• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Duckie

Halloj Ebolms,

kollen gick över förväntan, tappen tillbaka på 26 mm (14 mm vid operation, 18 mm när vi åkte hem från sjukan) och knappt någon funneling alls! Cerclaget satt ordentligt där det skulle.

Nu får jag röra mig friare i hemmet och ta kortare utflykter med rullen :) känns som en enorm lyx och befrielse.

Men hur gick det för dig? Hoppas, hoppas på lika goda nyheter. Tog ni reda på vem som gömmer sig därinne? ;)

Kram!

• Dallis

Var inne på förlossningen i tisdags, eftersom jag har haft många och smärtsamma sd hela helgen och under måndagen.
    Trodde att de skulle klippa cerklaget om det visade sig att något var på gång, men icke.
    Istället fick jag en spruta med Bricanyl. De ville lägga in mig, men jag ville verkligen inte hamna på bb igen, så efter några timmars observation fick jag åka hem igen.
    Tappen hade minskat lite igen och jag hade ingen infektion.
    Är så trött på detta nu.
    Det skaver från cerklaget, jag har ett jättetryck neråt och varenda sd känns mycket...
    Får se om det håller sig till planerat klipp

• ebolms

Duckie:
    Ååå, vad skönt att höra! Hoppas det stannar så också! :)
    Jodå, det gick bra. Var så himla nervös för RUL igårkväll så jag mådde illa. Men allt så bra ut och det är en liten lillasyster som gömmer sig där inne :) Hjärta
     Min läkare bokade om tiden för mätning av tappen så jag ska dit imorgon eftermiddag ist, hoppas att det ser bra ut också. Har ju inte känt något obehagligt eller något så det ser nog bra ut!

Dallis:
    Usch vad jobbigt det låter! Vilken vecka är du i? Och när är det tänkt att dom ska klippa cerklaget?

• Duckie

Ebolms, hur gick det m tappmätningen?

En liten tjej för dig med, vad roligt!! :)

Nu går du in i v 19?

Vi går in i v 25 imorgon, nu börjar det bli tyngre, det känns! Växtvärk i magen och tycker att sammandragningarna kommer lite oftare nu. Tar faktiskt en Bricanyl morgon och kväll då jag tycker dem är lite obehagliga. De släpper fort, men tycker nog att de känns rejält.

Uppe på toa 2ggr/natt vilket också är nytt.

Lanie: att dem inte kunde klippa i v 36, tycker så många andra i den här tråden haft klipp då? Inte kul att ha det så där kämpigt, skall ju finnas krafter kvar till förlossning och tiden efter också.

Förstår också att det måste finnas en oro över att fl drar igång innan klippet..

• giggle

Hur har det sett ut för er med tappförändringar efter cerclagen har lagts? Jag var inne på tappkoll och RUL i torsdags och då hade tappen inte blivit det minsta längre utan snarare lite kortare. En vecka innan operationen hade jag 22 mm och då var livmodertappen ganska S-formad fortfarande så 22 mm var "fågelvägen", dvs att den alltså egentligen var lite längre.
    Nu (2 veckor efter cerclaget lagts) hade den rätat ut sig och var 21,8 mm, vilket borde betyda att den kortats ytterligare. Den var fortfarande helt stängd och såg i övrigt bra ut och läkaren verkade "nöjd" med det.

Men jag får lite känslan av att mångas tappar växer direkt efter att cerclaget lagts, eller kan det ta tid? Jag har tagit progesteronvagiatorer i 6 dagar nu och det ska väl förhoppningsvis hjälpa till lite!?

Jag blev flyttad fram några dagar så enligt RUL är jag i v.19+2 istället för 18+5 idag. Så det är ju bra att bebisen verkar växa på sig ordentligt.

• ebolms

Duckie

Ja, alltså när jag var inne  på gynakuten 1 vecka efter cerklaget hade satts så mätte läkaren där tappen till 4,5 cm. Sa till min läkare i torsdags att tappen var så lång och då sa hon att det typ var omöjligt att ha en sån lång tapp..? :S fast ingenting är omöjligt vad gäller mig känner jag.. I torsdags mätte hon tappen 3 ggr och fick mått mellan 3,3-3,7 cm, så jag vet inte om den har blivit kortare eller om den har vart den längden hela tiden. För jag frågade om dom mätte tappen i samband med insättandet men nej, det hade dom inte gjort? Sa att jag tyckte det var dåligt, jag vill ju liksom veta vad jag kan ha att gå på! Men vi ska på spec.ul på fredag, så får någon som verkligen kan mäta tappen mäta den rätt! För min läkare sa också att tappens längd kan variera beroende på vem som mäter.. tycker det låter lite konstigt att det kan skilja 1-1,5 cm men.. jaja, vi får se på fredag. Det fanns iaf inga tecken på att jag börjar öppna mig inifrån eller att det skulle vara ett tryck neråt, skönt!

Vi blev flyttade bakåt 4 dagar på RUL så vi går in i v. 19 imorgon :) Och den lilla har börjat leva om riktigt ordentligt i magen nu, det gillas!! :)

• Duckie

Hej Ebolms,

har också fått höra att de kan mäta olika, men också att tappen är lite dynamisk i sig självt och att det kan skilja lite från mätning till mätning, hur van läkaren är att tolka UL osv.

Bra att du får kollas av spec läkaren med sitt spec UL. Jag har haft dr N och han är super!! Det var han som så snabbt sprang och letade upp min läkare och informerade om läget. Engagemang till 110% !

Själv hamnade jag på DS förlossning igår kväll.. Helt plötsligt kom det blod i en flytning, så ilfart in. Allt ser dock bra ut, stängd inifrån och tappen mättes till 27 mm. Rikliga vattniga flytningar dock som blandas m blod fortfarande. Fått dropp mot smdr samt första kortisonsprutan för säkerhets skull. De diskuterar nu om jag skall skickas till KS eller ej.

Hej och hå, svänger fort.. Inga mängder blod så känner mig hyffsat lugn än så länge. Hon mår toppen också och inga tecken på att fl skulle dra igång.

Går som sagt in i v 25 idag, läkarna räknar 24 fulla. Så hon måste stanna minst 3-4 v till har jag bestämt!

• ebolms

Duckie

Skönt att du har en så bra läkare! Jag är halvnöjd med min.. känner inte att jag kan vara lugn till 100% tyvärr. Men nästa gång så ska jag nog byta till någon annan läkare. Har ju (tyvärr :( ) fått många nya vänner efter att vi förlorade Wille som också går på DS och dom har så mkt bättre läkare. Nästa gång blir det nog någon annan.
    Å nej! Hoppas att hon stannar inne mkt längre! Men skönt att hon mår bra, och du också!Hjärta