• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-09-07 16:29:49 följande:
    TikTok: jag var inte sängliggande förra graviditeten, då jag hade cerklage. Jag var helt sjukskriven och blev tillsagd att inte bära/lyfta. Inte stå/gå för länge. Undvika "all ej helt nödvändig fysisk aktivitet" som han så fint uttryckte det. jag levde väl rätt normalt, men som sagt, inge långpromenader. skulle vi på stan el t ex ikea hade vi en rullstol osv. inget sex...

nu jobbar jag 25% men bara lätta uppgifter, typ kontorsjobb, i övrigt tar jag det väldigt lugnt. lullar på här hemma och maken får göra allt jobbigt.

Thalis: hur länge ska du ta sprutorna?
    Så hade jag också förra gången och hoppas på minst samma sak denna gång men jag har märkt att läkarna daddar mig alltför mycket! I stället för en läkare har jag 2 och båda går emot min vilja att vilja jobba lite. Jag sitter framför datorn hela dagarna och mina arbetskamrater som också är mina vänner privat skulle säkert mata mig om det behövdes bara för att jag inte ska röra mig alltför mycket. Men som sagt de kommer att sjukskriva mig helt.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • TikTok
    Thalis: Tack så mkt! Ja oron kommer nog alltid finnas där med den vetskapen jag har i mitt bagage tyvärr, men det är ju precis som du säger, större risk man kommer hem med en levande bebis med ett cerclage än utan.
  • Thalis

Magda: Får reda på hur länge imorgon när det gäller sprutorna. Har sprutor hemma till 2 veckor.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA
    TikTok skrev 2010-09-07 16:34:26 följande:
    Magda: Hur långt gången är du nu?
    16+3 idag
    Thalis skrev 2010-09-07 16:35:44 följande:
    Så hade jag också förra gången och hoppas på minst samma sak denna gång men jag har märkt att läkarna daddar mig alltför mycket! I stället för en läkare har jag 2 och båda går emot min vilja att vilja jobba lite. Jag sitter framför datorn hela dagarna och mina arbetskamrater som också är mina vänner privat skulle säkert mata mig om det behövdes bara för att jag inte ska röra mig alltför mycket. Men som sagt de kommer att sjukskriva mig helt.
    Du kan ju välja själv att jobba. jag hade en sjukskrivning på 100% men kontaktade FK och sa att jag ville börja jobba 25%, så då ändrade hon bara. Sen sa jag det till min läkare när intyget skulle förlängas, han tyckte bara att det var bra. och läkaren jag träffade idag höll med. det är bra för psyket att få komma iväg lite och tänka på annat. tror det är därför våra män orkar med detta lite bättre, dom får åka iväg och jobba 8-9 timmar/dag och koncentrera sig på annat. självklart funderar dom också, men jobbet ger lite "vila".
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-09-07 16:46:20 följande:
    16+3 idag
    Thalis skrev 2010-09-07 16:35:44 följande:
    Du kan ju välja själv att jobba. jag hade en sjukskrivning på 100% men kontaktade FK och sa att jag ville börja jobba 25%, så då ändrade hon bara. Sen sa jag det till min läkare när intyget skulle förlängas, han tyckte bara att det var bra. och läkaren jag träffade idag höll med. det är bra för psyket att få komma iväg lite och tänka på annat. tror det är därför våra män orkar med detta lite bättre, dom får åka iväg och jobba 8-9 timmar/dag och koncentrera sig på annat. självklart funderar dom också, men jobbet ger lite "vila".
    Min läkare sjukskrev mig dessa 3 veckor trots mina protester,jag lovade ta det lugnt och han varnade mig att jag kommer att vara sjukskriven resten av graviditeten eftersom de vill inte riskera något ,så jag tror inte att det kommer att gå när det gäller mig. Sen är jag konsult på en myndighet vilket gör att någon måste ersätta mig  omgående om jag skulle bli sjukskriven akut igen och det är inte det lättaste om jag inte vet hur det kommer att bli nästa dag.
    Som sagt de har blivit så daddiga med mig.... uppskattar det men jag tycker att de överdriver lite. Hoppas att jag får gå på afterworken som jag planerat i flera veckor imorgon,men det låter inte troligt.
  • DevilsDaughter

Hej!
    Förlåt om jag bara hoppar in såhär. Men tänkte eftersom många här som fått cerclage är samlade så kanske det är bäst att fråga här.

