles för ung (52 år).... bara så där i sömnen..de väntar på svar från obduktionen för att få veta vad som hänt... hur förklarar man för en 3 åring att hans farmor dött??

min svärmor hade blivit hemskickad från jobbet för hon hade ont från revbenet som hon har en spricka i..det är sista gången nån pratat med henne...vid 16 tiden kommer min svärfar hem från jobbet..tror att hon sover på övervåningen..fixar maten som hon tagit fram..äter fixar lite, kollar på tv...funderar över varför hon inte vart ner o rökt men tänker att hon säkert bara är trött o behöver få sova...blir kväll han går ner o duschar sedan ska han lägga sig..smyger in i sovrummet o lägger sig..tycker att det är tyst..känner på henne o hon är kall..flyger ur sängen o tänder lampan..konstaterar att hon inte andas, ringer 112 o de ska instruera i hjärt o lungräddning..han väner henne från sidan men hon är stel o han inser att det är för sent...ambulanserna kommer som jag ser från min lgh o inser att dom stannar vid deras hur..ringer exet...upptaget..ringer igen o han svarar..jag frågar vad som hänt o ha säger- mamma har somnat in....så jävla hemskt..är ett år sen lite mer sen vi flyttade isär men har aldrig vart några problem med svärföräldrarna för det o de har ofta haft wiggo på helgerna just för att de ville...så snabbt liver kan förändras..berättade för min 10 åring nu på morgonen( det är inte hans farmor) o han blev ledsen så han är hemma idag....

så tänk på att ta hand om de som betyder nåt för er..man vet aldrig när det är försent... 
    Jag beklagar sorgen väldigt mycket. Finner inga ord tyvärr vad jag ska säga. vet exakt hur det känns. Jag förlorade min pappa bara 44 år gammal.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2011-11-30 14:31:27 följande:
    Har aldrig testat lustgas. Varför gillar ni det inte? Börjar fundera lite över hur jag vill ha min förlossning även om det är ett bra tag kvar.
      Jag har aldrig gillat att bli yr... Blir mest yr och kallsvettig av lustgas (får väl lite halvpanik an yrseln) men har bara testat det en gång. Inte uteslutet att jag testar det igen men jag vill först och främst prova utan - tycker det vore en intressant upplevelse haha
  • violatricolor
    Ester03 skrev 2011-11-30 15:37:39 följande:
    Jag använde lustgas vid förlossningen och älskade det. När jag väl fattat hur man ska andas in gasen så var det en ofantlig hjälp för mig att klara värktopparna. Jag hade fått en epidural insatt, men den satt fel och gav ingen verkan. När sköterskorna märkte hur jag kastade mig på lustgasen vid varje värk så fattade dom till slut att epiduralen inte fungerade och anestesiläkaren kom tillbaka och satte om den, men då var större delen av förlossningen redan över. De sista timmarna med fungerande epidural hade jag betydligt mindre smärta, men jag är oändligt tacksam att jag hade lustgas de första timmarna.

Mitt cerklage tog de bort akut utan smärtlingring efter att vattnet börjat sippra ut (i vecka 34) trots att jag inte hade några värkar då. Jag är väldigt känslig i de nedre regionerna, men det gjorde inte särskilt ont och gick snabbt.
    Låter bra att du klarade dig utan lustgas vid klippet men att det var bra vid förlossningen! 

• violatricolor

Vad har ni andra haft/tänkt ha för smärtlindring vid förlossning? 

Jag hade endast lustgas (inledningsvis även varma handdukar) vid förlossningen i v 22+5. Men jag trodde jag skulle dö på slutet och undrar hur utdrivningsskedet ska gå med ett stort barn om det var då jobbigt med ett litet. Kan förstås bli annorlunda om förlossningen är mer välkommen och det inte är så chockartat. Jag vill helst klara mig utan medicinsk smärtlindring hela vägen, både pga biverkningarna och för att jag tycker det vore en intressant upplevelse. Kanske aldrig får någon mer chans ju.... Men jag vill ändå vara påläst och ha tagit ställning till olika former av medicinsk smärtlindring och då särskilt som man kan få i slutet. Jag funderar lite över bäckenbottenbedövning. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?

