• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    violatricolor skrev 2012-01-16 21:04:05 följande:
    Jag sökte för mina blodiga flytningar men de fattade inte på antenatalen att förlossningen var på gång. 

Ja, det gick ju bra till slut! Det är ju det man får hoppas på. En sak i taget...
    vixan skrev 2012-01-16 20:20:31 följande:
    Jag var också livrädd att inte hinna då förlossningen med min äldsta dotter satte igång utan varning eller den enda varningen jag fick var att jag kände på mig att något var på gång. Jag var inlagd vilket var tur för jag hade inte åkt in till förlossningen i tid annars. Fick en värk som inte slutade förrän hon var ute.

Denna gången vaknade jag på natten med lite mensvärkar somnade om en timme men vaknade igen. Min man vaknade och vi klockade mensvärkarna som kom var 20 minut. Klockan var något runt halvtre. Mannen frågade om vi skulle åka in men jag sa att vi skulle vänta till klockan 6. Han gick ner och packade stora ysters väska då gick jag upp på toa och fick  en blödning som upphörde. Jag ropade på min man och sa att vi skulle ringa in till FL de sa åt mig att komma in när jag berättat att mitt första barn kom tre timmar efter första värken. Tjugo över fyra var vi inne på förlossningen med lite mensväkrar jag var då öppen 3 cm vilket jag varit i någon vecka. Jag fick lavemang gick på toa sen satt det igång. Bad om smärtlindring men då var de tvungna att kolla hur mycket öppen jag var vilket jag först inte ville men då fick jag inget mot smärtan så jag fick ge med mig.=) Jag var öppen 6-7cm och det ända jag kunde få var petodin vilket var helt underbart. Jag kunde andas mellan värkarna och till och med kunde somna mellan dem. 07.10 kom vår lilla dotter ut två krystvärkar bara. Denna gången gjorde mer ont än tidigare förlossningar. Vet inte om det beror på att man haft cerklage. Har hört att det ska göra mer ont när man haft det. Petodin kan jag rekommendera men det är inte alla sjukhus som använder det tror jag iallafall då barnet också blir påverkat och kan bli lite slö av det.

Så på något sätt tror jag att man känner när det är dags att åka in. =) 
    Med en sådan förlossning med stora dottern så förstår jag att du oroade dig för att det skulle gå fort senast. Skönt att det inte gick riktigt lika fort denna gång.

Med vår änglason gick det egentligen inte så fort. Hade värkarbete ett dygn. Gick dock ganska fort på slutet. Jag borde kanske inte oroa mig men jag tänker att varje förlossning är unik och så... Men det lugnar ju lite att det inte gick så fort förra gången.
    var det jag fick förklarat för mig då jag hade sån svår ångest i början, la hela skulden på mig själv, att jag borde insett att ngt var fel. Men då sa läkarna att även om jag hade sökt för de blodiga flytningar så hade jag förmodligen inte fått komma in ändå, utan hade nog blivit bortviftad med att det var normalt och att jag skulle avvakta och höra av mig igen om det tilltog och det gjorde det ju inte förrän det var försent. Förlossningen med Wilton gick ju inte heller så snabbt då de försökte fördröja den så länge de kunde, just för att han skulle få en chans, men när de inte längre försökte stoppa det så gick det fort.
  • Trassel

Becka, smärtlindringen jag just nu tänkt är väl mest tensaaraten, kanske kvaddlar och sen köra på andningen! Och lite lustgas. Den är jag inte så kompis med. Läst lite om dykmetoden, ska se om det kan vara nått. Jag tar det lite som det kommer, det gick hyfsat snabbt sist med allt så jag hoppas, om det inte blir igångsättning, att det kanske blir nått liknande...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Becka81

Lanie: helst skulle jag vilja föda med bara lustgas, men är rädd att det kommer göra för ont. Har funderat lite kring EDA, men oroar mig lite för det här med ökad risk för att behöva använda sugklocka, är väl mest det som spökar samt att jag ska komma in så pass sent att det inte är läge för det när jag väl bestämt mig. Dessutom har jag läst att EDA inte är så effektivt under utdrivningsskedet utan att effekten avtar då och att det kan komma lite som en chock när det börjar göra ont igen.

• Becka81

Trassel: men gör det inte rätt ont när man får kvaddlarna?

• violatricolor
    Lanie skrev 2012-01-16 21:27:55 följande:
    var det jag fick förklarat för mig då jag hade sån svår ångest i början, la hela skulden på mig själv, att jag borde insett att ngt var fel. Men då sa läkarna att även om jag hade sökt för de blodiga flytningar så hade jag förmodligen inte fått komma in ändå, utan hade nog blivit bortviftad med att det var normalt och att jag skulle avvakta och höra av mig igen om det tilltog och det gjorde det ju inte förrän det var försent. Förlossningen med Wilton gick ju inte heller så snabbt då de försökte fördröja den så länge de kunde, just för att han skulle få en chans, men när de inte längre försökte stoppa det så gick det fort.

