• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dallis

Hej alla tappra tjejer!

Jag har inte haft tillgång till internet på ett tag, men har nu läst ikapp i tråden och oj, vad det har hänt grejer.
    Skickar massor med peppning och lyckatill kramar!

Ni som har blivit av med era Cerclage, vilken vecka togs dem bort? Togs dem efter 36 fulla eller efter 35 fulla veckor?

• Grazila
    Dallis skrev 2010-09-11 12:43:06 följande:
    Ni som har blivit av med era Cerclage, vilken vecka togs dem bort? Togs dem efter 36 fulla eller efter 35 fulla veckor?
    Förmin del 37+ alla tre ggr. Men går lika bra v. 36. 35 har jag aldrig hört om inte värkar startat.
  • Dallis
    Grazila skrev 2010-09-11 15:10:22 följande:
    Förmin del 37+ alla tre ggr. Men går lika bra v. 36. 35 har jag aldrig hört om inte värkar startat.
    Okej, tack.
    Sist jag var hos läkaren sa de bara att det ska klippas i v36.
    Tänkte inte mer på det förren idag. Vet ju inte om de menar när jag går in i v36 eller när jag har gått 36veckor. Får väl se den 28/9 när jag ska ner till Lund igen.

För min del skulle de kunna klippa det redan nu. Jag har så ont i magen hela tiden. Plutt ligger på tvären konstant, med väldigt jämna mellanrum får jag några välriktade slag/sparkar ner mot cerclaget och det är så att jag tappar andan och får tårar i ögonen. Det är inte skönt för fem öre!
    Att dessutom ha sammandragningar gör ju inte saken bättre.... Suck
  • MagdaA

Dallis: för min del var det planerat att ta bort cerklaget på 38+0, men eftersom jag fick ökat tryck neråt så tog dom bort det 1,5 vecka tidigare ungefär.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-11 17:27:21 följande:
    Dallis: för min del var det planerat att ta bort cerklaget på 38+0, men eftersom jag fick ökat tryck neråt så tog dom bort det 1,5 vecka tidigare ungefär.
    Så sent? Var det någon speciell anledning till att de skulle ta det så pass sent egentligen?
    Tänk om förlossningen hade startat.... Ajajaj
  • Schäfer
    Dallis: mitt cerklage hade jag fått datum för klipp i v.37+5 men mitt vatten gick ju i v.35+4 så det klipptes då i stället.

Ego: fick mega störtblödning igår morse... Fick sitta på toa i en tjugo minuter och det bara forsade Tillsist blev jag så yr i huvudet (svimfärdig) så jag var tvungen att förflytta mig till sängen. Då hade blödningen "avtagit" lite och var som en kraftig mens.
    Jag vilade i några timmar och sen har det inte kommit en enda droppe till!?
    Jag hade liknande blödning i v.7 men vet inte om vi törs hoppas än en gång... Till min fördel så har jag inte haft nått ont och så mår jag fortfarande jätte illa - precis som innan...
    Ska gå till min privata gyn och göra ul i morgon bitti - håll gärna en tumme för oss, tack!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-09-12 10:53:33 följande:
    Dallis: mitt cerklage hade jag fått datum för klipp i v.37+5 men mitt vatten gick ju i v.35+4 så det klipptes då i stället.

Ego: fick mega störtblödning igår morse... Fick sitta på toa i en tjugo minuter och det bara forsade Tillsist blev jag så yr i huvudet (svimfärdig) så jag var tvungen att förflytta mig till sängen. Då hade blödningen "avtagit" lite och var som en kraftig mens.
    Jag vilade i några timmar och sen har det inte kommit en enda droppe till!?
    Jag hade liknande blödning i v.7 men vet inte om vi törs hoppas än en gång... Till min fördel så har jag inte haft nått ont och så mår jag fortfarande jätte illa - precis som innan...
    Ska gå till min privata gyn och göra ul i morgon bitti - håll gärna en tumme för oss, tack!
    Men vännen!!!
    Läskigt ju,men det gick ju bra förra gången så varför skulle det vara annorlunda nu?
    Jag blödde en massa med Alex men denna gång har jag inte blött alls och DET har oroat mig.
    Så ta det lugnt och håller tummar och tår!
    Kramisar.
    Snart mamma- igen!!
  • Lanie

Hej alla starka mammor där ute!

Tack Thalis för att du visade mig tråden!

Har sysselsatt mig med att läsa hela tråden och jag beundrar verkligen ert mod o styrka i detta!