Bäckenbottenbedövning är ju inte särskilt vanligt längre, vad jag förstått, finns det något bra alternativ? 

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-11-30 15:21:13 följande:
    viola: hade inte heller lustgas när de gjorde klippet.. hade den knappt under förlossningen alls då jag gjorde fel o spände mig mer så ingenting blev bra.. hade den när de sydde mig o då för första gången funkade den.. när jag inte ville andas i den längre sa de att jag skulle fortsätta o då fungerade den.. så jag gjorde fel.. det var väldigt skönt o va lite borta när de sydde, men det var lite jobbigt efteråt när jag bara låg o fnittrade som en annan pinsam tonåring..

mammamys: beklagar sorgen! <3
    Ursäkta spammande... missade svara på detta. Men kan tänka mig att man vill ha någon form av med. smärtlindring när/om de syr! Även om man inte haft det innan. 
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-11-30 17:30:17 följande:
    Ursäkta spammande... missade svara på detta. Men kan tänka mig att man vill ha någon form av med. smärtlindring när/om de syr! Även om man inte haft det innan. 
    jo i vanliga fall får man ju bedövning när man ska sys, jag fick bedövning också, men den tog inte riktigt som de ville att den skulle göra o skulle de ge mig mer bedövning så skulle den tydligen göra mer ont än om jag fick lustgasen.. o när väl lustgasen började värka, så kände jag ingenting av stygnen..
  • mamma mys

jag har använt mig av lustgas första förlossningen, andra förlossningen lustgas o cetogan, tredje förlossningen lustgas, tens o bäckenbotten bedövning o har faktiskt tänkt använda det samma denna gång som förra...

jag har gillat lustgasen o den har funkat bra för mig....men det gäller att man kommer på när man ska börja andas o när man ska sluta andas i masken.... 

nu har vi bestämmt att sälja öket till bil som bara blir dyrare o dyrare..så köper vi en nyare bil istället..imorgon får vi se vad som sker... :) 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-30 18:08:14 följande:
    jag har använt mig av lustgas första förlossningen, andra förlossningen lustgas o cetogan, tredje förlossningen lustgas, tens o bäckenbotten bedövning o har faktiskt tänkt använda det samma denna gång som förra...

jag har gillat lustgasen o den har funkat bra för mig....men det gäller att man kommer på när man ska börja andas o när man ska sluta andas i masken.... 

nu har vi bestämmt att sälja öket till bil som bara blir dyrare o dyrare..så köper vi en nyare bil istället..imorgon får vi se vad som sker... :) 

haha, det låter precis som vår gamla bil. Det blev en dyr bil men värd varenda krona. Lycka till.
  • mamma mys

mischooo: nja när hela bilen började skaka på motorvägen o låta konstigt o dessutom inte gick att felsöka så fick jag nog....blir nog en nyare pegeut..känns säkrare med barn i bilen o dessutom kombi istället för sedan så man får in vagnen utan problem:)

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-30 18:37:14 följande:
    mischooo: nja när hela bilen började skaka på motorvägen o låta konstigt o dessutom inte gick att felsöka så fick jag nog....blir nog en nyare pegeut..känns säkrare med barn i bilen o dessutom kombi istället för sedan så man får in vagnen utan problem:)

vad bra, låter säkrare faktiskt. Vi funderar på att byta vår audi till vw som är större för vagnen också

är det någon mer än mig som tar järntabletter? Jag hatar dem verkligen, jag blir hängig och trött av dem. sov till 16 och har varit hängig och vill sova igen, känns som jag kan inte vakna... Finns någon som har samma eller hört något om det (tab heter niferex)