• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
    Hej allihopa.

Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.
    Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?
    Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?
    Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.
    Hur känns det i början med cerclaget?
    Många frågor här, hoppas att någon orkar och vill svara.

Kram!    

Jag blev sövd. Läkaren berättade att de tycker det är lättare när patienten är sövd och i mitt fall är jag glad över att jag blev sövd (dock var jag orolig innan då jag aldrig blivit sövd tidigare) då de hade svårt och sätta mitt cerklage då jag har kort tapp, plus mkt ärrbildning. Jag stannade kvar över natten. Jag fick ingen antibiotika, dock fick jag nog bricanyl som skulle minska sammandragningarna. Jag levde väldigt stilla. Låg mest i sängen eller i soffan. rörde mig inte mer än nödvändigt. Jag hade väldigt ont av cerklaget. Som att man har en tampong som skaver. Hade ff ont en vecka efter och åkte då in för jag var rädd för att jag fått infektion, men det var ingenting. Dock satte de cerklaget väldigt långt ner på tappen och jag tror det var därför jag kände av det under hela graviditeten. Jag kunde inte sitta ner på en vanlig stol i mer än några minuter och så hade jag det under resten av tiden med cerklage..

Lycka till!
  • Dallis

Var på kontroll hos SpecMVC idag och fick väntade men tråkiga besked.

Jag har haft väldigt mycket sammandragningar sedan i måndags och igår kväll kom de med 10 minuters mellanrum. Är nog mer värkar än sammandragningar, eftersom de kändes lite, men inte jättemycket.
    Har haft en molande känsla av att något är på gång och haft ont i ländryggen och "mensmagen".
    Idag visade vul att tappen har halverat sin längd till ca 19mm.

Ny kontroll om 1 vecka är planerad och order om att åka till förlossningen vid täta sd. Som det lät på doktorn blir det nog tidigt klipp av cerklaget och bricanyl+kortison för bebisens skull.
    Känns lite sådär, men är glad att jag har passerat 30 veckor....

• Vale

Jag fick cerklage i torsdags. Kan fortfarande inte sitta upp och inte gå mer än tio meter. Känner mig lite chockad för läkaren sa att det var ett sånt lätt ingrepp. Men det verkar inte så lätt för patienten...

• Dallis

Var på återbesök hos läkaren igår em och då hade tappen minskat till 1 cm. Fick gå direkt in till förlossningen och fick stanna där till imorse då jag blev flyttad till bb för observation.

Fick första kortisonsprutan igår och ska få nummer två idag, om bebis bestämmer sig för att komma ut.

Har sängläge med undantag för toabesök. Får se när jag blir hemsläppt härifrån....

• ebolms

Hej!

Vi förlorade vår lilla kille i v.22+3 i september, antingen p.g.a. för svag livmoderhals eller antikroppar som startade upp en alldeles för tidig förlossning. Vi väntar nu lillasyskonet och jag har haft mitt första cerklage i snart 3 veckor. Eftersom nya blodprover inte längre visade några antikroppar så ville dom sätta in cerklage ifall det var det som gjorde så vår Wille kom för tidigt.

Nu undrar jag bara om det är något speciellt man ska tänka på? man fick ju inte så mkt info på sjukhuset, mer än att man ska ta det lugnt. Så snälla, vill någon berätta? Vågar inte Googla på cerklage heller..

Jag äter blodförtunnande och har gjort sen v.5..och nu har jag även fått en tablett (vagitorier) som jag ska ta varje kväll i 12 v. Det är en behandling med vaginalt progesteron. Någon mer än jag som har fått den behandlingen?

KRAM{#emotions_dlg.flower} 

• Duckie

Hej, Jag får progesteronbehandling med Crinone gel sedan v 15 för att stärka livmodertappen. Tyvärr fungerade inte detta fullt ut, utan fick ett cerclage akut i v 20. Då hade jag bara 14 mm tapp kvar med funneling. Operationen gick mirakulöst bra, blev hemskickad 6 dygn senare, då hade jag 18 mm tapp och hade stängt mig. Nu hemma med order om strikt sängläge. Får gå upp på toaletten och tar en sittande snabbdusch varannan dag, thats it. Har fått en rullstol som vi skall använda när vi åker på återkoller. Om de ser bra ut kanske jag kan rullas ut runt kvarteret här framöver. Är nu i 22+3, så än är det många veckor kvar innan vi når någorlunda säker mark.. Jag har inte vågat börja med progesteronet igen pga infektionsrisken efter operationen. Skall fråga på efterkollen om jag skall fortsätta med detta. Vi förlorade sommaren -11 vår lilla flicka i v21. Denna grav har vi stått under bevakning på specmödra. Nu höll det på att gå precis lika illa i nästan exakt samma vecka. Då trodde läkarna att en infektion startade allt, då vattnet bara gick utan förvarning. Nu vet vi att det är livmodertappen som ger vika runt v20. Jag öppnar mig tyst, helt utan sammandragningar eller smärta. Om jag vore du skulle jag ta det extremt lugnt tills de mest kritiska veckorna är över, vad än läkarna säger eller inte säger. Nu är iof mitt cerclage satt akut, men här gäller liggande läge, no sex, inte bära, inga trappor etc... Apjobbigt, men leder det till ett levande barn i slutändan, är det värt allt.. Kram och lycka till!

• Duckie

Glömde säga att jag tar också blodförtunnande pga jag ligger så mycket. Tar Fragminspruta i låret varje kväll. (Ursäkta rörigt föregående inlägg, radbrytningar verkar inte komma med när jag skriver från iPad..)