• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Åh vad härligt! Är så glad för din/er skull :)

• MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-12-19 09:35:53 följande:

På onsdag ska jag lämna prover för graviditetsklåda också. Lika bra sa läkaren så då kör vi på det också. Why not liksom....

vad skönt att kolla upp
    Becka81 skrev 2011-12-19 10:19:07 följande:
    Hellre ett prov för mycket än ett för lite. Ringde sjukhuset idag som genast gav mig en tid för bedömning i eftermiddag. Hon kunde så klart inte ge mig några svar eftersom hon inte var läkare, men tyckte det kunde vara bra att kolla upp så jag kunde slappna av under julhelgen. Nu hoppas jag bara att kollen ska gå bra. Att sätta ett tredje cerclage i samma graviditet känns ju lite sådär, även om det så klart är för det bästa isf.

vad skönt att kolla upp det. håller verkligen tummarna
    mamma mys skrev 2011-12-19 10:20:17 följande:
    hej alla slappisar:) nu är jag hemma från läkarkollen o det var inga diskussioner där inte...öppen 3 cm o 2 cm kvar av tappen o mkt mjuk tapp....fick en hinnsvepning o onsdag morgon ska jag vara inne för igångsättning:) äntligen ser man slutet på allt:) så ikväll blir det lite sex en sista gång innan bebis kommer:) jag har nog världens bästa läkare:D

ooooh vad spännande, grattis

• Becka81

Hur har era järnvägen sett ut? Fick just veta att jag ska börja med Niferex. Hade 6,7 och hon sa att ned gränsen låg vid 10. Men undrar hur lågt det egentligen är. Vad har ni haft för värden?

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-12-19 11:11:50 följande:
    Hur har era järnvägen sett ut? Fick just veta att jag ska börja med Niferex. Hade 6,7 och hon sa att ned gränsen låg vid 10. Men undrar hur lågt det egentligen är. Vad har ni haft för värden?

6,7? blskr eller 67 i järn?

Jag hade sist 100 super bra annars har jag legat på 94

• Trassel
    Becka,
     hoppas kollen säger att det är ok ändå i em och att cerklaget håller ändå, vore ju skönt att slippa sätta om det nu när du ändå kommit långt!
    Låter som du eller läkaren blandat ihop värdena. 6,7 och inte över 10 låter som ditt blodsocker eftersom värdet inte ska gå över 10 där efter en glukosbelastning.
    6,7 i järnvärde finns nog knappt. Flört  På järnet ska du ligga mellan 110-130.

MammaMys,
    härligt! Det kanske blir två torsdagsbäbisar denna veckan då!!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Becka81

Det ni tänker på är Hb-värdet, mitt värde är kopplat till den bundna järndepån. Tydligen kan man ha bra Hb men dålig järndepå. Mitt cerclage satt som det skulle. Tyvärr var det en ny läkare eftersom det räknades som en akuttit, hon var inte alls lika försiktig så det började blöd lite och jag har kännt mig lite mörbultad. Har inte vägrat röra mig så mycket efter det. Känns som om jag är nära att få sd då.

• mamma mys

tack allihoppa..ja kanske det..svårt o veta hur lång tid förlossningen tar...beror ju på hur kroppen reagerar på igångsättningen...

idag har jag sagt farväl till en såkallad kompis...svåra situationer visar vilka som verkligen är en s riktiga vänner....det sista jag behöver är nån som bara är negativ o avundsjuk på allt jag har..spelar ingen roll om det är kontakt med familj eller vilken bil jag har... 

• Trassel

Becka,
    skönt med cerklaget, måste varit nån oviktig tråd då som kom ut? Ta det extra lugnt några dagar, det läker ju rätt fort om det börjat blöda lite pga av läkaren var oförsiktig.
    Aha, min depå låg på 50, nånting, det skulle tydligen helst ligga över 60. Men då låter ju ändå siffrorna 6,7 och 10 konstiga?

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • violatricolor
    Trassel skrev 2011-12-19 12:46:39 följande:
    Becka,
     hoppas kollen säger att det är ok ändå i em och att cerklaget håller ändå, vore ju skönt att slippa sätta om det nu när du ändå kommit långt!
    Låter som du eller läkaren blandat ihop värdena. 6,7 och inte över 10 låter som ditt blodsocker eftersom värdet inte ska gå över 10 där efter en glukosbelastning.
    6,7 i järnvärde finns nog knappt. Flört  På järnet ska du ligga mellan 110-130.

MammaMys,
    härligt! Det kanske blir två torsdagsbäbisar denna veckan då!!
    Jag hade en järndepå på 9 något och den andra på 21 typ... Efter förra förlossningen... Minns inte vad måtten hette... Men det var rätt lågt i alla fall. Nu när de kollade depåerna denna graviditet låg de på 99!! Jag blev helt paff Men Hb ska ju ligga över 118, annars brukar det kallas blodbrist. Dock ska det ju inte vara alltför högt heller.
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2011-12-19 11:11:50 följande:
    Det var nog den jag hade 9 på då... Men det var som sagt inte nu...