• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Änglagosse

Hej. I onsdags den 13e fick jag mitt första cerclage insatt. Det var planerat. Jag, liksom många andra saknar information, Inga prover togs på mig heller, förutom blodtryck och feber. Jag tycker att det verkar konstigt. Fick heller aldrig prata med läkaren som satte in cerclaget då hon ej hade tid, ganska nonchalant tycker jag. Fick inte veta hur det gått, hur jag skulle leva efteråt, fick ingen sjukskrivning och inga direkta mål att gå på. Känner mig rätt vilsen i detta. Var sängliggande 5 timmar efter operationen, sen fick jag vara uppe och röra mig. Kan tycka att det var en kort tid att vara sängliggande. 
    Fick veta att jag ska komma in till specmödra eller ringa om jag har sammandragningar som inte går över om jag vilar eller om jag vaknar på nätterna av att jag känner av.. Det är väl det ända riktiga direktivet jag har med mig efter detta. Hursom, tycker det är dålig information både före och efter operationen. 

• giggle

Hej Änglagosse,

Vart gjorde du cerclaget? Jag gjorde det på SÖS.
    Visst är det helt kasst med den informationen man får (eller inte får snarare). Man får verkligen intrycket att ingen egentligen vet eller kan nåt om detta och därför knappt engagerar sig i det. Som att de själva liksom tror att det bara är ödet dom styr ändå.

Vilken vecka är du i och varför fattades beslut om cerclage för dig?

• kgv

Det enda jag fick till svar när jag blev inlagd i vecka 22+3 med tvillingarnas lillebror är att det finns för lite forskning. Och så var det med den saken. KS i Solna verkar inte vara så peppade på det här med cerklage. Vilka sjukhus tillhör ni andra?

• Änglagosse

Hej. Jag tillhör Falun så cerclaget sattes där. Jag är nu i 15+2. Cerclaget sattes nu planerat då vi förlorade en son i v 21+3 i december 2011. Frågan är nu om jag har sammandragningar eller vad det är jag känner. Har varit ute p å tripp idag och suttit och gått mycket. Vet ju inte riktigt hur det ska kännas. :-/

• giggle

Kgv: jo, det verkar ju inte vara bättre nånstans faktiskt. Men för mig är det så skumt att de själva inte verkar ha någon uppfattning heller. Jag vet inte om det görs så fruktansvärt lite cerclage per läkare eller om man överhuvudtaget inte följer upp de cerclage man sätter. På SÖS special BB där jag låg verkar det som att de aldrig gjorde dem, en sköterska kom med en "fusklapp" med rutiner och så skrattade hon lite och sa "så HÄR ofta har vi cerclage här". Och barnmorskan där som skulle känna på min livmoder sa att det det var SÅ ovant att känna på en så liten livmoder.

Änglagosse: jag beklagar verkligen sorgen. Konstaterade man då att det berodde på cervixinsufficiens eller "garderar" man sig nu? Hade du mätt tappen något innan de satte cerclaget nu?
    Det är ju verkligen svårt att veta vad man känner och om det är normalt eller inte. Jag får liksom stickningar i tappen (känns liksom i själva slidan och inte i magen) när jag går/sitter/står för mycket. Min kropp är verkligen tydlig med att sängläge är det bästa. Jag är sjukskriven i en månad till nu men tror att det lär bli längre, graviditeten blir ju bara tyngre med tiden och påfrestningen ökar.

• Änglagosse

Man garderar sig nu för de vet inte säkert vad det var som startade det hela. Jag öppnade med tyst så det lutar mot att det var just det. Innan man satte cerclaget nu så mättes min tapp till 4 cm, stängd och opåverkad vilket kändes skönt. Har inte fått någon återbesökstid ännu, vilket känns mysko.

• giggle

Det låter faktiskt konstigt. Jag har återbesök nästa torsdag (2 veckor efter att cerclaget sattes). Det kommer göras en ny mätning av tappen i samband med mitt RUL. Har du fått ditt RUL bokat ännu?

• Änglagosse

Känns som att de inte riktigt vet vad de gör i detta län. Det sätts ungefär 5 cerclage om året här. Nej, jag har inte fått någon tid för RUL ännu, men är ju liksom i vecka 15+3 nu, men enligt första läkaren jag fick (som jag nu ska dumpa då hon var riktigt ointresserad av vårat fall), så är jag 11 dagar efter våran tid, så alltså nu i 13+6???? Vet inte hur det är möjligt, då var jag inte ens gravid när testet visade positivt. En överläkare från specmödra mätte skallen för en vecka sedan, och sa vecka 14-15. Det stämmer med våra beräkningar, medans det andra är galet. Vet inte vilket de går efter då de ska skicka ut papper för RUL? Det jag är inskriven från, första läkarens mätning eller överläkarens???? Känner mig inte riktigt tagen på allvar i detta..

Varför har du giggle fått cerclage? planerat eller inte?  

• giggle

Jag tycker faktiskt att du ska ringa och säga att du vill ha tid för både koll av tapp och RUL. Jag skulle inte våga lita på att de verkligen bokar in dig.
    Vad baserade kvinnan som sa att du ligger 11 dagar efter dina egna beräkningar det på? Jag tycker du ska lita på de som mätte bebin.

Jag har haft cellförändringar för 6 år sen och opererade bort en ganska stor bit av livmodertappen. Och då sa de att jag behövde ha koll när jag blev gravid. Så jag fick propsa på att bli kollad (bm sa att det inte behövdes). Så jag mätte livmodertappen en vecka och då var den 3 cm (alltså helt ok) och sen mättes den igen 2 veckor senare och då hade den minskat till 2,2 cm vilket är för kort. Så då blev jag direkt sjukskriven och bokades jag in för cerclage veckan efter. Så jag vet inte om det räknas som akut eller planerat.

• ebolms

Ååå! Jag blir så irriterad på att typ ingen får någon info om cerklage när man har fått det! Liksom ska man gå hem och tro att man ska leva som vanligt och sen så visar det sig att det skulle man absolut inte ha gjort, utan man skulle ha vilat en massa. Man har ju ingen aning :( Tur att det finns mammor som har haft cerklage som kan dela med sig av sina erfarenheter!
    Och det där med att det är så himla olika från sjukhus till sjukhus. Jag går ju på Danderyd och fick mitt cerklage om ifall att det var en svag livmoderhals som var orsaken till Willes förtidiga födsel, dom vet ju inte säkert. Och progesteronet fick jag också lite för säkerhets skull. Läkarna vill att jag ska ha både hängslen och livrem, vilket känns väldigt bra! Men däremot så hade jag velat ha lite mer info om cerklagets för- och nackdelar av mina läkare.

Duckie
    En unge i minuten älskade jag också att titta på förut. Innan vi fick Wille och efter att vi hade förlorat honom. Klarade av att se på förlossningsprogram fram till för typ 2 veckor sen. Nu går det bara inte längre.. varför ska alla dom få sina bebisar men inte jag. Bebisar som föds bara några dagar efter Wille som klarar sig, pallar inte se på det! :( Och vår lilla kämpe, han som var så himla stark och livlig i magen! Hjärta