• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dags for en liten

Kramizzar:. Åh vad skönt att höra. Vilka busiga fötter din ärta verkar att ha. Hoppas att h*n håller sig inne i många veckor till! =)
    Hur går tiden på sjukhuset? 

BabyDoll: Jag är ingen expert, men tror inte att cerclage är rätt om man har mycket sammandragningar då cerclaget inte tar bort några sammandragningar. Vad var det som gjorde att du födde prematurt innan? 

• Amere

Hej!
    Igår var jag för att ta bort cerclaget. Jag vill inte skrämma någon, men det blev en mer komplicerad historia än jag hade förväntat mig. Jag har haft mycket sammandragningar (känner dom knappt, men magen är spänd nästan hela tiden) cerclaget hade dragit sig högt upp så de ej kom åt det. Efter att två olika läkare försökt ta bort det gav de upp och jag skulle istället bli nedsövd. Efter ca 1 timme fick de tillsist bort själva knuten på Cerklaget, men resten lyckades de ej få bort. De menar att det inte skall vara några problem att föda ändå i och med att cerclaget är avklippt.
    Det är väl ingen här som varit med om något liknande, eller fött barnet med cerclaget avklippt men kvar?? Vet inte riktigt vad man skall tänka.... 

• violatricolor

Grattis till alla nya cerklagebebisar! Så roligt att läsa om er!

Kramizzar: Tänker på er och håller tummarna hårt! En dag i taget!

Amere: Fy vad jobbigt. Har för mig det var någon mer i tråden som födde med cerklaget kvar men minns inte vem det var riktigt....

Jag hade tur med cerklaget, det togs bort på några minuter efter kejsarsnittet och jag var ju ryggbedövad så jag kände ingenting. Det var akut snitt i v 38+3 pga sätesläge och vattenavgång, planen var snitt (och borttagande av cerklage) i i v 39+1, tror jag. 

• violatricolor
    Felicia78 skrev 2012-06-25 21:02:41 följande:
    ifall vi nån gång försöker oss på att få ett barn till så kommer jag med få cerklage... men verkar som de är olika vad de ordinerar... sängliggande, vila osv... Till mig sa hon att de rekommenderas vila o inte typ putsa fönster, dammsuga osv, men att man kan fortsätta leva fast i ett lugnare tempo... 
    Har ni andra rekommenderats att ligga ner hela dagarna? Hmm... jag har två barn till på 3 o 5 som jag måste ta hand om under tiden...  
    Hm... Jag måste säga så här: Jag är över lag otroligt nöjd med det bemötande och den omvårdnad vi fick på specialmödravården men just vad gäller rekommendationer kring vila/aktivitet så var jag osäker och jag tycker att de var lite otydliga. Min läkare sa att jag inte skulle träna eller gå långpromenader men i övrigt leva som vanligt men när jag sa att jag inte städade och bar tunga matkassar så tyckte han att det var bra och om jag hade det minsta ont eller sammandragningar så skulle jag vila. Han tyckte inte att jag skulle vara sängliggande mer än nödvändigt eftersom det ökar risken för blodproppar. Men det var inte så att han sa "detta ska du undvika och detta kan du fortsätta med" så det var lite synd. Jag låg och vilade mycket eftersom jag hade en del smärta och sammandragningar och jag gick inte längre än 1 km, hade jag ont gick jag inte alls. Jag var kanske ute varannan dag och då tog jag många pauser eller var bara ute en kort stund. Min sambo skötte hushållsarbetet och jag assisterade lite när det kändes ok, gjorde frukost, enklare lunch eller värmde rester. Undvek sex och bad men läkaren tog aldrig upp det.
  • violatricolor
    Felicia: Förrsten, jag förstår dina funderingar kring hur du ska kunna vila och ta hand om barnen. Jag har tänkt på det också inför ev kommande graviditet. Det är inte så att din sambo kan gå ner lite i arbetstid eller ta lite semester/föräldraledigt under de mest kritiska veckorna? Och/eller att barnen går på dagis och att ni ägnar er åt någon lugn aktivitet när de kommit hem, typ pyssla, kolla film (bunkra med pyssel och filmer)? Går de på dagis och har ni långt att gå?
  • Ester03

Amere: Bra att du delar med dig av din historia. Det låter ju så enkelt att cerklage tas bort utan bedövning osv, men det går tydligen inte alltid så smidigt. Gjorde det ont när de höll på så länge?