Detta är min tredje graviditet. De första två gick helt komplikationsfritt, men efter andra barnet så koniserades jag kraftigt, läkaren uttryckte det som att man i normala fall kan koniseras 3 ggr men på mig gör de alla 3 koniseringarna på samma gång, jag kan alltså inte koniseras mer då tappen inte räcker till. Han sa att om jag blir gravid så kommer jag att få gå på täta kontroller under hela graviditeten och han pratade om att cerklage  kan bli aktuellt och förklarade för mig hur det fungerade.

Jag är gravid nu och har gått 10 veckor och fick tid hos en annan läkare angående tappen, träffade henne för 2 veckor sedan. Hon tyckte att den såg fast och bra ut och att inga fler kontroller behövs. Jag yrkade då på att man väl borde kolla så att den inte öppnades i förtid och hon sa då något om att jag kanske kunde få en tid längre fram runt v 30. Jag berättade vad min tidigare läkare hade sagt och hon avfärdade det och sa att det såg bra ut och att min tapp räckte till för en graviditet.

Vad ska jag tro om detta? Ska jag lita på denna läkare?Är rädd att jag inte kommer att känna om/när jag öppnas. Men andra barnet öpnades jag 8 cm utan att märka något, dock efter fullgången tid.

• MagdaA
    DevilsDaughter skrev 2010-09-07 17:18:33 följande:
    Hej!
    Förlåt om jag bara hoppar in såhär. Men tänkte eftersom många här som fått cerclage är samlade så kanske det är bäst att fråga här.

Detta är min tredje graviditet. De första två gick helt komplikationsfritt, men efter andra barnet så koniserades jag kraftigt, läkaren uttryckte det som att man i normala fall kan koniseras 3 ggr men på mig gör de alla 3 koniseringarna på samma gång, jag kan alltså inte koniseras mer då tappen inte räcker till. Han sa att om jag blir gravid så kommer jag att få gå på täta kontroller under hela graviditeten och han pratade om att cerklage  kan bli aktuellt och förklarade för mig hur det fungerade.

Jag är gravid nu och har gått 10 veckor och fick tid hos en annan läkare angående tappen, träffade henne för 2 veckor sedan. Hon tyckte att den såg fast och bra ut och att inga fler kontroller behövs. Jag yrkade då på att man väl borde kolla så att den inte öppnades i förtid och hon sa då något om att jag kanske kunde få en tid längre fram runt v 30. Jag berättade vad min tidigare läkare hade sagt och hon avfärdade det och sa att det såg bra ut och att min tapp räckte till för en graviditet.

Vad ska jag tro om detta? Ska jag lita på denna läkare?Är rädd att jag inte kommer att känna om/när jag öppnas. Men andra barnet öpnades jag 8 cm utan att märka något, dock efter fullgången tid.
    jag tycker att du ska stå på dig, be att få komma till en annan läkare. att det såg bra ut i vecka 8 behöver inte betyda att det ser bra ut i vecka 18. i vecka 8 är det ingen tyngd, ingen påfrestning på tappen, så det går inte att bedömma då hur det ser ut senare, när trykcet ökar. vet du hur lång tappen var på kollen i vecka 8?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • DevilsDaughter

Tack för svaret!
    nej, hon sa inte det. Ångrar nu att jag inte frågade.. Men jag har inte så bra koll på hur lång tappen "ska" vara, så det kändes inte aktuellt då.. Just under besöket kändes det lugnande att allt var så "bra", oron kom efteråt..  Men jag har tänkt precis så som du säger, att hur blir det när trycket ökar?

