• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Duckie

Hej..

Blev flyttad till KS förlossning på fm i måndags. När tappen mättes på natten såg den så bra ut, men på morgonen bara 15 mm kvar samt funneling inifrån.

Ambulans till KS och blev igår flyttad till antenatalen. Fortfarande rikliga flytningar m lite färskt blod i. De hittade bakterier i urinen och infektionsvärdena hade gått upp, så får antibiotika nu. Värkhämmande droppet togs bort igår kväll så nu avvaktas effekterna av det. Hittills lugnt m sammandragningar iaf.

En dag i taget som gäller nu.. Hon mår fortfarande toppen iaf. Hoppas flytningarna o blodet kommer från cerclaget och inte inifrån.

Ja, byt läkare, vill du så kan jag skicka namnet på min? Vi hade en först som jag upplevde som väl nonchalant med tanke på vår historia. När jag misstänkte läckande fostervatten och tom uppsökt deras gynakut för detta vägrade hon trots detta att ta ett Amniosure test, då testet är så dyrt!!?

Nästa besök fick vi vår underbara läkare igen, som genast gick och hämtade testet, så var den oron ur världen. Detta hände innan cerclaget sattes, när jag stod på progesteronbehandlingen.

Ni måste få känna er trygga, det är A och O.

Tack för omtanken, 24+3 idag, så håll tummarna!!

• Yrla23

Hej på er! Har också en kort tapp, 13 mm var den igår, min tapp har varierat från 13-22 mm i sedan det upptäcktes i v.23. Svårt att mäta säger en del. Låg på KS mellan v.25-26 på antenatalen pga av att tappen ändrat hållbarhet och funnelering, Fick två sprutor kortison och efter en vecka hade läget "stabiliserat" sig. Vilar mkt i hemmet nu och försöker att få dagarna att gå. Jag låg på rum 29, vilket har du Duckie? Personalen var underbara och gav oss lugn och trygghet i all ovisshet. Jag är sjukskriven sedan v. 23 och går på koll på DS varje vecka, har en fast läkare där som följer oss. Jag har tagit progestron sedan v.24 och ska göra det så länge som möjligt. Om vi blir inlagda igen så bir det på DS eftersom vi passerat v.28 nu. Ovissheten är värst men annars mår vi bra! De tyckte att ceklage aldrig var aktuellt för mig då min tapp var så kort och att de ka innebära infektioner. Flera läkare och BM som jag träffat berättade även att vi som har detta problem lika gärna kan gå över tiden och bli igångsatta, det är så olika från fall till fall. Hur mår ni andra? Trevlig helg er och håll ihop där nere!

• Duckie

Hej, blev flyttad till KS antenatal i förrgår. Gjort ett TUL idag, lillfian väger iaf ca 817 g så det var bra nyheter! Tappen dock 13 mm m funneling, fortfarande lite blodblandat som kommer. Infektionsvärde som går upp och ner, är väl det primära nu att få ner det värdet. Sammandragningarna hålls i schack med Bricanyl, funkar bättre än adalat faktiskt. Supernöjd med KS också, även om jag såklart kan sakna att diskutera med den läkare som följt oss fram till nu. Men allt för bebban, och KS har bäst beredskap för henne som läget är nu. Hoppas på att de får bukt m infektionsvärdet så att jag kanske, kanske kan få komma hem på lite permis... Men men, det skall se stabilt ut isf, inga chansningar. Längtar också efter att få passera v 28!!

• Yrla23

Vi var på Iva Neo o Neo på besök för att veta vad som väntade oss om liten kom! Då har vi samma mått och funnelering, im är det fullgågna 29 veckor för oss! Så heja er nu! Bort m infektionen så kanske du kommer hem snart?! Ni är på bästa tänkbara ställe just nu! Härligt att få se er lilla. Det är i alla fall en fördel att få se dem oftare i allt vi går igenom. All lycka!!

• Dallis
    Duckie: Förra gången klippte de i v 36, men tydligen så har de 37 fulla som rekommendation i Malmö där min läkare har jobbat innan.

