• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Ni andra som flaskmatat: Har någon av er haft det problemet att barnet sätter i halsen? Kan de kvävas av det? Ibland känns det liksom som att det fastnar och tar en stund innan hon hostar/sväljer. Blir så rädd varje gång Det händer inte när jag ammar så jag önskar verkligen att amningen funkade ordentligt.

• Becka81

Igår födde vi en frisk dotter. Vattnet gick halv sex och sedan kom vekarna snabbt och utan särskilt mycket paus. När jag väl kom till förlossningen och blivit undersökt och allt så kände jag knappt av pauserna. När narkosen väl kom för EDA var jag nio cm öppen och de funderade över om jag ens skulle få EDA då jag hade krystvärkar. De gav det ändå och sedan var alt rena himmelriket. Jag fick nästan fråga BM när jag hade värk. Efter flera timmar utan att jag kännt krystvärkar bestämdes att jag skulle krysta ändå när nästa värk kom eftersom barnet låg redo. Sprack lite i mellangården, en tvåa på en skala upp till fyra. Känns lite läskigt nu, vet inte hur kännslgt stygnen är för att gå upp, ömt är det iaf. Får återkomma i tråden igen när det lugnat ner sig lite här hemma. Lycka till allihopa!

• Lill Z

Grattis Becka!!!

Trassel: Vilken god bit!!!! Hur söt som helst och vilket fint namn som ni valt!

Viola: Har många barn på neo (där jag annars jobbar) som sätter i halsen och då särskilt vid flaskmatning. Nu vet jag inte hur du gör, men förmodar att du redan har minsta hålet på napp ex. Det vi märker ibland är att dessa barn är väldigt gluppska. Har du prövat att ge bröstet innan och sen mata på med flaska el ge en slurk mat på kopp el sked? Har du vårtnapp när du ammar, då får ju barnet ibland ta i lite mer för att få ut maten och då "sitter" det i sen när man får flaska...det upplevde jag med min dotter.

Smileycat: välkommen! Hade jag varit som du hade jag pratat med dem och sagt hur det känns och i vilka banor du tänker. Det behöver ju inte alls bli samma denna grav. Men om ifall att så är det väl skönt att ha en liten plan och att ha pratat igenom det med spec innan. Hoppas att det går bra och att dem kan hjälpa dig.

• vixan
    vixan skrev 2012-03-12 18:31:05 följande:
    Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.
    violatricolor skrev 2012-03-12 20:52:14 följande:
    Tack för tipset! Ska kolla efter eb sån. Vi har nu en mam 1 och en dr Browns och av dem funkar den sistnämnda ganska bra.
    Vi använde medela nappen de två första månaderna då d´sugtekniken är samma som på ett bröst. Därefter gick vi över till dr browns. 
  • Smileycat
    Lill Z skrev 2012-03-14 17:38:57 följande:

Grattis Becka!!!

Trassel: Vilken god bit!!!! Hur söt som helst och vilket fint namn som ni valt!

Viola: Har många barn på neo (där jag annars jobbar) som sätter i halsen och då särskilt vid flaskmatning. Nu vet jag inte hur du gör, men förmodar att du redan har minsta hålet på napp ex. Det vi märker ibland är att dessa barn är väldigt gluppska. Har du prövat att ge bröstet innan och sen mata på med flaska el ge en slurk mat på kopp el sked? Har du vårtnapp när du ammar, då får ju barnet ibland ta i lite mer för att få ut maten och då "sitter" det i sen när man får flaska...det upplevde jag med min dotter.

Smileycat: välkommen! Hade jag varit som du hade jag pratat med dem och sagt hur det känns och i vilka banor du tänker. Det behöver ju inte alls bli samma denna grav. Men om ifall att så är det väl skönt att ha en liten plan och att ha pratat igenom det med spec innan. Hoppas att det går bra och att dem kan hjälpa dig.

