• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Ester03

På fredag ska mitt cerklage tas bort. Ni som redan har varit med om detta planerat (runt vecka 37), hur lång tid tog det innan förlossningen satte igång?

• Baby Doll
    Mini Léonie skrev 2012-07-30 13:37:31 följande:
    När sätter man sådant? Orolig själv.. Min livmodertapp har minskat till 3,8cm... Är det litet eller ok? Erfarenheter önskas.. Vad är den från början?

Det är Ok, min var mindre när dom kollade sist :-/ Har du fött barn prematurt förut? Jag har gjort de med de 3 sista
    4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Ester03 skrev 2012-07-31 09:46:48 följande:
    På fredag ska mitt cerklage tas bort. Ni som redan har varit med om detta planerat (runt vecka 37), hur lång tid tog det innan förlossningen satte igång?

Vad spännande, då är det inmte alls långt kvar! Hur mår du?

www.mybabydolls.blogg.se
    4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Dags for en liten
    Kramizzar skrev 2012-07-24 22:59:45 följande:
    Hej tjejer fick en liten go tjej 21/7 på morgonen, lillan mår bra i dagsläget och vårdas på neonatal. Det har varit några långa oroliga veckor över vad som skulle hända men konstigt nog så var jag lugn när förlossningen väl satte i gång.

Amere tycker det verkar konstigt att du ska få ha bandet kvar, mitt togs fem dagar innan förlossningen satte i gång, borde nog ha tagits några dagar tidigare för det hade skurit in på baksidan av livmodertappen så det blev ett hål där. Vid förlossningen så började jag blöda ordentligt och förlorade drygt 3 liter blod pga detta hål.

Nu fortsätter vår resa på ett annat sätt, vi fortsätter att ta en dag i taget och njuter av vår lilla.

Kramar till er alla.         
    Stort Grattis!! Hur mår ni nu? Skönt att du kände dig lugn under förlossningen.
    Vilken insats du gjort i knipandet. Bra jobbat.
    Hur fungerar det på neo? Får ni hålla i lilltjejen?
    Massa kramar! 
  • violatricolor
    Ester03 skrev 2012-07-31 09:46:48 följande:
    Lycka till nu! Både med borttagandet av cerklaget och förlossningen! Och bebbarna förstås!
  • Ester03

Jo tack, ja mår hyfsat bra för att vara framme vid vecka 37 med tvillingar. Mina händer har nedsatt funktion pga karpaltunnelsyndrom. Högerhanden blev opererad, så den får jag vänta en månad till med att lyfta med. Vänster hand kan behöva bli opererad senare ifall det inte går bort av sig självt.

Någon mer som ska ta bort cerklaget snart?  

• Ester03

Amere: Läser du den här tråden nu? Gissar att du har fött barn vid det här laget. Hur har det gått för dig? Jag hade en liknande upplevelse när de tog bort mitt cerklage idag, men slutresultatet blev bättre eftersom de till slut fick ut knuten och bandet.

När jag kom till förlossningen i morse frågade jag hur lång tid det skulle ta eftersom min man och son skulle ta sig en promenad under tiden. Svaret blev max en timme, och det skulle inkludera att köra CTG på båda barnen, ta bort cerklaget och diverse provtagning. Det hela tog fyra timmar varav nästan två timmar i gynstolen. Två läkare höll på tillsammans i drygt en timme, bytte instument massor med gånger, men lyckades endast lokalisera knuten utan att kunna rubba den. En tredje läkare tillkallades. Hon höll också på länge och testade en massa olika instrument, men verkade mer erfaren och beslutsam att lyckas. Det gjorde mycket ont och jag frågade efter smärtlindring, men de sa att det inte var möjligt. Till slut fick hon tag i knuten och de lyckades rycka loss hela bandet. Det som bland annat försvårade det hela var att tvilling ett har åkt ner så långt med huvudet. På måndag morgon ska jag tillbaka för kontroll och ny provtagning.

• Amere
    Ester03 skrev 2012-08-03 17:45:01 följande:
    Amere: Läser du den här tråden nu? Gissar att du har fött barn vid det här laget. Hur har det gått för dig? Jag hade en liknande upplevelse när de tog bort mitt cerklage idag, men slutresultatet blev bättre eftersom de till slut fick ut knuten och bandet.

När jag kom till förlossningen i morse frågade jag hur lång tid det skulle ta eftersom min man och son skulle ta sig en promenad under tiden. Svaret blev max en timme, och det skulle inkludera att köra CTG på båda barnen, ta bort cerklaget och diverse provtagning. Det hela tog fyra timmar varav nästan två timmar i gynstolen. Två läkare höll på tillsammans i drygt en timme, bytte instument massor med gånger, men lyckades endast lokalisera knuten utan att kunna rubba den. En tredje läkare tillkallades. Hon höll också på länge och testade en massa olika instrument, men verkade mer erfaren och beslutsam att lyckas. Det gjorde mycket ont och jag frågade efter smärtlindring, men de sa att det inte var möjligt. Till slut fick hon tag i knuten och de lyckades rycka loss hela bandet. Det som bland annat försvårade det hela var att tvilling ett har åkt ner så långt med huvudet. På måndag morgon ska jag tillbaka för kontroll och ny provtagning.
    Jo, jag fick en flicka för lite mer än en vecka sedan Glad Har inte varit mycket vid datorn sedan dess...Lycklig!
    Det gick altså att föda fram barnet med cerclaget kvar och knuten avklippt. De hade väl satt fast det hela på ett sådant sätt på mig att det var möjligt. Som jag förstått kan dom sätta fast cerclaget på lite olika sätt (?)
    Cerclage-tråden som var kvar har ingen sett röken av, kanske de kan hitta den senare om man går på någon efterkontroll. Nu vill man inte gärna ha någon som kollar där nere på ett tag.
    Skönt för dig att de fick bort allt på dig tillslut! Då har du en sak mindre att tänka på. Stackare som måste stå ut så länge utan bedövning eller något!!! Man får stå ut med mycket...
    Lycka till med allt nu framöver!!!   
  • milagross

FÖRSVAGAD LIVMODERTAPP- min resa finns på http://milagoss.blogg.se

Min första graviditet slutade med att förlossningen slutade i vecka 21+2 i november 2010 pga av att förlossningen drog igång och när jag kom in var jag öppen 4 cm och inget fanns att göra.

Min andra graviditet startade i juli 2011 och jag hade blivit lovad cerclage men det sattes aldrig utan fick gå på täta kontroller, i vecka 18 kände jag mig orolig och åkte in, svart på vitt såg det att tappen blivit påverkad men bara med mm och ingenting gjordes jag fick bricanyl för mina sammandragningar och fick åka hem efter någon vecka och fick progesteron kräm med mig hem. Fick komma tillbaka på återkontroll efter 1 vecka och då visade det sig att jag var öppen 1 cm med utplånad livmodertapp och utbuktande fosterhinna med 2,5 cm. Blev inlagd med cerclage insatt dagen där på. Fick åka hem i två veckor för att sedan komma tillbaka och då visade det sig att cerclaget satt men fosterhinnan hade trängt sig igenom till en 2,5 cm stor blåsa igen. Blev inlagd med strikt sängläge. Ingen viste hur länge det skulle hålla men jag hade turen på min sida och efter många om och men så höll det sig ända till vecka 36+6 då de klippte cecklaget och i vecka 37+5 föddes min guldklimp.

Stå på er om ni själva misstänker försvagad livmodertapp!