I min förra graviditet fick jag ett akut cerklage i vecka 25 som togs bort i vecka 34 efter att vattnet hade gått. Det satt inte särskilt bra och gick snabbt att ta bort. Denna gång fick jag cerklaget i vecka 15, det sitter riktigt fast och bra och livmoderhalsen har inte påverkats sedan dess. Om tre veckor ska det tas bort. Efter att ha hört din historia undrar jag hur det kommer gå. Skriv gärna och berätta hur fölossningen går för dig.

• Amere
    Ester03 skrev 2012-07-13 16:06:11 följande:

Amere: Bra att du delar med dig av din historia. Det låter ju så enkelt att cerklage tas bort utan bedövning osv, men det går tydligen inte alltid så smidigt. Gjorde det ont när de höll på så länge?

I min förra graviditet fick jag ett akut cerklage i vecka 25 som togs bort i vecka 34 efter att vattnet hade gått. Det satt inte särskilt bra och gick snabbt att ta bort. Denna gång fick jag cerklaget i vecka 15, det sitter riktigt fast och bra och livmoderhalsen har inte påverkats sedan dess. Om tre veckor ska det tas bort. Efter att ha hört din historia undrar jag hur det kommer gå. Skriv gärna och berätta hur fölossningen går för dig.

Jag hade ju också hört att det skulle gå snabbt och smärtfritt, utan bedövning, men jag tog ändå en alvedon innan jag åkte hemmifrån utifall att. Det brukar ju vara lätt, så jag måste ha haft maximal otur. Efter att de hållt på utan bedövning så pass länge så gjorde det väldigt ont trots att jag inte är så smärtkänslig. Men när de märkte att jag höll på att svimma så bestämde de ju att avbryta och försöka igen under narkos. Det var dock vänliga läkare så det gör att det kändes bättre, jag vet ju att de ville mitt bästa. Jag skriver senare och berättar vad som händer...nu väntar man mest. Men du ska nog tänka på det här som ett undantag och inte oroa dig i förväg.

Nu efteråt blöder jag fortfarande ganska mycket och jag får ju bara anta att det beror på detta och inget annat. Annars brukar man ju vara inställd på att kontakta vården om man är gravid och blöder. 
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-07-11 13:05:54 följande:
    Kramizzar:. Åh vad skönt att höra. Vilka busiga fötter din ärta verkar att ha. Hoppas att h*n håller sig inne i många veckor till! =)Hur går tiden på sjukhuset? BabyDoll: Jag är ingen expert, men tror inte att cerclage är rätt om man har mycket sammandragningar då cerclaget inte tar bort några sammandragningar. Vad var det som gjorde att du födde prematurt innan? 

Dom har inte kunnat ge mig nått svar... Vattnet har bara gått www.mybabydolls.blogg.se
    4 barn i åldrarna 2-4 och gravid
  • Kramizzar

Jaha då har vattnet börja sippra, vet att det inte är riktigt kört än men oron finns där. Ärtan är i dag 25+1. Det positiva är väll att ärtan ligger 6% + i vikten så i torsdag vägde vi 819g. Men det är aldeles för tidigt än. Cerklaget sitter och efter som jag inga värkar eller sammandragningar har så är det bara att avvakta och hoppas på det bästa.

• violatricolor
    Kramizzar skrev 2012-07-15 16:56:42 följande:
    Jaha då har vattnet börja sippra, vet att det inte är riktigt kört än men oron finns där. Ärtan är i dag 25+1. Det positiva är väll att ärtan ligger 6% + i vikten så i torsdag vägde vi 819g. Men det är aldeles för tidigt än. Cerklaget sitter och efter som jag inga värkar eller sammandragningar har så är det bara att avvakta och hoppas på det bästa.
    En tanke till er... En dag i taget!