• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dallis

Idag kom så det glädjande beskedet, två streck på stickan! Nu drar cirkusen igång. Bubblar av glädje just nu, men vet att den kommer sakteligen övergå i oro. Om allt går som det ska, så kommer det en liten i mars :)

• snöboll1
    Elin85 skrev 2012-07-19 18:21:10 följande:
    Hej tjejer.
    Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
    Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
    På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :( 
    Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
    Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
    Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
    tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer! 
    Hej! Beklagar det du varit med om. Har själv mist två små, v19 och v 21 (samt 3 tidiga mf). Efter  det första sena mf var jag orolig för svag livmoderhals och tog upp det med läkare först i Huddik och sen Gävle för att ev få cerklage men de ansåg att det inte behövdes. Trodde mer på att det var en infektion och blev lovad regelbundna kontroller vid nästa grav. Och det fick jag men det hjälpte inte. En dryg vecka efter kontroll kom jag in på en extra koll och var då öppen med buktande hinnblåsa... De har inte kunnat sagt nu heller vad som händer men jag har blivit lovad cerklage vid nästa grav... Så de sätter det i Gävle men jag vet inte hur vanligt det är. Vilken läkare har du?

Någon anan med svag livmoderhals som vet om det kan gå så fort? alltså normal längd ena veckan och typ nio dagar senare öppen? eller tyder det på ngt annat?  
  • snöboll1
    Bjooork skrev 2012-07-21 23:01:37 följande:
    Babydoll: jag fick progesteron vagitorier då ju öppnade nig tyst, det gjorde att jag "stängde" mig och livmodertappen växte:) sen när jag slutade med dom i v34+0 tog det inte många dagar innan det drog igång:)

Hej!I vilken vecka började du med dem? du har inte cerklage? på vilket sjukhus?  har läst något om att en del får detta plus cerklage och blev lite nyfiken.
  • Bjooork

Snöboll1: i v20 blev jag inlagd pga av att jag hade börjat öppna mig innifrån.. Och i v 23+ blev jag skickad till Lund då jag va 2cm öppen med buktande hinnbl

• Bjooork

Snöboll1: i v 20 blev jag inlagd då jag hade börjat öppna mig, i v 23+ blev jag skickad till Lund då jag va 2 cm öppen med buktande hinnblåsa:( då sattes ett akut cerklage, men det fick dom inte dit redigt men dom lyckades "stänga" några dagar efter op mättes det till en cm, men hade då sängläge med endast toa. I v 27+ frågade läkaren ifall jag ville prova progesteronet, i så blev det. Livmodertappen växte i va som mest nästan 3 cm:D trots att jag fick röra mer på mig, och som sagt gick jag gå 4 dagar efter jag slutar med vagitorerna! Innan lilleman kom:)

• violatricolor
    Dallis skrev 2012-07-22 10:40:35 följande:
    Idag kom så det glädjande beskedet, två streck på stickan! Nu drar cirkusen igång. Bubblar av glädje just nu, men vet att den kommer sakteligen övergå i oro. Om allt går som det ska, så kommer det en liten i mars :)

Grattis!!! Haha, ja, det är sannerligen en cirkus!
  • Dags for en liten
    Dallis: Stort grattis till plusset! Vad skoj!
    Min historia är denna.
    Är gravid med första barnet. Turligt nog så åkte jag in till gynaktuen i vecka 20+3 för att jag trodde jag hade en urinvägsinfektion (min mvc bad mig åka in dit på grund av att det var kristihimmelfärd). Där visade det sig att jag börjat öppna mig innefrån.
    Två dagar senare opererades jag med ett akut cerclage. Jag har alltså haft turen att inte förlora något barn.
    Jag tar progesteron som ska vara värkhämmande. Idag är jag i vecka 29+6, känns helt fantastiskt!!
    Bor i sthlm.

Babydoll: Vad ska antibiotikan göra? Det finns säkert olika grader på att ha svag livmoderhals. För min del hade det inte fungerat med endast progesteron. Jag öppnade mig 2cm under tiden jag var på sjukhuset i liggandes läge (huvudstupa - med huvudet ner  och benen upp). Min läkare har sagt att jag inte skulle vara gravid idag om de inte opererat mig.
    Som jag förstått det så kan man öppna sig av två huvudanledningar.
    1. Infektion (då ska man få sammandragningar tror jag)
    2. Svag livmoderhals (då kan man öppna sig tyst som jag gjorde)
    Jag är dock inte någon expert, dina läkare vet nog mer än vad jag gör =).

Bjoork:
    Härligt att det gick så bra för dig. Vad fick du för progesteron vaggisar? Jag har lutinus tillsammans med ett akut cerclage.

Kramizzar:
    Jag tänker oxå på dig. Hoppas att du mår bra.

• Baby Doll
    Bjooork skrev 2012-07-21 23:01:37 följande:
    Babydoll: jag fick progesteron vagitorier då ju öppnade nig tyst, det gjorde att jag "stängde" mig och livmodertappen växte:) sen när jag slutade med dom i v34+0 tog det inte många dagar innan det drog igång:)

Skönt att hröra att andra fått det! =) Jag ska börja ta det från vecka 20. Fick du ta dem på kvällen innan lägdags? Varför slutade du ta dem? Va skönt att det gick så bra för dig ändå! www.mybabydolls.blogg.se
    4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-07-23 13:34:31 följande:
    Dallis: Stort grattis till plusset! Vad skoj!Min historia är denna.Är gravid med första barnet. Turligt nog så åkte jag in till gynaktuen i vecka 20+3 för att jag trodde jag hade en urinvägsinfektion (min mvc bad mig åka in dit på grund av att det var kristihimmelfärd). Där visade det sig att jag börjat öppna mig innefrån.Två dagar senare opererades jag med ett akut cerclage. Jag har alltså haft turen att inte förlora något barn.Jag tar progesteron som ska vara värkhämmande. Idag är jag i vecka 29+6, känns helt fantastiskt!!Bor i sthlm.Babydoll: Vad ska antibiotikan göra? Det finns säkert olika grader på att ha svag livmoderhals. För min del hade det inte fungerat med endast progesteron. Jag öppnade mig 2cm under tiden jag var på sjukhuset i liggandes läge (huvudstupa - med huvudet ner  och benen upp). Min läkare har sagt att jag inte skulle vara gravid idag om de inte opererat mig.Som jag förstått det så kan man öppna sig av två huvudanledningar. 1. Infektion (då ska man få sammandragningar tror jag)2. Svag livmoderhals (då kan man öppna sig tyst som jag gjorde)Jag är dock inte någon expert, dina läkare vet nog mer än vad jag gör =).Bjoork:Härligt att det gick så bra för dig. Vad fick du för progesteron vaggisar? Jag har lutinus tillsammans med ett akut cerclage.Kramizzar:Jag tänker oxå på dig. Hoppas att du mår bra. 

Hej! Dom sa att antibiotikan ska ta bort alla baketier som KAN börja växa, på det viset hindra att jag föder för tidigt, men den var bara effektiv om man tog den mellan v. 12-15. Dom konstaterade att jag har svag livmoderhals, för jag har också öppnat mig tyst :/ Vilken vecka opererades du? Gick du på spec.mödravård då dom såg att du börjat öppna dig, eller hur märkte du det? www.mybabydolls.blogg.se
    4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se