• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Hej kramizzar: Grattis till graviditeten!

1) Har förstått att det är väldigt individuellt. Vissa klarar sig på panodil efteråt, medans andra får ha starkare smärstillande. Jag tillhör dem som får ta lite mer än panodil. Men det går över igen. Fick mitt andra cerklage denna grav och tyckte nog att första inte gjorde lika ont, men det beror nog på ärr växt m.m. Men det är ingen smärta som inte går att hantera. Vet en annan tjej som fått cerklage och hon hade nästan inte ont alls.

2) Jag skulle också vara sjukskriven i en vecka efter insättningen, men det blev två, Mest för att jag var rädd. Sen började jag jobba halvtid, som usk på neonatalavd. Det gick ganska bra till en början, men när jag närmade mig mina kritiska veckor så började jag få mer sd. Så jag blev sjukskriven på heltid. Hade nog varit enklare att jobba om man kunde jobba 4 tim per dag som halvtid istället för 8 tim, men mindre tillfälle. Min Dr har sagt till mig att jag ska leva ett normalt, men försiktigt liv. Blir mest försiktigt kan jag säga.     

3) Vad det gäller hårdmage är jag nog lite av en expert  ....nä, men jag är/har varit paniskt rädd för att cerklaget skulle gå sönder av den anledningen. Men min Dr säger att han är tveksam till att man kan krysta upp cerklaget på det sättet om det inte är skadat innan av ngn anledning, men att man ska försöka hålla sin mage igång då det är det bästa. Jag har tagit laktulos nu sedan insättningen (en liten slurk på morgonen och en på kvällen för att inte bli så gasig) och det har hjälpt mig. Men man ska vara försiktig med olika lösgörande precis som Viola skriver. Laktulos är det ända som min Bm rekomenderat mig, så hör vad dem har att säga om det.

Hoppas att du fick lite svar. Dyker fler fågor upp så fråga på. Lycka till!!!!     

• snalmums

Hej!

hoppas: jag kände ingenting när min tapp blev kortare men kände däremot ett tryck neråt. vi åkte in direkt och det var tur det annars skulle inte min prinsessa vara hos oss idag. man ser ju bäst på ett vul om man ska kolla tappen osv. kanske lång tid för dig att vänta på besök hos bm, jag skulle nog ringt tidigare för att få bekräftat att allt står rätt till. jag fick ett akut cerklage i v 21+4 då var det 13mm kvar på tappen och en funeling det gick men det var 50% chans att det skulle gå bra, risken var ju att sticka hål på fosterhinnan... ialf hoppas det var lite svar ovh grattis till graviditeten.

kramizzar: jag kände mest att det spände lite, fick lite sammandragningar och ökade flytningar det är vanligt efter ett cerklage insättande. eftersom jag fick ett akut cerklage vart jag heltids sjukskriven och ordinerad mkt vila. tror det är lite olika från fall till fall. men ta det lugnt och tror det ska mycket till innan cerklaget går sönder, sen beror det på hur hårt man sytt fast det.

ett tips för dessa magar är inolaxol, det var guld värt. jag var seeeg i magen och hård! det blev mkt lättre att gå på toa att göra nr 2. och grattis till graviditeten!

fru hellström, vixan, lanie: hur går det för er, saknar er här inne i tråden. dock kollar jag inte lika ofta längre som förut för ca 1 år sedan. shit vad tiden går fort. när vi satt med våra magar gick det såååå långsamt.

stor kram på er alla och glad påsk!!!

lilltjejen kom den 29 augusti
  • nyasha
    Kramizzar skrev 2012-03-26 13:30:31 följande:
    Hej tjejer och grattis till era små. Är själv gravid i v 9+1 i dag och väntar på mitt cerklage 26/4. Har några frågor att ställa om det är ok för er.

* Hur känns det efteråt, drar det och sliter i livmodershalsen, smärta?

* Blir sjukskriven en vecka på heltid och ska sedan jobba halvtid men får ej lyfta eller stressa. (jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen) Vad bör jag mer tänka på gällande jobb och cerklage.

* Är som många andra gravida hård i magen utimellan åt, kan krystningar spräcka cerklaget Skäms. Bör man ta lösande för magen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om cerklage och hur livet blir efteråt.

Varma vårkramar till er alla.              