Var hos läkaren i onsdags på min sista kolla innan klippet och allt såg bra ut. Berättade för läkaren att det skaver mycket och hon sa att jag skulle höra av mig om det blir värre. Har ju gått så långt att nu kan de klippa..

Igår hade jag ont hela dagen och varenda sammandragning gjorde ont. Sov skitdåligt inatt och imorse började det göra ont igen. Känns som en tampong med nitar...
    Ringde till förlossningen vid 11 och fick komma in. Strax efter 13 klippte de väck cerklaget!
    LYCKA!!
    Hade förväntat mig att det skulle göra svinont, men det gick smidigt och gjorde knappt ont alls. Det värsta var när hon spände upp spekulumet (?)
    Den snälla läkaren förberedde med lustgas om jag skulle behöva, men den förblev oanvänd :)

Nu återstår det att se hur länge det dröjer innan bebis tittar ut. Förra gången tog det 12 dagar, men jag hoppas på ett snabbare förlopp den här gången :)
    35+6 idag
  • Duckie

Hej Dallis, skönt att cerclaget är väck! Hoppas att du nu fått chans att vila lite inför det som stundar. Kanske har du fått redan? :) Själv ligger jag kvar på antenatalen.. Infektionsvärdet fortsatte att gå upp trots all antibiotika. Igår kom läkaren in och förberedde oss på att hon kanske behövde plockas ut ganska snart om inte värdena börjar vända nedåt :( Som tur är hade de gjort det idag, 8 enheter ner så håll tummarna nu att det fortsätter så.. 25+1 imorgon, så då går vi in i v26..

• Dallis
    Duckie: Skönt att värdena är på väg neråt, hoppas det fortsätter så.

Än har jag inte fått nån bebis. Har ont i mensmagen och smärtsamma sd, men inget mer. Har inte jättemånga sd heller, så det tar nog några dagar till. Det hugger till i tappen fortfarande och jag hoppas att det är ett tecken på att det är på g...
    Dock har jag förväntningen att det kommer gå undan när det väl drar igång. 1,5 timmer säger bm att jag ska räkna med.
    Det tog 3 timmar från första värken till färdig förlossning med sonen...

Hur går det för er andra?
  • giggle

Duckie: bad bra att det går åt rätt håll. Varje vecka är ju en vinst nu.

Dallis: spännande! Det låter ju som att det är på gång för dig nu helt klart!

Jag är i vecka 21 nu (20+2) och är för tillfället superstressad. Sen igår så har jag fått en ny "känning" i tappen som jag inte haft tidigare. Det kom igår eftermiddag efter att jag gått en sväng på Ica (ligger ju mest hela tiden annars). Det känns lite som att jag har ett sår eller nåt på tappen som liksom känns nästan hela tiden. Det känns mycket mer när jag står upp dock.
    Vet inte om det kommer sig av att magen börjar få lite tyngd eller om jag verkligen ska vara orolig.
    Igår så var jag så fruktansvärt hård i magen efter att inte ha kunnat göra nr 2 på flera dagar (sorry för detaljer) och det var riktigt smärtsamt när jag väl kunde gå på toa och jag började blöda (där bak). Jag vet inte om det kan ha påverkat på nåt vis.

Vad tror ni? Har ni haft perioder med mer känningar i tappen och hur har de känts då?

• Yrla23

Kan ni förklara detta m känningar i tappen? Visst har jag kännt de av o till men hör det ihop med att tappen minskar tex? Giggle: vi verkar ha samma historik, fast de valde att ej sätta cerclage på mig samt att jag ej behövt vara sängliggande utan vila med sunt förnuft. Duckie: hur går det för dig?

• Duckie

Hej... Det går inte så bra.. Sent igår kväll började jag läcka fostervatten. De närmaste tre dagarna är nu kritiska. Håller det sig lugnt kan hon dock stanna ett tag till säger läkarna, förutsatt att hon mår bra förstås. Barnläkare på ingång som skall informera om vad vi har framför oss. Är livrädd!!!!