snöboll1 skrev 2012-08-24 14:22:26 följande:
Hoppar in här m lite funderingar... Ska få cerklage om ca 4v., om allt fortfarande är ok... Har ännu inte fått så mkt info om hur det blir efteråt men vågar nog själv inte annat än att ha sängläge så mkt det bara går här hemma med tanke på min historia (mf vecka 18 och 21 då jag plötsligt öppnat mig). Det jag funderar på är hur ofta man "måste" på kontroller efteråt? Har 1,5 timmes bilresa, enkel resa, till sjukhuset. Så det blir många timmar uppe och sitta bil vid kontroll vilket jag är mkt tveksam till om man vågar? samtidigt är det kanske viktigt med kontroller oxå? hur har ni haft det? och vad har de kollat vid kontrollerna? har de även tagit odlingar för att upptäcka ev infektion?
Hej! Beklagar verkligen dina tidigare missfall! Nu vet jag inte om jag kan svara på din fråga exakt då kg inte fick mitt cerclage insatt tidigt utan fick det akut insatt i v 22, så jag antar att det är lite skillnad med undersökningar.. Jag gör iaf än så länge en gång i veckan, de gör gyn för o kolla hur de ser ut, tar odling, och kollar med vul för o mäta tappen o se om det öppnat sig något. Läkaren har sagt att om det ser bra ut framöver så kan man börja ta undersökningarna lite mer sällan, mer jag som vill kolla varje vecka men då har jag bara tio min till sjukhuset, så förstår dig om det blir jobbigt! Jag är nu i v 26 och det är väl sagt så att tills iaf runt v 30 är det koll varje vecka därefter kanske varannan eller till o med var tredje, eftersom själva risk veckorna anses vara över lite efter vecka 30.. Men som sagt mycket är på mina villkor och hade jag satt in verclaget tidigt i förebyggande syfte hade jag nog velat kolla en gång i Veckan kanske den första månaden och därefter ta det mer sällan om allt ser bra ut.. Nu är det lite skillnad på mig eftersom jag fick det akut när jag höll på o öppna mig, så just nu vågar jag inte ta det mer sällan :)