Hallå där ute
    Nu väntar vi tillökning! Ska till spec mvc den 10 april för diskussion kring cerklage. Vi förlorade en dotter -09 efter att hon fötts i v 23+2. Lillan stannade bara hos oss i två dagar. När vi sedan blev gravida igen fick jag cerklage satt och i juni -10 föddes vår son, i v 38+4.
    Och nu är det dags igen! Så himla glad.

Kramizar;
    - håller med de andra. Är nog väldigt individuellt hur det känns efteråt. Jag var väldigt öm i ett par dagar men sedan släppte det. Klarade mig på panodil.
    - jag blev sjukskriven på heltid från och med det att cerklaget sattes tills det var dags att klippa det. Tycker det råder lite olika uppfattningar om vad man får och inte får göra. Men jag blev i vart fall ordinerad att undvika trappor, inte stå för långa stunder och inte gå mer än max fem minuter åt gången. inte bada utomhus eller i simhallar, inga samlag, ingen träning, inte cykla. Typ nästan inget alls. Men som sagt, vet att andra fått helt andra råd.
    - ja det där med hård i magen, jag var så himla rädd för att ta i och i och med att jag var så hård i magen så tog jag laculos hela tiden och ibland köpte jag katrinplommonjuice på apoteket.

Hej o hopp

• violatricolor

Jag blev eg tillsagd att leva som vanligt förutom att inte träna och att jag skulle ta det lugnt om jag fick ont eller sammandragningar. Han tyckte även det var bra att jag inte bar tungt och t ex städade, vilket jag talade om för honom att jag inte gjorde. Men jag var mycket mer försiktig än så och vilade mycket. Undvek även bad och samlag men det hade inte doktorn sagt (förutom precis efter insättandet) utan det var något jag lärde mig här i tråden, plus att jag visste att infektionsrisken var förhöjd. Men gick mer än fem min ibland. Så det är verkligen olika vad man får för rekommendationer.

• vixan
    snalmums skrev 2012-03-27 09:35:33 följande:
    Hej!

hoppas: jag kände ingenting när min tapp blev kortare men kände däremot ett tryck neråt. vi åkte in direkt och det var tur det annars skulle inte min prinsessa vara hos oss idag. man ser ju bäst på ett vul om man ska kolla tappen osv. kanske lång tid för dig att vänta på besök hos bm, jag skulle nog ringt tidigare för att få bekräftat att allt står rätt till. jag fick ett akut cerklage i v 21+4 då var det 13mm kvar på tappen och en funeling det gick men det var 50% chans att det skulle gå bra, risken var ju att sticka hål på fosterhinnan... ialf hoppas det var lite svar ovh grattis till graviditeten.

kramizzar: jag kände mest att det spände lite, fick lite sammandragningar och ökade flytningar det är vanligt efter ett cerklage insättande. eftersom jag fick ett akut cerklage vart jag heltids sjukskriven och ordinerad mkt vila. tror det är lite olika från fall till fall. men ta det lugnt och tror det ska mycket till innan cerklaget går sönder, sen beror det på hur hårt man sytt fast det.

ett tips för dessa magar är inolaxol, det var guld värt. jag var seeeg i magen och hård! det blev mkt lättre att gå på toa att göra nr 2. och grattis till graviditeten!

fru hellström, vixan, lanie: hur går det för er, saknar er här inne i tråden. dock kollar jag inte lika ofta längre som förut för ca 1 år sedan. shit vad tiden går fort. när vi satt med våra magar gick det såååå långsamt.

stor kram på er alla och glad påsk!!!
    Hej Snabelmus!

Som sagt det blir inte lika ofta man tittar in nu när man har bebisen utanför magen. Ja tänk vad sakta tiden kan gå. Tyckte det gick jättesnabbt för alla andra här i tråden. Snart är det dags att börja jobba igen. Börjar i augusti så mannen också får vara lite ledig =)

• snalmums
    vixan skrev 2012-03-28 15:52:16 följande:
    Hej Snabelmus!

