• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dags for en liten

Ester03: Åh fy vad hemskt det låter. Skönt att du har det bakom dig iallafall. Är du fortfarande gravid eller har din bebis kommit?

Amere: Stort grattis till lilltjejen. Skönt att förlossningen gick bra trots att hela cerklaget inte kunnats ta bort.

• Ester03
    Dags for en liten skrev 2012-08-09 20:12:30 följande:
    Ester03: Åh fy vad hemskt det låter. Skönt att du har det bakom dig iallafall. Är du fortfarande gravid eller har din bebis kommit?

Amere: Stort grattis till lilltjejen. Skönt att förlossningen gick bra trots att hela cerklaget inte kunnats ta bort.

Jag är fortfarande gravid. Imorgon har det gått en vecka sedan cerklaget togs bort. Slemproppen har luckrats upp under veckan och det fortsätter att komma ut¨slem. I måndags var jag öppen en cm, och läkaren kunde känna en liten hand som kliade sig på huvudet. Det känns som att öppningen nu har vidgats, men jag inte blivit undersökt. Sammandragningarna har blivit tätare och ondare och det gör riktigt ont i underlivet då och då, men det är inga riktiga förlossningsvärkar. Nu hoppas jag bara att vattnet ska gå så att jag kan få åka in på förlossningen. Vid min förra graviditet fick jag inga värkar förrän jag fick dropp, tre dagar efter att vattnet gått. Då var jag nästan helt öppen.

Är det någon mer som har erfarenhet av ett långsamt öppninsskede utan värkar? 

• Ester03

Amere: Stort grattis till dottern! Skönt att det gick bra att föda trots att cerklagebandet fanns kvar. Hur lång tid gick det mellan att de klippte knuten tills att du födde? Hur startade förlossningen? 

• Ester03
    vixan skrev 2012-08-11 22:38:32 följande:
    Ester: Jag klippte mitt cerklage i v 37+ och födde i v 40+4

Det ser ut att kunna bli samma sak för mig. Jag har nu kommit fram till 38+3 och det finns inga tecken på att förlossnginen är nära förutom att förvarkarna gör lite ondare.

Hur startade din förlossning, med vattenavgång eller förlossningsvärkar?
  • Amere
    Ester03 skrev 2012-08-09 22:25:00 följande:
    Amere: Stort grattis till dottern! Skönt att det gick bra att föda trots att cerklagebandet fanns kvar. Hur lång tid gick det mellan att de klippte knuten tills att du födde? Hur startade förlossningen? 
    De klippte knuten 37+ och dottern kom på beräknat datum exakt! Dock gick vattnet två dagar innan (utan några värkar) jag fick åka hem och återkomma efter 48 timmar då jag skulle få antibiotika dropp. Det var tur det för sedan när hon väl kom ut hade hon fått en infektion, antagligen för att vattnet gått så tidigt. Vi fick sedan tillbringa en vecka på sjukhus där hon fick antibiotika tills hon var kry igen. Själva förlossningen var utdragen, jag hade föreställt mig att det skulle gå snabbare när man haft cerclage, men så var det inte för mig...
    Lycka till med allt! 
  • Dallis

Grattis till bebisen Amere!

Läser med jämna mellanrum, men känner inte att jag har så mycket att bidra med än :)
    Ska på inskrivning om exakt 10 dagar *wiiii*
    Fick en tidig inskrivning så jag ska hinna få en remiss till spec. Hoppas verkligen att jag får en bättre (läs villigare) läkare den här gången, så jag inte behöver vänta på cerklaget in i det sista igen.
    Mår för övrigt ganska bra. Har haft ett ihärdigt illamående i helgen, som verkar ge med sig lite nu. Hoppas det håller sig borta :)

v 7+1 idag

• Anemonee

Hejsan! Ny här på FL och undrar om det är några kvar i denna tråd ? Hittade hit för ett par dagar sedan och har lyckats ta mig igenom att läsa alla 578? Sidor :) så kul att läsa att det gått bra för dom flesta och att dom flesta även fått sina bebisar. Min historia börja som så att jag i vecka 22+0 sökte för misstänkt vatten sippring , vilket visade sig vara vanliga flytningar men på undersökningen såg dom att tappen hade minskat från 4 cm i vecka 12 till 1,8 mm , fick en akut tid dagen efter då dom såg att den minskat ytterliggare till endast 1,3 CM. Fick då tid för att sätta i akut cerclage 22+1 , valet var svårt eftersom jag själv inte tyckte mig kännt några sammandragningar eller liknande så dom visste ju ej till 100 att det är försvagad livmodertapp, men vi chansade iaf och insättningen gick bra.. Är idag i v 24+1 så det har alltså gått 2 veckor sen insättningen .. Undrar som sagt om det finns några kvar i tråden så kanske vi kan försöka peppa varandra så kanske man ser något ljus på denna Mörka tunnel.. Efter op så vart hela tappen sluten igen på ca 3-4 CM men på senaste kollen i förrgår hade det åter öppnat sig inifrån och det är nu bara cerclaget som håller ihop det hela.. Ligger ned ca 23 timmar om dygnet trots att min läkare sagt att jag får gå lite smått, var uppe lite i lägenheten för ett par dagar Sedan och anar att öppningen i förrgår kanske beror på det. Så försöker ligga så mycket det bara går nu..

• Dallis
    Anemonee: Vi är många som är kvar i tråden :) Bra kämpat, med läsningen!
    Är själv i v 7+3 idag. Tredje graviditeten, andra barnet. Hade cerklage i förra graviditeten som gjorde att vi fick en välskapt pojke i v38+2.
    Förväntar mig att få det den här gången också