• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Yrla23
    giggle skrev 2013-03-11 10:21:43 följande:
    Klart du ska vara lugnare helt klart nu!!! Efter 28 fullgångna veckor klarar sig ju 91% av barnen! Vet du om det är en pojke el flicka?

Menar du mig? Vi har i alla fall inte tagit reda på kön. Jag har kollat lite extra eftersom vi gjort extra UL men kan inte se? I början var jag så säker på en pojke men nu vet jag inte alls? Jag har ingen aning om hur mkt de opererade bort? Vet bara att förändringarna var måttliga, jag opererades för ca ett år sedan. Var ju lite groggy när läkaren berättade om operationen med.. :/ Tänk inte på infektioner och så utan försök att tänka positivt, skaffa delmål osv. Jag har även träffat en psykolog genom Mvc eftersom jag också haft mkt av dessa funderingar och tyvärr har jag inte vågat hoppats hela tiden. Men samtalen har hjälpt samt att ta tillvara på " här och nu".
  • giggle

Haha, jo jag menade dig :D

Jo, du har rätt angående hur man bör fokusera! Och det känns som att jag kan börja tänka lite mer positivt nu. Jag har funderat på psykologhjälp också men just nu känns det som att jag inte orkar rota i de jobbigaste känslorna och oron när jag äntligen börjar kunna känna mig hoppfull.

• Yrla23
    giggle skrev 2013-03-11 15:22:15 följande:
    Haha, jo jag menade dig :D Jo, du har rätt angående hur man bör fokusera! Och det känns som att jag kan börja tänka lite mer positivt nu. Jag har funderat på psykologhjälp också men just nu känns det som att jag inte orkar rota i de jobbigaste känslorna och oron när jag äntligen börjar kunna känna mig hoppfull.

Ja det måste ju komma från dig, men för mig har det hjälpt! Vet ni könet?
  • giggle

Ja vi vet vad det blir :) . Vi bad läkaren skriva upp könet på en lapp under RUL och sen åkte vi till en riktigt mysig restaurang och åt gott och så kollade vi på lappen där. Men sen har vi inte berättat för någon annan. Vi gillar tanken att det är vår hemlighet.

Ang samtalshjälp så tror jag att jag egentligen verkligen behöver det. I samband med detta så har jag oxå fått helt ny information för mig angående mina cellförändringar som också har skakat om mig rejält. Tror dock att det sitter långt inne för mig att ta steget till att gå iväg eftersom jag normalt sett är en person som inte gräver ner mig utan ser positivt på allt (speciellt utåt sett). Och jag är ganska privat av mig.

• SofieBerglund

Hej! Skönt o hitta en tråd om cerklage :)
    Den 10 augusti förra året forlorade vi vår älskade dotter i v 19+0. Tog verkligen knäcken på oss, vi hade då försökt bli gravida i 2 år och stod i kö för IVF. Nu var vi tvungna att acceptera att det ändå blir IVF. Vi har stått i kö sen september nu, och det mest fantastiska har nu hänt! Jag har blivit spontangravid igen! :D Lyckan är total, men vi är så rädda och oroliga. Vi vet inte alls hur vi ska våga hoppas, allt såg ju så bra ut förra gången. Jag är nu i vecka 7+3, vårat första mål är såklart att komma till vecka 12. När ska man kunna slappna av? Vill njuta av vår graviditet, men vill inte bli "lurad" igen. Hur mår ni, kan ni kontrollera er oro?

• giggle

Hej Sofie! Grattis till graviditeten, det måste kännas fantastiskt!
    Hur slappnar man av? Det är väldigt svårt. Det enda sättet för mig är att distrahera mig (träffa folk, dra igång projekt, börja med nån ny hobby, gå all in på jobbet) och att ha en plan (prata med läkarna om hur ni ska gå tillväga i ert fall). Är det beslutat om cerclage i ditt fall? Har ni diskuterat progesteron och när du ska ta det?

• Felicia78

hej tjejer!
    jag har skrivit i denna tråden innan men är längesen nu... Blir ledsen av att läsa era erfarenheter osv.
    Ville mest bara säga att ifall ni undrar över nåt ang cerklage så ska jag försöka svara... Jag har cerklage just nu o fick det v 14+0. är nu i v 35 o har fått en tid för cerklageklipp om två veckor. kan inte fatta att ajg gått så långt o att de snart är dags.... har vatt många veckor av oro o rädsla denna gången...
    För några år sen födde jag en flicka i v 20+0 som såklart inte klarade sig... blev gravid igen efter ca 2 månader o denna gången var jag sjukskriven på heltid från ca 4 månaden för att kunna ta de lugnt o undvika att föda för tidigt, disskuterades cerklage men bestämdes att jag skulle gå på täta kontroller istället... Allt så jättefint ut hela tiden... men två veckor efter en sån kontroll då tapppen mätte 4 cm så var jag plötsligt helt öppen o vår tjej föddesv 28+0. Efter de sa läkaren diretk till mig att blir de fler graviditeter så sätte rjag cerklage... så de har jag nu.
    JAg har vatt sjukskriven sen ca v 16. Kändes jättedrygt att gå hem så tidigt o de kändes som en evighet...o alldeles för mycke tid att tänka på allt som kan hända osv... Men jag har tagit de lugnt men ändå rört mig. Har ju två barn att ta hand om me... även om sambon tar mycke av städning såsom dammsugning osv... men gäller att lyssna på kroppen o vara envis att åka in på kontroll när man känner att de inte står rätt till osv... helrre en gång för mycke... De var nåt jag verkligen bestämde mig för... att åka in på kontroll så fort de inte kändes bra... annars är jag sån som biter ihop o inte ionser allvaret föräns de är för sent...
    Lycka till allihop <3 o bara hojtat ill ifall jag kan hjälpa till me nåt.. kram 

• lindaothomas

Åh va roligt att höra lite solskens historier oxå att ni lyckats gå så långt nu ändå!
    Speciellt du FELICIA78... Grattis!

Ja väntar på läkartiden 28/3 och 3/4 för att få all info om cerklaget..

Även om vi nyss förlorade Våran älskade dotter så känner vi en sån otrolig längtan efter ett barn... :/ men samtidigt är vi livrädda :((( så svårt detta!

Vill bara att de ska bli 28 nu så vi får mera info! Vill veta allt....

• giggle

Jag mår bra! 22+2 idag och nu börjar jag våga känna mig hoppfull. Bebisen verkar vara hur stark som helst och sparkar massvis och det i sig tryggar ju oxå en hel del! På tisdag ska jag träffa barnmorskan på special-mvc för en officiell inskrivning där och sen har jag nästa tappmätning den 28:e så jag längtar oxå till det datumet.
    Jag vill verkligen råda dig att skriva ner alla frågor på en lapp för det är så lätt att man glömmer hälften när man har chansen att ställa dem.
    Jag hoppas att du hamnar hos en läkare med lite svar men troligen kommer du bara få mer praktisk info om hur ingreppet går till för de vill/kan ofta inte svara på nåt annat.