Lindaothomas: Men fy så trist, lider med er!! Jag har försvagad tapp pga en operation för cellförändringar för ett år sedan. De kollade min tapp i v.10 då var den 3,5cm. Nästa koll var i v.23 då var den 2,1cm. Fr.o.m. Då blev jag heltidssjukskriven med vila och påbörjade progestron behandling. . Kontroll sedan dess varje vecka av tappen samt tillväxt UL två gånger . V.25 blev vi akut inlagda då konsistensen på tappen blivit mjuk samt funnelering (stavs det så?). Vi fick kortisonsprutor för barnets lugnmognad ifall den skulle komma? Träffa barnläkare och besöka Iva Neo. Efter en vecka hade det lugnat sig - vi hade tur och fick åka hem, tappen var då 1,3 cm och funnelering. Nu är vi idag i 30 fullgångna veckor, och ja det känns som en dröm att komma ända hit. Tappen är fortfarande 1,3-1,6 cm, det varierar när läkaren mäter för ett exakt mått är tydligen svårt att få när det handlar om millimetrar. Min läkare sa att cerclage aldrig varit aktuellt för mig då min tapp varit så kort samt pga infektionsrisk. Vänner och familj undrar hur jag r dagarna att gå, då jag är en aktiv person och har både jobb, företag och träningspass. Men inget av det spelar så stor roll när man befinner sig i detta läge! Jag har aldrig känns av att tappen skulle minska, ej haft sammandragningar, i början hade jag huvudvärk och ont i ett ben, annars har allt varit lugnt, därför har min tapp smygkrympt som läkarna säger. När vi passerad v.28 vågade vi att börja planera igen och idag ska vi tom gå profylax kurs. Men vägen har varit lång och hoppet är det sista som överger .. Kämpa och stå på er, be om hjälp och kräv, samla info! Alla lycka och bara att fråga om det är något! Kram