• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

så nervös inför läkarbesöket att jag har hållt på att kräkas flera ggr nu på morgonen. livrädd att nått är på tok!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny

Hej alla

Och TACK för era grattis!! Förlåt att jag inte skriver förren nu men jag har varit så trött och haft så otroligt ont efter op att all min energi har lagts på att finnas till för lilleman. Nu mår jag dock tiptop i jämförelse för några dagar sedan. Det var så att när ks var klart och jag var färdig blödde jag ut i kateterpåsen. Det hade gått hål på min urinblåsa så jag fick sövas, öppnas upp igen och laga urinblåsan. Hade kateter i 10 dagar vilket varit det mest smärtsamma jag upplevt!! Vill aldrig mer uppleva den smärtan igen. 

Liten är idag 12 dagar gammal och vägde igår 1512 gram, ligger i CPAP om nätterna ff annars så kroknar han efter nåt dygn. Hoppas det vänder snart. Idag ska vi flytta till vårt hemsjukhus. Det är kluvna känslor, känner mig så trygg här nere iLund men det ska också bli skönt att komma närmre hemmet.

Hoppas allt är bra med er alla!!!

Kramar

• Schäfer
    PennyJenny: vad härligt att få höra från dig, har tänkt så på Er! Förstår att flytten "hem" känns läskig... Min syster har en prematur och jag kommer ihåg när de skulle flytta från Uppsala till sitt hemsjukhus hur orolig hon var. Hoppas det går bra!
    Läskigt med hålet i urinblåsan Förvånad Är det helt läkt nu? Kramar till Dig och lilleman!

Magda: stora tumhållningen för Dig idag!!! Hoppas du får de besked du vill! *kram*

Thalis: Så nu sitter snöret på plats!!! Skönt! Hur mår du? Är det "lugnt"?

tigerkaka: jag blir helt chockad och saknar ord för hur de behandlar dig!!! Så får det inte gå till!!! Hur är det med dig nu?
    Min läkare har alltid sagt att man inte ska ta några risker innan v.34 och dig har de alltså skickat hem Demon *kram*
    TikTok skrev 2010-09-04 11:42:23 följande:
    Hej!
    Jag är ny i tråden & ska få cerclage snart.
    Jag undrar hur era erfarenheter varit under resterande delen av graviditeten.
    Sattes ert cerclage högt upp el långt ner på tappen? Hur har denna påverkan varit osv.
    Sj har jag förlorat 2 barn väldigt sent,  så man har inte så mkt hopp om ett planerat cerclage.
    Någon som kan puffa upp mig kanske? Inboxa gärna oxå.
    Stor Kram
    TikTok
    : beklarar dina förluster. I vilken vecka skedde de? Jag har förlorat två barn i v.24. I den senare fick jag cerklage satt akut i v.20 efter att jag börjat öppna mig men det höll tyvärr inte.
    Planerat och förebyggande cerklage har mycket bättre effekt. I min senaste graviditet (3:e) fick jag cerklaget förebyggande i v.14+ Den satt ganska högt upp, så långt upp de kan sätta det. Jag var sen sängliggande hemma till v.34 och i v.35 kom min dotter som idag är lite drygt 2 år och mår alldeles utmärkt!
    Stanna gärna i tråden, här finns mycket stöd att hämta och om du undrar över nått så svarar den som har erfarenhet av just "den saken".
    Lycka till nu, när får du cerklaget?

Ego: var på kub igår och fick liten risk så det kändes skönt! Eller som sköterskan sa: "jag kom in som en gravid 37-åring men gick ut som en gravid 28-åring"
  • TikTok

Schäfer:

Tack för ditt svar. Mitt första barn föddes i vecka 23 & var död när han kom, pga vattnet hade gått & jag var helt öppen så det nya fostervattnet stannade ej kvar så hjärtat stannade på honom samma dag jag skulle föda ut honom.
    Med min 2:a barn sattes akut cerclage i vecka 18, detta höll fram till vecka 26 då vattnet gick & det blev urakut snitt & min son föddes & vårdades på Neonatal i 5 månader & senare avled. Månaderna på Neo var fruktansvärda, resp, cpap, resp, cpap & ovissheten att leva dag för dag...
    Jag förstår inte hur man ska kunna lita på ett planerat cerclage ska hålla bättre när man blivit så här trasig som människa i sitt tänkande.

