• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Pupp

Hej! Var längesedan jag var aktiv! Men vill bara säga att jag kollar in då och då.. Fick en liten pojke 20/10 2011 i v 25+2. Han vägde då 800 gram och var 34cm lång. Nu är han snart tio månader eller sex och en halv korrigerat och har växt till sig jättebra. 70 cm lång och 8200gram på halvårs kollen. Han är världens gladaste och goaste! Det var en jobbig graviditet och hemsk tid på sjukhuset(4mån) men bara så ni vet ni som kämpar så är det värt varenda sekund så här ett år senare. Låg ner från vecka tolv och hade gärna gjort det längre om jag hade fått. Kämpa på nu alla tappra kämpar! Nästa sommar är det ni som tänker som jag gör nu! Kram Kram

• Anemonee

Dallis: kul att den fortfarande är aktiv och grattis till din nuvarande graviditet ! Hoppas du får cerclage denna gång också eftersom det vart så lyckat förra gången! Jag ligger för närvarande på sjukhus, blev inlagd idag efter att ha fått vara hemma en vecka, har fått en del sammandragningar som jag nu får bricanyl mot och sedan har som även hittat bakterier på odling så nu blir det ab mot det.. Cerclaget sitter där det ska iaf men är som sagt det enda som håller ihop det hela eftersom jag fick det så sent . Så nu ber vi för att detta ska gå vägen och att lilla hjärtat vill stanna kvar och att bakterierna försvinner och inte ökar så dom måste plocka ut honom Pga det :/ Pupp: jag läste som sagt igenom alla sidor från denna tråd och läste då om dig! Vad kul att höra att allt har gått så bra för er! Och skönt att lillkillen mår bra! Jag är så rädd att föda så extremt tidigt så det är skönt att höra att dom faktiskt kan klara sig! Får jag vara fräck och fråga hur han är i storlek och utveckling i jämnförelse med andra i samma ålder? Eller fick han några andra "men" på grund av den tidiga födseln? Du behöver absolut inte svara om du ej vill men som sagt man har Många olika frågor när det finns risk för en själv .. Sen vet jag givetvis att det är olika från barn till barn men skönt att läsa att han överlevde och mår bra ! Man behöver solskenshistorier i denna sits:)

• Anemonee

Dumt det blir från iphone, går ej att göra rad byte, så både svar och fråga till dallis och pupp finns där bland texten ..

• Dags for en liten

Anemonee: Hoppas att ni får bukt på bakertierna och att allt går bra.

Ni som klippt era cerclage:
    Nu är det snart dags för mig att klippa mitt (5/9). Hur var era förlossningar? Sattes ditt cerclage på akut eller inte?
    Var era barn fixerade när klippningen gjordes?

• Anemonee

Dags för liten: tack! Vi får hoppas det, skulle vara tråkigt om det skulle ställa till det om det nu går bra med tappen .. Vi får hålla tummarna! Såg att du snart har klipp tid, vilken vecka är du i nu? Vad skönt att du kommit så långt! Sattes ditt cerclage akut eller planerat?:)

• vixan
    Ester03 skrev 2012-08-12 08:30:47 följande:

Det ser ut att kunna bli samma sak för mig. Jag har nu kommit fram till 38+3 och det finns inga tecken på att förlossnginen är nära förutom att förvarkarna gör lite ondare.

Hur startade din förlossning, med vattenavgång eller förlossningsvärkar?
    Jag vaknade kl 2 på natten av mensvärkar men somnade om vaknade igen runt halv fyra gick på toa fick en blödning som upphörde. Åkte in med mensvärkar var 8 min. Var öppen 3 cm fick lavemang och tjo så var det igång. Två timmar senare var hon ute. Vattnet gick strax innan hon kom ut.
  • snöboll1

Hoppar in här m lite funderingar... Ska få cerklage om ca 4v., om allt fortfarande är ok... Har ännu inte fått så mkt info om hur det blir efteråt men vågar nog själv inte annat än att ha sängläge så mkt det bara går här hemma med tanke på min historia (mf vecka 18 och 21 då jag plötsligt öppnat mig). Det jag funderar på är hur ofta man "måste" på kontroller efteråt? Har 1,5 timmes bilresa, enkel resa, till sjukhuset. Så det blir många timmar uppe och sitta bil vid kontroll vilket jag är mkt tveksam till om man vågar? samtidigt är det kanske viktigt med kontroller oxå? hur har ni haft det? och vad har de kollat vid kontrollerna? har de även tagit odlingar för att upptäcka ev infektion?

• Anemonee
    snöboll1 skrev 2012-08-24 14:22:26 följande:
    Hoppar in här m lite funderingar... Ska få cerklage om ca 4v., om allt fortfarande är ok... Har ännu inte fått så mkt info om hur det blir efteråt men vågar nog själv inte annat än att ha sängläge så mkt det bara går här hemma med tanke på min historia (mf vecka 18 och 21 då jag plötsligt öppnat mig). Det jag funderar på är hur ofta man "måste" på kontroller efteråt? Har 1,5 timmes bilresa, enkel resa, till sjukhuset. Så det blir många timmar uppe och sitta bil vid kontroll vilket jag är mkt tveksam till om man vågar? samtidigt är det kanske viktigt med kontroller oxå? hur har ni haft det? och vad har de kollat vid kontrollerna? har de även tagit odlingar för att upptäcka ev infektion?

Hej! Beklagar verkligen dina tidigare missfall! Nu vet jag inte om jag kan svara på din fråga exakt då kg inte fick mitt cerclage insatt tidigt utan fick det akut insatt i v 22, så jag antar att det är lite skillnad med undersökningar.. Jag gör iaf än så länge en gång i veckan, de gör gyn för o kolla hur de ser ut, tar odling, och kollar med vul för o mäta tappen o se om det öppnat sig något. Läkaren har sagt att om det ser bra ut framöver så kan man börja ta undersökningarna lite mer sällan, mer jag som vill kolla varje vecka men då har jag bara tio min till sjukhuset, så förstår dig om det blir jobbigt! Jag är nu i v 26 och det är väl sagt så att tills iaf runt v 30 är det koll varje vecka därefter kanske varannan eller till o med var tredje, eftersom själva risk veckorna anses vara över lite efter vecka 30.. Men som sagt mycket är på mina villkor och hade jag satt in verclaget tidigt i förebyggande syfte hade jag nog velat kolla en gång i Veckan kanske den första månaden och därefter ta det mer sällan om allt ser bra ut.. Nu är det lite skillnad på mig eftersom jag fick det akut när jag höll på o öppna mig, så just nu vågar jag inte ta det mer sällan :)
  • Anemonee
    Baby Doll skrev 2012-08-26 11:54:15 följande:
    Jag började min behandling mot försvagad livmodertapp igår, så förhoppningsvis stannar denna bebis iaf till vecka 36! Hur går det för er andra? www.mybabydolls.blogg.se
    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se

Hej! Skönt att du börjar behandling, har du fått cerclage oxå eller något annat som ska hjälpa?? Jag har som sagt cerclage som sattes akut för 4v sedan (v 22, är nu i v 26) ligger ned så gott som hela dagarna i försöker göra allt jag kan för att min lilla prins ska stanna i magen lääänge till:) än så länge går jag på koll varje vecka o det ser okej ut hittills , så vi får hoppas det fortsätter så!:) har du fått prematur barn innan eller är det första grav med försvagad tapp? Kram