Änglagosse: Jag jobbar i hemtjänsten och är sjukskriven pga det. Man kommer inte undan de tunga lyften och ibland icke ergonomiska arbetsställningarna, så jag tycker det är konstigt att läkaren tycker du kan ha din praktik.
Hade jag varit som du, så hade jag berättat för personalen om ditt "problem" så kan du säkert slippa de allra tyngsta jobben :)
Jag har visst inte skrivit här sedan jag hamnade på sjukhuset...
Jag blev som sagt inlagd för att tappen hade minskat ytterligare och fick ligga på bb (!) ons-söndag. Första natten (tis) låg jag på förlossningen. Hade order om strikt sängläge med undantag för toabesök.
Hade inga sammandragningar alls, så torsdag em fick jag röra mig på avdelningen.
Kollade tappen på fredagen och den hade då ökat igen.
Fick permission natten mellan lördag och söndag och blev sedan utsriven på söndagen :)
Lillkillen har fått längre dagar på dagis eftersom mannen lämnar och hämtar nu, så jag ska slippa lyften i och ur bilen. Har fortsatt med kontrollerna på spec (haft två hittills) och tappen är nu uppe på 39mm (som minst har den varit 10)
Min läkare tyckte detta var så bra att jag inte behöver fler kontroller innan cerklaget ska klippas. Ska dock dit igen om mindre än två veckor för att förlänga sjukskrivningen och då blir det även kontroll av tappen.
Klippet är planerat till 11/3 8,30 och jag ska vara fastande om jag skulle behöva sövas som sist.
Jag vilar mycket mer nu än innan, men gör lite mer när mannen är hemma så vi snabbt kan åka till sjukhuset om det skulle behövas.
Ska åka in direkt om jag får regelbundna sammandragningar och just nu går det väldigt mycket upp och ner.
I onsdags var jag helt säker på att vi skulle behöva åka in, men jag väntade ganska länge för att se om det gav med sig och tillslut gjorde det det. Jag hade burit en skrikande son hela vägen till bilen när jag hämtade honom på dagis ( mannen hann inte) så jag hoppades att det "bara" var av den anledningen jag hade sd.
Har lite varannan dag sd nu och nästa gång det blir intensivare kommer jag åka in och hoppas på att de tar bort cerklaget.
Har fått kortison redan och bebisen väger över 2500g, så jag känner att nu orkar jag inte ha ont mer.
Får väldigt ofta ont i tappen när bebisen slår eller vad den nu gör (ligger med huvudet ner). Det är så jag vill skrika, inte skönt alls.
Har ett tryck neråt så fort jag står, så jag tror inte det håller sig till 11/3....
34+0 idag (lördag)
Läste att några undrar hur det är med provtagningar o dyl...
Min läkare ta en odling på cervix vid varje besök, just in case och hittills har det inte visat något :)
De gånger jag har haft någon annan läkare har de inte gjort det.
Min läkare menar att det gör ingen skada och det är bättre att upptäcka det i tid. I den odlingen ingår koll av GBS.