Hej, Jag får progesteronbehandling med Crinone gel sedan v 15 för att stärka livmodertappen. Tyvärr fungerade inte detta fullt ut, utan fick ett cerclage akut i v 20. Då hade jag bara 14 mm tapp kvar med funneling. Operationen gick mirakulöst bra, blev hemskickad 6 dygn senare, då hade jag 18 mm tapp och hade stängt mig. Nu hemma med order om strikt sängläge. Får gå upp på toaletten och tar en sittande snabbdusch varannan dag, thats it. Har fått en rullstol som vi skall använda när vi åker på återkoller. Om de ser bra ut kanske jag kan rullas ut runt kvarteret här framöver. Är nu i 22+3, så än är det många veckor kvar innan vi når någorlunda säker mark.. Jag har inte vågat börja med progesteronet igen pga infektionsrisken efter operationen. Skall fråga på efterkollen om jag skall fortsätta med detta. Vi förlorade sommaren -11 vår lilla flicka i v21. Denna grav har vi stått under bevakning på specmödra. Nu höll det på att gå precis lika illa i nästan exakt samma vecka. Då trodde läkarna att en infektion startade allt, då vattnet bara gick utan förvarning. Nu vet vi att det är livmodertappen som ger vika runt v20. Jag öppnar mig tyst, helt utan sammandragningar eller smärta. Om jag vore du skulle jag ta det extremt lugnt tills de mest kritiska veckorna är över, vad än läkarna säger eller inte säger. Nu är iof mitt cerclage satt akut, men här gäller liggande läge, no sex, inte bära, inga trappor etc... Apjobbigt, men leder det till ett levande barn i slutändan, är det värt allt.. Kram och lycka till!