Som sagt det blir inte lika ofta man tittar in nu när man har bebisen utanför magen. Ja tänk vad sakta tiden kan gå. Tyckte det gick jättesnabbt för alla andra här i tråden. Snart är det dags att börja jobba igen. Börjar i augusti så mannen också får vara lite ledig =)

Åh det låter härligt! Jag ska börja jobba på måndag och inget jag direkt ser fram emot. Dels för att slippa ta ut fld dagar under sommaren då jag har uppehålls tjänst så då har jag rätt att få en del under sommaren sedan jobbar mannen lite extra under sommaren. han ska gå hemma fram till jul och i december sticker vi till thailand i 2v det får bli min morot för att jag ska jobba nu :)

härligt att höra att det går bra för dig/er! jag är nog sugen på en till men vet i tusan om jag orkar en gång till med en graviditet med cerclage osv. men men vi får väl se vad som händer, lite kostnads fråga också eftersom man lär bli sjukskriven.

Kram
    lilltjejen kom den 29 augusti
  • Smileycat

Fick se en liten krabat som kickade rätt rejält i tisdags, läkaren lyssnade på vad jag sa och han kikade lite snabbt för att han förstod att man var lite orolig då man haft så ont.. :-/ men egentligen var jag inte så orolig för knodden utan mest tappen o så.. men iaf runt v28 typ så ska vi ha mer koll på livmoderstappen tyckte han då jag ju hade funneling o förtidiga värkar sista graviditeten men som "tur är" så har jag ju inte haft samma bekymmer som många av er här.. så planen ser ju bra ut hittills, och om det inte blir mer bekymmer innan så känns det ju ok ändå att man faktiskt slipper bråka om att man är orolig, en del tycker ju bara att man är "hönsmamma" typ..

Ska till spec mödra vården på fredag och jag får väl se vad de tycker om allt detta då, jag är ju dit pga flera orsaker så.. men just nu känns det ändå rätt ok att bara bli lyssnad på och att man får lite extra koll gör ju jättemkt för ens oro
    men att få så ont är ju jättejobbigt även fast han tyckte det var rätt normalt så är ju minsta lilla som inte känns "normalt" en belastning, eftersom man har det bagage man har
    Ni här inne förstår ju allt sånt iaf
    Diskuterade inte sjukskrivning då jag inte ville det, för jag pluggar. sitter mest hemma då så jag kan ju ta det lugnt, men känner tyvärr av nu ikväll tex då man "råkat gå för långt" med hunden o kidsen, så det får man ta nu det är ofta jag glömmer av mig o gör för mkt tills magen skriker ifrån sen
    med Liam fick jag stanna upp o andas igenom värkar ibland då jag "glömde av mig" då jag annars mådde så grymt bra såå svårt att lixom hejda sig när man inte känner sig så "handikappad" egentligen innan det är försent o man får ont efter man borde ha ngt larm som ljuder om man rör på sig för snabbt eller för mkt kanske? hehe..
    Har rejält ont idag o då gick jag ändå itne alltför mkt, till affären o sen hämtade kidsen

Har ni några bra tips på att hålla magen i trim? tycker det är jobbigare o gör mer ont när det lixom är dags att skita strax innan o så typ.. 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smileycat

OJ, det avr många ledsna gubbar i mitt inlägg, men det mesta känns ändå glatt nu ju

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • vixan
    snalmums skrev 2012-03-28 18:48:58 följande:
    Åh det låter härligt! Jag ska börja jobba på måndag och inget jag direkt ser fram emot. Dels för att slippa ta ut fld dagar under sommaren då jag har uppehålls tjänst så då har jag rätt att få en del under sommaren sedan jobbar mannen lite extra under sommaren. han ska gå hemma fram till jul och i december sticker vi till thailand i 2v det får bli min morot för att jag ska jobba nu :)

härligt att höra att det går bra för dig/er! jag är nog sugen på en till men vet i tusan om jag orkar en gång till med en graviditet med cerclage osv. men men vi får väl se vad som händer, lite kostnads fråga också eftersom man lär bli sjukskriven.

Kram
    Förstår att det inte är kul att börja jobba igen men man har inte ett val. Jag har ferietjänst så jag har ju rätt till semester som baseras på 120 dagar sen har jag 180 dagar då jag var sjukskriven så jag får nog ett halvt sommarlov. Har dagar kvar att ta ut med min äldsta dotter och på det sättet kan jag spara minstingens föräldrardagar.

Förstår att ni är sugna på en till och som tur är så vet du att allt man kommer gå igenom under den tuffa graviditeten är värt det. Här har nog bebisverkstaden lagt ner jag är för gammal nu så två tjejer får räcka men vi har faktiskt köpt en vovve.

