• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • TikTok

Med risk att spamma...*flåt*

Men alla ni härinne i denna tråden. Fick/hade ni helt sängläge efter era planerade cerclage?

• Thalis
    TikTok skrev 2010-09-07 16:10:44 följande:
    Schäfer: Okej. Det verkar så olika vad alla läkare säger, jag gillar inte det. Min läkare säger att jag inte ska jobba men att jag ska leva som vanligt efter cerclaget. Dvs inget sängläge. Men frågan är om man vågar detta en 3:e ggr?
    Nu var det schäfer du pratade med,men att läkare ger olika svar kan också bero på att vi som har försvagad livmoderhals är inte en homogen grupp,utan vi har alla olika grader av försvagning.
    I förra graviditeten var jag sängliggande från v.17 till v.25 men denna har jag blivit ordinerad sträng vila och sängliggande de första 3 veckorna, jag kommer att bli sjukskriven resten av graviditeten men vilandet kommer att bero på hur jag känner mig.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    TikTok skrev 2010-09-07 16:12:45 följande:
    Han menar på att om man ligger ner vänjer man inte tappen vid det ökade trycket utan chockar tappen om man har haft sängläge & sedan reser sig upp efter väldigt lång tid.
    Låter sunt, men frågan är om det verkligen fungerar i praktiken. Önskar att alla läkare vore överrens. :/
    Jag kan nog hålla med din läkare,när det gäller mig själv. När jag går upp för att kissa eller äta så får jag sååååååå himla ont i tappen och livmodern blir ibland hårt och spänd.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • TikTok
    Thalis: Okej tack. Ja det är ju så olika från person till person, ingen är ju den andra lik som sagt.. Hur långt gången är du nu?
  • Thalis
    TikTok skrev 2010-09-07 16:19:42 följande:
    Thalis: Okej tack. Ja det är ju så olika från person till person, ingen är ju den andra lik som sagt.. Hur långt gången är du nu?
    Är i v.15+4 och fick mitt andra cerklage i fredags.
    Hur är det med dig? Är du gravid nu?
  • TikTok

Ja. Jag går in i vecka 14 imorgon. Ska opereras då..*nervös, fast man gjort det innan*

• Schäfer

TikTok: ja så klart det är olika vilken typ av försvagning man har. Men har aldrig hört att man skulle "chocka tappen"!? Har aldrig kännt nått sånt heller när jag gått på toa eller på mina kontroller!?
    Det viktigaste är att man litar på sin läkare och känner sig trygg i de beslut som tas - annars ska man ifrågasätta och kräva svar eller ny läkare!

• MagdaA
    TikTok: jag var inte sängliggande förra graviditeten, då jag hade cerklage. Jag var helt sjukskriven och blev tillsagd att inte bära/lyfta. Inte stå/gå för länge. Undvika "all ej helt nödvändig fysisk aktivitet" som han så fint uttryckte det. jag levde väl rätt normalt, men som sagt, inge långpromenader. skulle vi på stan el t ex ikea hade vi en rullstol osv. inget sex...

nu jobbar jag 25% men bara lätta uppgifter, typ kontorsjobb, i övrigt tar jag det väldigt lugnt. lullar på här hemma och maken får göra allt jobbigt.

Thalis: hur länge ska du ta sprutorna?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    TikTok skrev 2010-09-07 16:24:42 följande:
    Ja. Jag går in i vecka 14 imorgon. Ska opereras då..*nervös, fast man gjort det innan*
    Det är bara naturligt att man känner sig nervös!
    Det kommer att gå hur bra som helst och kom bara ihåg att med cerklage har du större chans av få med dig hem en bebis än utan.
    Sen kan det vara annorlunda än förra gången, det har jag märkt.
    Lycka till imorgon kommer att hålla tummar och tår.
Svar på tråden Cerclage?