Elin85 skrev 2012-07-19 18:21:10 följande:
Hej tjejer.
Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :(
Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer!
Hej! Beklagar det du varit med om. Har själv mist två små, v19 och v 21 (samt 3 tidiga mf). Efter det första sena mf var jag orolig för svag livmoderhals och tog upp det med läkare först i Huddik och sen Gävle för att ev få cerklage men de ansåg att det inte behövdes. Trodde mer på att det var en infektion och blev lovad regelbundna kontroller vid nästa grav. Och det fick jag men det hjälpte inte. En dryg vecka efter kontroll kom jag in på en extra koll och var då öppen med buktande hinnblåsa... De har inte kunnat sagt nu heller vad som händer men jag har blivit lovad cerklage vid nästa grav... Så de sätter det i Gävle men jag vet inte hur vanligt det är. Vilken läkare har du?
Någon anan med svag livmoderhals som vet om det kan gå så fort? alltså normal längd ena veckan och typ nio dagar senare öppen? eller tyder det på ngt annat?