Tack
    Ja, jag ska ta upp detta, då det här oroar mig.. Pratade med min BM igår och hon bokade in ett läkarbesök 
    den 27e.. Nu är det ju ett tag kvar dit men blir det värre eller så, så skulle jag söka gynakuten "såklart"..
    Orsaken för att det dröjer är för att denna läkare bara jobbar extra 1dag/ varannan vecka. Han är egentligen pensionerad men älskar sitt jobb och vill fortsätta hjälpa i den mån han kan
    Han är grymt duktig och han är den som gör UL berättade BM, deras andra läkare gör inte det? konstigt egentligen.. men försöker leva "vanligt" men ändock lyssna lite mer på magen
    Har lättretlig tapp.. (Då jag nyss hade en kopparspiral som ramlade ur, och sen haft väldiga problem med blödningar o smärtor så upptäcktes cellförändringar, efter flera olika provomgångar så försvann de mesta blödningarna vid biopsin och efter det verkade allt bra hon verkade knipsa bort proverna precis där jag var mer blödningsbelägen Så skulle jag bara avvakta mensen för att sätta i en ny spiral då den första var grymt svårplacerad o efter tredje försöket så satt den men blödde som en gris o hade smärtor länge :-/ men tydligen så kom mensen aldrig igen.. Så nu är vi här.. )
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lill Z

Smileycat: Skönt att få ett läkarbesök. Man ska alltid lite på det man själv känner och absolut om det inte känns rätt. Min Dr säger till mig nu att han tror inte att det ska vara problem för mig nu när jag har fått cerklage, men lyssnar alltid på mig och tar mina "nojjor" på allvar.

När började dina "problem" förra grav. om man får fråga? 

• Smileycat
    Lill Z skrev 2012-03-16 16:29:45 följande:
    Smileycat: Skönt att få ett läkarbesök. Man ska alltid lite på det man själv känner och absolut om det inte känns rätt. Min Dr säger till mig nu att han tror inte att det ska vara problem för mig nu när jag har fått cerklage, men lyssnar alltid på mig och tar mina "nojjor" på allvar.

När började dina "problem" förra grav. om man får fråga? 
    Jadu, jag vet faktiskt inte exakt när det började, det var tidigt iaf!
    Har aldrig haft problem med UVI eller så annars men behandlades för det flera gånger, vet iaf att vi var på gynakuten typ tre- fyra gånger iaf och sen FL ca sex ggr oxå..
    Men jag hade inte börjat öppna mig fören ngn ggn vid vecka 29-30 tror jag.. Ca v 33 såg vi funnelingen, tappen lite kort o öppen innan men det kan den ju vara som omföderska tidigt utan ngn fara tydligen.. 
    Men jag har ju tiden på specen för andra skäl egentligen men nu är det ytterligare ett skäl till..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • violatricolor

Becka: Jättestort grattis! Så underbart!

Lill Z: Jag brukar amma först om hon inte är för trött för det, i så fall ger jag lite tillägg, ammar och ger resten av tillägget. Nej, har ingen vårtnapp men det kan nog vara så att hon får kämpa mycket vid bröstet ändå.

• MiScHoOo
    Trassel skrev 2012-03-13 22:08:22 följande:
    Har ju inte visat upp Snodden! Men här är han! Och Alve har han fått heta efter många om och men också.

gud vad fin han är, än en gång stort grattis
    Becka81 skrev 2012-03-14 13:30:59 följande:
    Igår födde vi en frisk dotter. Vattnet gick halv sex och sedan kom vekarna snabbt och utan särskilt mycket paus. När jag väl kom till förlossningen och blivit undersökt och allt så kände jag knappt av pauserna. När narkosen väl kom för EDA var jag nio cm öppen och de funderade över om jag ens skulle få EDA då jag hade krystvärkar. De gav det ändå och sedan var alt rena himmelriket. Jag fick nästan fråga BM när jag hade värk. Efter flera timmar utan att jag kännt krystvärkar bestämdes att jag skulle krysta ändå när nästa värk kom eftersom barnet låg redo. Sprack lite i mellangården, en tvåa på en skala upp till fyra. Känns lite läskigt nu, vet inte hur kännslgt stygnen är för att gå upp, ömt är det iaf. Får återkomma i tråden igen när det lugnat ner sig lite här hemma. Lycka till allihopa!

Grattis till princessan, njut för varje sekund. Livet är helt underbart med barnen... Jag kan inte leva en sekund utan min son och önskar dig lycka till