Är lite osäker på vart jag ska vända mig, på det MVCet jag är inskriven på har vi bara denna läkaren.

• TikTok

Jag tycker oxå du ska stå på dig! Tyvärr kan man avfärdas aldeles för snabbt på sjukhuset. Men bara på dom!
    Min tapp var lång & fin i vecka 16. I vecka 18 Var den helt utplånad & hade buktande fosterhinna med en fot ner i kanalen & jag kände ingenting.
    Sen fick jag mitt akuta cerklage som inte gick så bra i slutändan.
    Stå på dig!

• tigerkaka

hej på er allihopa !

Thalis skrev 2010-09-04 14:26:20 följande:
    Hej tjejer!
    Ska vila mig lite sen kommer jag att läsa i kapp.
    Igår fick jag cerklaget och har precis kommit hem.
    Kram
    skönt att det äntligen är på plats, hoppas du slipper krångel och får det lugnt =)!
    Grazila skrev 2010-09-05 10:03:22 följande:
    Tack :) Nope, jag var ensam på förlossningen då maken hade våra barn. Kände mig helt cool-lugn iaf, kom till en avd som var helt tom på patienter och fick 2 underbara barnmorskor för mig själv. De gjorde allt rätt, sonen kom tre timmar efter att jag skrevs in. Jag hade faktiskt min absoluta drömförlossning... har bara inte orkat uppdatera i min "orostråd" än :)

Usch och fy vad du får gå igenom. Visst är det så att du bor själv med? Att då bli hemskickad utan avlastning, psykiskt som fysiskt är ju omänskligt, även om de tycker bebis lika gärna får komma. Skönt att se att du mest är arg, men såhär borde det inte kunna gå till... förstår att toabesöken är en mardröm. Men tänk som så att bebis är så stor att den kommer inte bara kunna "trilla ut", och får du värkstart söker du direkt så man kan stoppa. Det borde de göra fram till v. 34 eller 36 iaf så länge inte vattnet gått.
    STOR KRAM
    Thalis skrev 2010-09-04 14:26:20 följande:
    Hej tjejer!
    Ska vila mig lite sen kommer jag att läsa i kapp.
    Igår fick jag cerklaget och har precis kommit hem.
    Kram
     Åh vad skönt att det är satt nu! :) Stillsam fortsättning önskar jag dig nu, kram!
    en drömförlossning ! va härligt =), skönt att du fick bra morskor och att det verkar ha gått rätt fort. antar att du är emma och snusar bebbe nu =D.

jag bor me en kompis, han jobbar mkt så jag e själv mest. är inte glad alls över att vara hemma men försöker ta det så lugnt jag kan. fick ju inget fragmin me mig hem, dom tycker ju att jag ska leva normalt efter sjukhusvistelsen.. ja eller hur =)....
    Thalis skrev 2010-09-06 07:55:07 följande:
    Jösses vad förbannad jag blir!!!
    Jag har god lust att skriva till pressen om hur många av oss behandlas när vi behöver sjukvården som bäst!
    Idotiska läkare som inte borde jobba med människor, helt inkompenenta idioter som leker med våra bebisar liv och vår sorg och oro!!
    Snart spricker jag av ilska!
    Tiger,sådär ska du inte behöva ha det! Det kan inte vara bra för någon och din stressnivå måste vara skyhög!
    Önskar att jag kunde göra något för dig, banka skiten ur någon läkare eller åtminnestone sätta dem på plats verbalt.
    jag me ! men har lugnat ner mig lite nu, men känns inte helt ok att vara hemma så här. verkar vara stor skillnad på vilket sjukhus man hamnar på och beroende på de säger dom olika saker. även fast det gått så långt de  har nu så är han ju inte färdig än på ett par veckor så varför dom tycker att man ska chansa på detta viset kan man undra... det är ju inte dom som får ligga på neo sen eller ta konsekvenserna om det nu skulle hända ngt. näe usch va less man blir på alla olika besked.
Svar på tråden Cerclage?