Nu var jag ju någon vecka tidigare än du. Vår son föddes i v 22+5. Men jag var inne och blev undersökt pga den blodiga flytningen och de kunde inte se något onormalt och gjorde ingenting.
  • Becka81

Åh, måtte de de gå bra den här gången, håller tummarna.

• violatricolor

Vi gjorde TUL idag och dagens mätning såg bättre ut än förra. Förra gången visade -28 % och idag var det -16 %. Sanningen ligger väl kanske någonstans mittemellan. Men bebisen hade i alla fall vuxit och allt annat var bra (flöde, rörelser, fostervattenmängd) så det lite bättre nu. Ska fortsätta med extra kontroller dock.

• Trassel
    Becka81 skrev 2012-01-17 08:11:31 följande:
    Trassel: men gör det inte rätt ont när man får kvaddlarna?
    Jo! Det gjorde SKITONT i ca 30 sek så det var helt överkomligt! Min ischasnerv låg i kläm så det lindrade det faktiskt. Jag vill inte ha eda för det sitter i så otroligt länge på mej och jag känner att det är mycket bättre att vara upp och vara rörlig, sitta på pilatesboll eller dylikt, för att få barnet att sjunka ner snabbare.

Viola, nejmen vad bra!!! minus 28% var nog en lite för stor avvikelse då kanske?
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Lanie

becka: du kan ju ha en önskan att du bara vill ha lustgas. Utgå från det så får du se hur det känns när du väl är på sjukhuset. Som när jag födde Wilton så behövde jag ju faktiskt inget smärtstillande och hade förlossningen varit samma med Thea så hade jag ju inte  behövt haft ngt mer. Man får nog inte hänga upp sig på vilka smärtstillande man ska ha för bir det väldigt bråttom kan man ju inte få allt. SOm sagt det bästa är nog och läsa på så man iaf vet vad det finns och vad det innebär och sen ta det utifrån det. Känner du att du klarar dig på lustgasen är det ju kanon, men får du väldigt ont så är det ju bra att det finns andra alternativ. Jag var väldigt rädd för EDA då jag haft flera vänner som fått problem så jag är på ngt vis ändå glad över att jag itne hade några alternativ. Barnmorskorna är väldigt duktiga på guida en. Och man får försöka tänka positiva tankar när det är som värst. Och försöka jobba med smärtan istället för mot den (som jag gjorde när det var som värst) Jag tror man kommer långt med bara andning, avslappning och positivt tänkande (men som sagt, det är lättare sagt än gjort när man ligger där och ha skitont)

viola: jaha, så du kom tom på en undersökning. Kollade de tappen och så också då? så det kanske inte hade spelat ngn roll ändå för mig om jag nu hade kommit på koll. skönt att TUL såg bättre ut än förra gången!

• Trassel
    Lanie skrev 2012-01-17 11:23:52 följande:
    becka: du kan ju ha en önskan att du bara vill ha lustgas. Utgå från det så får du se hur det känns när du väl är på sjukhuset. Som när jag födde Wilton så behövde jag ju faktiskt inget smärtstillande och hade förlossningen varit samma med Thea så hade jag ju inte  behövt haft ngt mer. Man får nog inte hänga upp sig på vilka smärtstillande man ska ha för bir det väldigt bråttom kan man ju inte få allt. SOm sagt det bästa är nog och läsa på så man iaf vet vad det finns och vad det innebär och sen ta det utifrån det. Känner du att du klarar dig på lustgasen är det ju kanon, men får du väldigt ont så är det ju bra att det finns andra alternativ. Jag var väldigt rädd för EDA då jag haft flera vänner som fått problem så jag är på ngt vis ändå glad över att jag itne hade några alternativ. Barnmorskorna är väldigt duktiga på guida en. Och man får försöka tänka positiva tankar när det är som värst. Och försöka jobba med smärtan istället för mot den (som jag gjorde när det var som värst) Jag tror man kommer långt med bara andning, avslappning och positivt tänkande (men som sagt, det är lättare sagt än gjort när man ligger där och ha skitont)

viola: jaha, så du kom tom på en undersökning. Kollade de tappen och så också då? så det kanske inte hade spelat ngn roll ändå för mig om jag nu hade kommit på koll. skönt att TUL såg bättre ut än förra gången!
    Håller helt med! Kände att det var bra att ha ett öppet sinne när jag kom in på förlossningen och dialogen med BM är det viktigaste för då får man bra hjälp!