• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • LisaVäntar

Läste när jag låg och väntade i förra grav att för varje dag ökar överlevnaden med 3%, hjälpte mig att tänka på det! Tänker på er!

• Elin85

Hej tjejer.
    Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
    Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
    På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :( 
    Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
    Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
    Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
    tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer! 

• violatricolor
    Elin85 skrev 2012-07-19 18:21:10 följande:
    Hej tjejer.
    Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
    Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
    På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :( 
    Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
    Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
    Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
    tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer! 
    Beklagar verkligen din förlust! 

I mitt fall visste de inte om jag hade en försvagning och de diskuterade med varandra och resonerade kring för och nackdelar med cerklage. I och med att vi så att säga provat utan cerklage en gång samt att jag hade en livmodermissbildning så kom de fram till att prova cerklage... Så det är inte alltid de säkert vet att man har en livmoderhalsförsvagning men man kan få cerklage ändå. En del läkare tror inte ens att det finns och effekten av cerklage är omstridd. Jag tycker du ska fråga din läkare kring hur hon/han resonerar kring cerklage, om det skulle hjälpa dig, vilka risker som finns och hur stora de är osv.

Lycka till!
  • Dallis

Hejsan alla!

Kikar in efter ett lååångt uppehåll.
    Har skummat igenom lite, men långt ifrån allt.
    Födde en son i november 2010 efter en tuff graviditet med cerklage. Det var jag som startade tråden i mars 2010. Står inte som trådstartare eftersom jag fick öppna upp mitt konto igen :)
    Nu försöker vi tillverka bebis nummer två och det kommer bli cerklage igen.

Skulle vara kul att veta lite om er alla

KRAMAR DALLIS

• violatricolor

Dallis: Vad roligt och modigt att ni ger er på det igen! Lycka till!

En liten presentation:

Fick en son 2009 i v 22+5. Han somnade in i min famn en kort stund efter förlossningen. Förlossningen startade med en liten blödning och värkar och jag var öppen 5 cm när vi kom in till sjukhuset. Vi fick aldrig någon säker förklaring till det som hände men det är troligt att det hade å göra med min livmodermissbildning (hjärtform+partiell skiljevägg), som dock inte upptäcktes vid återbesöket utan långt senare... 

Vi väntade på att avslaget skulle ta slut och att mensen skulle komma igång, sedan började vi försöka få ett syskon men det tog sig inte. Efter drygt ett år sökte vi hjälp och den gynekolog som jag träffade då såg att jag hade hjärtformad livmoder. Jag fick även remiss till reproduktionsmedicin. Där såg de hjärtformen och även en skiljevägg som opererades bort. Efter operationen fick jag ägglossningsstimulerande medicin (Pergotime) och vi blev gravida på första kuren, drygt två år efter att vårt första barn föddes.

Jag fick cerklage i v 19 och var sjukskriven och tog det lugnt från mitten av graviditeten men var inte sängliggande. Vi fick en fullgången flicka som snart är fem månader  

Jag är så sugen på syskon! Men vi måste vänta lite, behöver större bostad först! 

• Dallis
    Violatricolor: Modig vet jag inte om jag känner mig, men det är en utmaning. Har en förhoppning om att kunna vara lite mer aktiv vid nästa graviditet.
    Vi förlorade också en son 2009 i v21. Fick en liten blödning och ringde till förlossningen som bad mig komma in. Var öppen 3 cm och blev inlagd. Födde honom tidigt på morgonen efter.
    I mitt fall misstänkte de cervixinsuffiens ganska direkt. Hade "alla" symtom på det, samt att jag har blivit opererad för cellförändringar 2 gånger.
    Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få ett cerklage, utan jag fick bråka till mig ett. Läkaren på mitt hemsjukhus tyckte inte att det gjorde till eller från, men hon vallde ändå att remittera mig till Lund, där de sätter cerklagen.
    Jag hade ställt in mig på att behöva argumentera även med den läkaren, men hon gjorde inte ens en egen undersökning utan sa direkt att självklart ska jag få ett cerklage.
    I vecka 33 ville han ut, men de lyckades stoppa förlossningen och han höll sig till 38+2. Från första värken tog det 3 timmar tills han var ute.

Oj, känner att nu blev det mycket Glad
    Var det en självklarhet att du skulle få cerklage?
  • Baby Doll

När jag var hos spec. mödravården förra veckan så konstaterades det att jag har en försvagad livmodertapp, så jag fick antibiotika kur utskrivet i förebyggande syfte och i vecka 20 ska jag börja få nån slags hormonpiller som man sstoppar in i slidan på natten för att bygga upp tappen. Någon som varit med om sånt??? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • violatricolor

Dallis: Nej, det var ingen självklarhet att jag skulle få cerklage. Men jag behövde inte kämpa för det. Lät läkarna bestämma, de var tre st som diskuterade med varandra och kom fram till att det kanske kunde vara bra.

• Bjooork

Babydoll: jag fick progesteron vagitorier då ju öppnade nig tyst, det gjorde att jag "stängde" mig och livmodertappen växte:) sen när jag slutade med dom i v34+0 tog det inte många dagar innan det drog igång:)