Min son Wilton föddes i v 24+0, förlossningen startade helt plötsligt, fick första värken (som jag inte visste om var en värk) kl 17 lör 8:e maj. Två timmar senare ligger jag på sjukhuset o läkarna säger att jag ska föda när som helst. Jag låg o knep i 15 timmar, men sen kom han, fyra timmar senare vände han om igen.

Jag har fått förklarat för mig att förlossningen sattes förmodligen igång av försvagad livmodertapp, de hittade inga infektioner på varken mig eller Wilton, jag gjorde en konisering för tre år sedan så förmodligen är det pga den som livmodertappen inte pallade trycket. Jag har blivit lovad cerklage i nästa graviditet. Jag är inte gravid än, men vi jobbar på det Cool o jag har inte tänkt så mkt på det här med cerklage då min läkare inte sagt så mkt om det o jag har inte haft de rätta frågorna o ställa till henne. Jag är otroligt tacksam över era historier, för nu kan jag mentalt börja o förbereda mig på den här resan vi har framför oss, min läkare har lagt fram det till mig som om den resan inte är så mkt svårare än någon annan resa, men jag börjar nu o inse att jag varit naiv, så tack för att ni gett mig lite kött på benen o att det är okej o vara besvärlig!

hoppas bara ni finns kvar här den dagen då vi har plusat o vår resa börjar!

Kramar

• Schäfer
    Lanie: beklagar så att Er lille Wilton inte fick stanna hos Er...
    Låter som du har fått tag i en bra läkare och det är bara att fråga på här i tråden när funderingarna dyker upp!!!
    Det är så olika hur vi cerklagepatienter blir ordinerade och vad vi klarar av eller inte.
    Hoppas du snart får hoppa in här i tråden som gravid, men stanna gärna nu innan också! Lycka till!

Thalis: tack, jo jag tar mig knappt upp ur soffan pga oro... Men illamåendet ger mig hopp! Snälla lilla pyre - stanna!!!
    Wtf, är ju ändå i v.14 och den "normala" missfallsrisken är ju liksom över!?
  • MagdaA
    Hej på er alla! Har mått kräk-illa hela helgen. Idag bjöd vi bort oss på middag till svärföräldrarna. Så skönt att bara slippa tänka på det. Jag har inga problem att äta, men har liksom ingen ork att laga maten... VI kom dit en par timmar innan vi skulle äta så jag la mig på sängen och sov 1,5 timme, riktigt skönt att sen vakna med middan serverad på bordet. Måndag i morgn, och sen på tisdag ny koll. Så skönt! 1 vecka går fort

Schäfer:
    STOR KRAM!!! Håller alla tummar och tår så hårt jag bara kan! Säger som Thalis, då det hänt förut så hoppas jag att det är lugnt denna gången också. Jag har haft blödningar tidigt i graviditeten alla 3 graviditeter, otroligt läskigt och skrämande, men jag har lärt mig att det är "naturligt" för mig. Hoppas allt ser bra ut i morgon! Har du gjort nått vul tidigare? Konstaterat 1 el 2 foster? Har nämligen en kompis som fick en kraftig blödning, åkte in på koll och då visade det sig att hon förlorat 1 av 2. Hon väntade alltså tvillingar, men kroppen stötte ut det ena fostret, antagligen för att nått var fel. Helt otroligt att kroppen då kan "välja rätt" och spara det andra fostret. Allex gick bra med det andra barnet och hon födde efter full tid. Tänker på dig massor!!! KRAM!

Dallis
    : det ansågs inte vara någon fara att ha kvar cerklaget så länge, om allt var lugnt så att säga. 38+0 räknas man ju som fullgången och det är ju såklart att föredra. Jag gic ju på kontroller hela tiden för å se att det itne tryckte på allt för mycket och jag hade blivit tillsagd att höra av mig om det tryckte på el värkar startade. Nu blev det ju så, det tryckte på neråt så dom tog cerklaget tidigare.

Lanie: "Välkommen hit", om man nu kan säga så... Såklart skulle vi eg inte vilja att den här tråden behövdes, men samtidgt så är det SÅ bra att den finns! Tänk ändå hur många där ute, men liknande problem som vi, som kanske ine har nån att dela allt med?! Klokt av dig att börja "plugga på" redan nu, innan ni plussat, då vet du vad du ska kräva, och då vet du lite mer vad du har framöfr dig. Häng gärna här redan nu, även fast du inte är gravid. Ställ frågor så mycke du kan! Du kan bara bli klokare! Beklagar verkligen er förlust. Har själv fött och förlorat en dotter alldelens för tidigt, inget man ens önskar sin värsta fiende. KRAM och kämpa på! Ni fixar det!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Cerclage?