• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Sitter här med mitt cerklage och min oro....hur länge har ni haft ont efter insättningen. fick mitt cerklage i onssd förra veckan, och har fortf ont. Värst när jag har varit på toa. Har varit ganska förstoppad och vet inte om det har gjort att jag har ondare än första gången. Har dessutom en hopplös hosta som gör att det gör ont när jag hostar.

Är det ngn som fått en infektion när man satt in cerklaget, och vad var i så fall symtomen på den?

Har nog dessutom börjat få känning i fogarna så just nu känner jag mig öm över allt i den nedre regionen.    

• Jomajano

Becca81 konstigt för till mig har dom sagt att enda anledningen att stoppa upp i dom vevkorna är för att ge bebis kortison å de fick min i v 26 så från v 30 tänkte dom inte stoppa alls! Olika på olika sjukhus antar jag..

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-01 03:58:26 följande:
    mischooo:jag menar att man blir mer trött utan järntabletter om man har lågt järn värde....kan det inte vara citodonet du blir trött av???

ja, kan nog stämma
    Becka81 skrev 2011-12-01 13:21:47 följande:
    Är lättad. Var på återkoll idag exakt samma dag i graviditeten som jag gjorde koll förra gången och var öppen 2 cm. Med cerclaget såg det bra ut. Nu ska jag bara ta mig förbi 25+2 nästa torsdag, för det var då min dotter föddes. Läkaren sa att hon haft en patient med liknande tapp som mig och hon födde i v. 32-34 någon gång. Hoppas jag går längre än så.

första steget avklarat

stort grattis, hoppas du kommer till v 36-38
    mamma mys skrev 2011-12-01 16:50:56 följande:
    becka81: grattis till bra kontroll...:)

nu är jag hemma med nya bilen..imorgon ska jag till bm sen ska jag gå igenom alla finesser på nya bilen sen över till en kompis som vart o shoppat åt mig på ullared...det sista som behövs till bebisen:) i helgen funderar jag på att hämta ut vagnen:) 

låter som det är redan jul hos dig, grattis till bilen och grejerna ifrån ullared och vagnen
    violatricolor skrev 2011-12-01 18:12:19 följande:
    V. 25+4 idag och 100 dagar kvar...
    wow bra kämpat, nu är det nerräkning som gäller
    Lill Z skrev 2011-12-01 22:03:52 följande:
    Sitter här med mitt cerklage och min oro....hur länge har ni haft ont efter insättningen. fick mitt cerklage i onssd förra veckan, och har fortf ont. Värst när jag har varit på toa. Har varit ganska förstoppad och vet inte om det har gjort att jag har ondare än första gången. Har dessutom en hopplös hosta som gör att det gör ont när jag hostar.

Är det ngn som fått en infektion när man satt in cerklaget, och vad var i så fall symtomen på den?

Har nog dessutom börjat få känning i fogarna så just nu känner jag mig öm över allt i den nedre regionen.    

nu när jag har detta cerklage upplever jag mer smärta än när jag hade den vanliga och med den vanliga hade jag uvi rätt så ofta

• Trassel

LillZ,
     förstoppningen gör nog sitt till att det kan kännas så kolla om du kan ta något mot det och se om det hjälper. Annars ring och be om en koll. Jag har fått ab båda gångerna jag satt cerklage för jag har haft bakterier redan innan insättandet.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

LillaZ: Jag hade bara ont timmarna efter insättningen och i någon vecka sved det lite när jag kissade, var nog att slemhinnorna blivit irriterade. Jag kände länge att det spände när jag hostade, känner nog fortfarande det ibland, men det gör inte ont. Det kan nog vara väldigt olika hur det känns efteråt men jag tycker du ska åka in på en koll om du är osäker och orolig.

• Becka81

Hur ska ni få fredagen att gå? Jag har städat lite och ska nu läsa en intressant bok om språkets betydelse för inlärning i klassrummet, är ju lärare. Sedan kanske det blir någon film och en kort tur till mataffären. Imorgon blir det mysdag med familjen. Dottern ska få vara med och baka lussebullar och pepparkakor för första gången. :)

• Lanie
    Lill Z skrev 2011-12-01 22:03:52 följande:

jag hade ont i stort sett hela tiden så länge jag hade cerklaget. Faktiskt så att jag inte kunde sitta normalt under hela tiden. Fick hela tiden halvligga i soffan, att sitta på en stol en längre stund gick inte.

jag hade nog en infektion i samband med insättandet. En vecka efter insättningen hade jag fortfarande lika ont, ringde o frågade om det skulle vara så o de tyckte att man inte skulle ha så ont så jag fick komma in.det såg irriterat o rött ut, men det gav inga utslag på urinprov o odling de gjorde.. jag fick iaf antibiotika, men hade ändå ont sen, kanske inte lika mkt, men jag kände av det. jag tror att jag hade ont för cerklaget satt väldigt långt ner, så jag tror det skavde lite.. jag hade ju även ett par uvier, men det var aldrig ngt jag kände, utan det var först på urinprov som man såg att jag hade det. så man behöver ju inte ha några symptom på att man har infektioner
  • mamma mys

lillz: be om en kontroll om du är orolig..jag kände ju av mitt cerklage ett par månader efter insättandet...o det brukar ju kännas lugnare efter en kontroll då allt ser bra ut så vet man att det onda iaf inte är farligt..jag har ju fått uvi en gång men det kan man ju få även om man inte har cerklage...

violatricolor: wow 100 dagar kvar då börjar nedräkningen:9

idag har jag städat sen till bm o magen mätte 34 cm o bebisen låg långt ner i bäckenet o näst intill fixerad så bm sa att vi får se om det blir nån mer kontroll då eller om det blir ett hembesök:) ja man kan ju hoppas iaf;) nu håller jag på med tvätten lite sen ska jag åka till babyproffsen o hämta vagnen o strosa lite på stora köpcentret o se om jag hittar en overall för det hittade inte kompisen på ullared, däremot skötväska o laban o barba pappa kläder:) o täcke till vagnen...så ja det är väl bara att sätta fart då så man hinner med allt idag.) såå skönt att få göra saker igen:) dessutom har jag fått sex 2 ggr:D