• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Hej på er!

Här var det tomt.......

Jag sitter här och har nedräkning, men gud vad det går sakta!!!! Har dessutom börjat få så ont i mina tarmar att jag snart bryter ihop över dem. Och urinblåsan lika så. Har ju dock en sätes bebis i magen så vet inte om det trycker mer. Tar antibiotika=dålig i magen, tar bricanyl= sega tarmar, tar dessutom lite lactulos för att hjälpa till. Blir ingen jätte bra kombination, men vet inte vad jag ska göra.......

Hoppas att ni andra mår bra och att ni som fått bebbe njuter ordentligt.....

Jag har mindre än 25 dagar kvar nu..........        

• Hoppsansa

Hej tjejer! Såg er tråd och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med er kunskap. Jag är bara i v. 15 så det är tidigt. Men jag har senaste veckan fått konstigt ont i livmodern. Det känns liksom i tappen också (tror jag) och som ilningar. Lugnar sig lite när jag är stilla och blir mer när jag rör mig. Hade inga promblem med förkortad tapp under förra grav. Men kan inte låta bli att undra över vad detta kan vara för ont nu?

Så några frågor: Hur känner man att tappen börjar förkortas/öppnas?   

Kan man se detta på RUL om några veckor eller måste man göra ett vul?

När är det för sent att sätta cerklage? Kan man vara hur öppen som helst?

Dumma frågor och jag oroar mig säkert i onödan men känns så konstigt i livmodern..        

• violatricolor
    Hoppsansa skrev 2012-03-25 08:26:25 följande:
    Kan man se detta på RUL om några veckor eller måste man göra ett vul?
    Har inte svaret på alla dina frågor men svarar på denna. Man brukar göra vul men ibland kan se det med ett abdominellt ul. Min läkare provade det på mig, tyvärr gick det inte att se tillräckligt bra.

Tycker du ska diskutera dina frågor med din bm och läkare, kanske få en extra koll. Man ska lita på sin magkänsla och kolla upp ordentligt men samtidigt kan det ju vara något helt annat du känner av.

Grattis till graviditeten och lycka till! 
  • Lill Z

Hej hoppas: jag är tyvärr en sådan som inte känner av att jag öppnar mig, inte dem första cm iaf. På mig kan min läkare mäta toppen och se den på båda sorters ul. Vet inte riktigt hur öppen man kan va för att få verklige akut. Har själv varit öppen 3 cm 2g men då inte kunnat få stopp på förlossningen. Men det var 8 och 9 år sedan så det har ändrats sen dess. Vill tillägga att jag också hade ganska ont i tappregionen denna grav men utan att det var tappen. Men tycker du ska ta upp detta med din bm, det är ju snabbt kollat och så slipper du vara orolig. Hoppas att du fick lite svar....blir lite konstigt då jag skriver från min telefon.

• Hoppsansa

Det dumma är ju att man inte har tid hos BM förns efter ultraljudet som är om ca 4 veckor....men jag får helt enkelt ringa henne och be om en tid om det fortsätter såhär. Det är inte riktigt som sammandragningar....men riktiga sådana är kanske svårt att känna då livmodern inte är så stor än? Men det blir faktiskt lite hårt och ont men det är ju så långt ner så det känns ju inte som sånna samandragningar jag hade i förra grav...då var ju magen så mycket större, då det var senare...

• Lill Z

Hoppsan: Tänker ju inte på att man har så "få" bm koller normalt....jag går ju en gång i veckan så jag är ju lite bortskämd. Men jag hade ringt och pratat med bm om det. Tycker du att det inte känns bra så ska du inte gå runt och oroa dig.  

• Kramizzar

Hej tjejer och grattis till era små. Är själv gravid i v 9+1 i dag och väntar på mitt cerklage 26/4. Har några frågor att ställa om det är ok för er.

* Hur känns det efteråt, drar det och sliter i livmodershalsen, smärta?

* Blir sjukskriven en vecka på heltid och ska sedan jobba halvtid men får ej lyfta eller stressa. (jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen) Vad bör jag mer tänka på gällande jobb och cerklage.

* Är som många andra gravida hård i magen utimellan åt, kan krystningar spräcka cerklaget Skäms. Bör man ta lösande för magen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om cerklage och hur livet blir efteråt.

Varma vårkramar till er alla.              

Son-11 Ängladotter-11
  • violatricolor
    Kramizzar skrev 2012-03-26 13:30:31 följande:
    Hej tjejer och grattis till era små. Är själv gravid i v 9+1 i dag och väntar på mitt cerklage 26/4. Har några frågor att ställa om det är ok för er.

* Hur känns det efteråt, drar det och sliter i livmodershalsen, smärta?

* Blir sjukskriven en vecka på heltid och ska sedan jobba halvtid men får ej lyfta eller stressa. (jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen) Vad bör jag mer tänka på gällande jobb och cerklage.

* Är som många andra gravida hård i magen utimellan åt, kan krystningar spräcka cerklaget Skäms. Bör man ta lösande för magen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om cerklage och hur livet blir efteråt.

Varma vårkramar till er alla.              
    Grattis till graviditeten och stort lycka till!

Du undrar liknande saker som jag gjorde...

1. Det är nog väldigt individuellt. Jag hade galet ont på uppvaket men fick morfin och sedan behövde jag inte så mycket mer smärtstillande. Det gick alltså över fort. Efter två timmar var det lugnt. Tilläggas ska att jag var väldigt rädd att något skulle gå fel så jag var rädd för smärtan, vilket gjorde att jag nog upplevde den som mycket mer intensiv än den var och dessutom var jag väldigt vaken redan från det att jag vaknade inne på op.salen.

2. Att känna vad man klarar, vila mycket och ta det extra lugnt om man får ont eller sammandragningar och att det oftast går att bli sjukskriven på heltid om det känns som om det behövs och om man vill. Det är ju skönt att jobba om man kan! Disrtraherar lite från oron om inte annat... Själv var jag dock sjukskriven heltid. Bra att röra sig lite också så att man inte får blodproppar, tyckte min läkare iaf.

3. Var rädd för detta själv och frågade två läkare om detta (min ordinarie samt en till) De var väl inte helt säkra men de trodde inte att krystning vid toabesök kunde spräcka cerklaget. De hade dock stor förståelse för att det kunde kännas så. Jag var dock lite försiktig, tog i så lite som möjligt, drack mkt vatten, åt linfrön och började med järntabletter sent. Fråga din läkare också, tycker jag! De verkade inte alls tycka att det var en konstig fråga, det var bara jag som tyckte det var lite pinsamt att fråga.
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2012-03-26 16:48:21 följande:
    Bra att röra sig lite också så att man inte får blodproppar, tyckte min läkare iaf.
    Med det menade han vardagliga rörelser. Ingen träning! Men jag skulle helst inte bara ligga stilla. Av samma skäl förmodar jag att det är bra att börja med stödstrumpor tidigt, något som jag inte tänkte på dock...
  • violatricolor

Sorry för spammandet men jag vet att det varit en diskussion i en annan tråd om huruvida lösgörande för magen kan orsaka sammandragningar, något att fråga läkaren om också kanske...