• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Viola: jobbigt.! Kanske inte så mycket att göra förutom att vänta på att hon ska lära sig. Men du kan ju kolla med BVC och se om de har några med idéer. När min dotter var liten var hennes magmun lite omogen sp hon spydde en hel del, och när hon inte spydde så dreglade hon något så kopiöst att hon fick ha tyghakklappar nästan konstant för att inte blöta ner kläderna.

• Trassel

Viola, Å vad roligt att du gillar namnet!
    Alve sätter i halsen rätt ordentligt lite nu och då med vanliga bröstet, det har nog bland annat med mängden att göra. De suger på lite för fort. Säger som becka att prova att ha henne lite mer upprätt, det kan hjälpa. Hade samma problem med Sander också. Det och ta flera pauser under matningen och rapa henne så slipper hon luft i systemet också. Det funkade på Sander och kör samma grej nu.

Becka, jag som var så säker... men det kan inte vara länge nu när du är öppen och proppen gått
    roligt att du gillar namnet med! Min mamma har haft lite svårt för både Sander och nu Alve som namn, men hon vänjer sig      Idag hade hon tom sett i teidningen att det var nån som hette Alve!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • Becka81

Trassel: Ja det är inte lätt att göra alla nöjda med namn. Min far var t.ex lite besviken över att tilltalsnamnet inte fanns i släkten. När det gäller min graviditet så börjar jag tvivla lite på att det är nära med förlossning. Har känningar vissa nätter som sedan försvinner, inatt har jag inte kännt mer än det vanliga att jag vaknar av sd med en timmes mellanrum ungefär. Är förvisso 38+5 idag men du vet hur det är, man börjar bli lite trött på att vara gravid vid det här laget.

• vixan
    violatricolor skrev 2012-03-10 00:46:08 följande:
    Ja, jag hoppas det ska funka. 

Någon av er som flaskmatat som vet hur man undviker att de sätter i halsen? Min tös har satt ersättningen i halsen ett par ggr och det är ju skitläskigt! Har flaska med minsta hålet. 
    Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.
  • violatricolor

Tack för tipset! Ska kolla efter eb sån. Vi har nu en mam 1 och en dr Browns och av dem funkar den sistnämnda ganska bra.

vixan skrev 2012-03-12 18:31:05 följande:
    Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.

• Lill Z

Viola: skulle föreslagit dr brown, men ser att du redan har hittat den.

Hur går det för dig Becka?

Här är det nog uvi på G igen....suck!! Har ont i nedre delen av buken och smärtsammare sd. Pluss att livmodern känns mer lätt retlig. Står på antibiotika redan, men bara 1/dygn. Så nu har jag ringt spec för att höra om jag kan höjja den dosen. Ska dit på torsd, men vågar /orkar inte ha det så här tills dess. Dessutom har min man åkt till kina och ska vara borta hela v. Så nu har jag gjort vad vilken gnällig, gravid 35- åring skulle göra....nämligen tagit min dotter och hund och flyttat hem till min mammma !! Känner mig verkligen vuxen!      

• violatricolor

Mycket bra beslut att flytta hem till mamma ett tag! Man ska ta emot den hjälp som finns!

Finns det förresten någon tråd för oss som fått cerklagebebisar?

Lill Z skrev 2012-03-13 10:26:20 följande:
    Viola: skulle föreslagit dr brown, men ser att du redan har hittat den.

Hur går det för dig Becka?

Här är det nog uvi på G igen....suck!! Har ont i nedre delen av buken och smärtsammare sd. Pluss att livmodern känns mer lätt retlig. Står på antibiotika redan, men bara 1/dygn. Så nu har jag ringt spec för att höra om jag kan höjja den dosen. Ska dit på torsd, men vågar /orkar inte ha det så här tills dess. Dessutom har min man åkt till kina och ska vara borta hela v. Så nu har jag gjort vad vilken gnällig, gravid 35- åring skulle göra....nämligen tagit min dotter och hund och flyttat hem till min mammma !! Känner mig verkligen vuxen!      

• Smileycat

hej tjejer.. har följt er i bakgrunden ett bra tag
    När jag väntade sonen så hade jag en funneling (stavas?) hotande förtidsbörd, kraftiga sammandragningar o förtidiga värkar men han stannade inne efter många vändor till gynakuten/ förlossning, stoppades några gånger men han kom precis i "fullgången tid"  v37 +2
    detta var tre år sen, nu är man tydligen gravid igen och jag kan redan känna av smärtor i magen då jag ansträngt mig för mkt osv så fort jag lixom levt "normalt", varit ute o gått med barnen o hunden osv, jag är i v.12 å det känns inte kul
    Hur ska man gå tillväga, ska man be om någon extra koll osv? känner mig lite orolig då vi har 2 barn hemma o 2st varannan vecka, så det blir ju en hel del hålligång med dom och hund!
    Vet ju att ni har mkt erfarenheter här inne om extra koller och inte "bara" cerklage..
    Dottern är snart 6år och jag hade väl inga sådana här problem då utan " bara andra graviditeten".. 
    Ska till spec. mödravården i slutet på månaden pga "många" andra anledningar.. :-/

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Trassel

Har ju inte visat upp Snodden! Men här är han! Och Alve har han fått heta efter många om och men också.

Gabriel f/d 25/8-07, Sander f 4/12-08 och Alve f 29/1-12