Härligt med thailand!  
  • Lanie

välkomna alla nya!

kramizzar: Jag kommer inte ihåg att jag hade speciellt ont när jag vaknade. Eller jag sa nog till när jag började och få ont och då fick jag snabbt en lite panodil. Om jag kommer ihåg rätt så hjälpte den inte utan jag fick en liten dos morfin. Jag hade mest problem hela tiden med cerklaget. Jag hade ju ont från början ,men tänkte att det skulle ge med sig, men efter en vecka med fortsatta smärtor fick jag komma in på kontroll. Kanske att jag hade fått en liten infektion så fick antibiotika. Efter kuren hade jag ff ont och så höll det på så länge jag hade cerklaget. Jag kunde inte sitta på en stol på ett halvår. Kom på att det förmodligen berodde på att cerklaget satt väldigt långt ner på tappen så jag upplevde det som att jag hade en tampong som satt fel och skavde.. hade det så varje dag i ett halvår.

I och med att jag hade så ont när jag satt kunde jag inte jobba. Jobbar på kontor så jag hade fixat det så att jag fick jobba hemifrån då jag har långt och pendla. Klarade av och jobba i två dagar och sen fick jag ge upp då jag fick jätteont av allt sittande. Jobbade därefter halvtid, halvliggandes i soffan i två månader då jag blev helt sjukskriven pga att jag började och öppna mig inifrån. Från början var det sagt att jag kunde leva relativt normalt, men iom att jag hade ont när jag satt och när jag stod upp för länge så var jag i princip sängliggande. Låg också fem veckor på sjukhus och då var jag verkligen helt sängliggande. Var bara uppe på toa och så duschade jag var tredje dag eller så... det viktigaste är att lyssna på sin kropp. Vissa kan göra mer medan andra blir helt sängliggande...

jag var jätterädd för att bli hård i magen, hade sån ångest jämt. Jag har problem med magen i vanliga fall och graviditeten och stillasittandet gjorde ju det inte bättre. När jag blev inlagd så hade jag inte gjort nr 2 på flera dagar utan var jättehård i magen. De fick ge mig microlax. Och det hade jag också ångest över då jag hade fått det efter cerklageinsättningen också och det var verkligen ångest när trycket blev så stort. Trodde verkligen att cerklaget skulle spricka och bebis komma ut. Men som de sa att det var ju viktigt att sköta magen också så det var bara och bita i det sura äpplet och ta sig igenom det också... fyyy, jag har vägrat microlax efter det för den ångesten vill jag aldrig mer uppleva. Jag använde sen paraffinemulsion. Fick det under tiden på sjukhuset och fortsatte och använda det så länge jag var gravid. Det var verkligen det enda som funkade för mig och jag testade nog allt som finns och testa.

Snalmums: Vad kul och "se" dig! Ja, tiden har verkligen flugit fram här också nu. Tänk för ett år sen låg jag inlagd och var nära på och börja och föda och idag sitter jag här med min 10 månaders. Det är helt surrealistiskt. Jag började och jobba för 1,5 vecka sen. Det går bra, det enda är väl att det blir så långa dagar hemifrån då jag har en bra bit och pendla fram och tillbaka från jobbet. Så just nu blir det inte mycket dator. Den lilla tiden jag har hemma spenderar jag med Thea innan det är dags för henne och sova igen. Jag tycker det är rätt skönt och komma tillbaka till jobbet. Kände det på slutet nu att jag höll på och bli galen av och gå hemma så jag tror det här miljöombytet gör gott för hela familjen. Men visst är det jobbigt att vara ifrån sin lilla plutt nu när vi varit så nära varandra under hela graviditeten och sen hon föddes.

Jag är nog rätt säker på att det inte blir fler barn här. Jag älskar verkligen Thea, men jag tycker inte om de sidor jag har när jag inte får sova tillräckligt. Dessutom får jag ont i magen av och bara tänka tanken på en sån graviditet igen.... nä, jag är så glad att vi har fått en liten friskt tjej att jag känner mig nöjd. Vi har ju även Theas änglabror Wilton sen innan och just nu är vi också tonårsföräldrar åt min lillasyster som bor hos oss så jag känner att vi har rätt fullt upp här..