• TikTok
    Schäfer: Var du helt sängliggandes fram till vecka 35? Helt & håller? Hur gjorde du med kontroller? BM, spec osv osv.
  • Thalis
    TikTok skrev 2010-09-07 11:10:29 följande:

Schäfer:

Tack för ditt svar. Mitt första barn föddes i vecka 23 & var död när han kom, pga vattnet hade gått & jag var helt öppen så det nya fostervattnet stannade ej kvar så hjärtat stannade på honom samma dag jag skulle föda ut honom.
    Med min 2:a barn sattes akut cerclage i vecka 18, detta höll fram till vecka 26 då vattnet gick & det blev urakut snitt & min son föddes & vårdades på Neonatal i 5 månader & senare avled. Månaderna på Neo var fruktansvärda, resp, cpap, resp, cpap & ovissheten att leva dag för dag...
    Jag förstår inte hur man ska kunna lita på ett planerat cerclage ska hålla bättre när man blivit så här trasig som människa i sitt tänkande.

Men gumman!! Jag beklagar så mycket!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis

Om ett planerat cerklage håller bättre eftersom den sätts in innan man börjat öppna sig!
    Mitt höll fram tills de tog bort det och min son hotade att komma redan i v.22 men cerklaget höll mig stängd.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PennyJenny skrev 2010-09-07 10:03:18 följande:
    Hej alla

Och TACK för era grattis!! Förlåt att jag inte skriver förren nu men jag har varit så trött och haft så otroligt ont efter op att all min energi har lagts på att finnas till för lilleman. Nu mår jag dock tiptop i jämförelse för några dagar sedan. Det var så att när ks var klart och jag var färdig blödde jag ut i kateterpåsen. Det hade gått hål på min urinblåsa så jag fick sövas, öppnas upp igen och laga urinblåsan. Hade kateter i 10 dagar vilket varit det mest smärtsamma jag upplevt!! Vill aldrig mer uppleva den smärtan igen. 

Liten är idag 12 dagar gammal och vägde igår 1512 gram, ligger i CPAP om nätterna ff annars så kroknar han efter nåt dygn. Hoppas det vänder snart. Idag ska vi flytta till vårt hemsjukhus. Det är kluvna känslor, känner mig så trygg här nere iLund men det ska också bli skönt att komma närmre hemmet.

Hoppas allt är bra med er alla!!!

Kramar
    Härligt att höra att ni mår bra!!
    Men usch vad jobbigt det måste ha varit med urinblåsan.
    Angående Liten så hoppas att han snart slipper CPAP.
    Kramisar
  • Schäfer
    TikTok skrev 2010-09-07 11:13:58 följande:
    Schäfer: Var du helt sängliggandes fram till vecka 35? Helt & håller? Hur gjorde du med kontroller? BM, spec osv osv.
    TikTok, jag var säng-/soffliggandes hemma från att cerklaget sattes. Det enda jag fick göra var att gå på toaletten och ta en snabb dusch.
    Annars låg jag hela tiden.
    Jag var på mätning av tappen var annan vecka, då var jag såklart tvungen att röra på mig för att ta mig till Karolinska.
    BM kom hem till mig och gjorde undersökningar .
    När vi tagit oss till v.34 sa läkaren att jag fick börja vara uppe lite. Mest för att jag skulle återfå lite krafter och orka med förlossningen och i v.34 anses lungorna vara helt klara på bebis.
    Det var planerat att cerklaget skulle "klippas" i v.37, men som sagt - i v.35 gick vattnet och min dotter föddes.
    Både jag och min läkare tror att hon kom då för att jag började vara uppe lite - även om det mest var att sitta och sakta sakta kanske orka gå till bilen för att sedan sitta i en rullstol på IKEA eller nått...
Svar på tråden Cerclage?