giggle skrev 2013-02-24 13:34:54 följande:
Hur har det sett ut för er med tappförändringar efter cerclagen har lagts? Jag var inne på tappkoll och RUL i torsdags och då hade tappen inte blivit det minsta längre utan snarare lite kortare. En vecka innan operationen hade jag 22 mm och då var livmodertappen ganska S-formad fortfarande så 22 mm var "fågelvägen", dvs att den alltså egentligen var lite längre.
Nu (2 veckor efter cerclaget lagts) hade den rätat ut sig och var 21,8 mm, vilket borde betyda att den kortats ytterligare. Den var fortfarande helt stängd och såg i övrigt bra ut och läkaren verkade "nöjd" med det.
Men jag får lite känslan av att mångas tappar växer direkt efter att cerclaget lagts, eller kan det ta tid? Jag har tagit progesteronvagiatorer i 6 dagar nu och det ska väl förhoppningsvis hjälpa till lite!?
Jag blev flyttad fram några dagar så enligt RUL är jag i v.19+2 istället för 18+5 idag. Så det är ju bra att bebisen verkar växa på sig ordentligt.
Min tapp "växte" aldrig. Den höll sig runt 30 mm (ngt kortare när jag blev inlagd) både innan graviditet, innan cerklage och efter cerklage.. Tror att tappen mättes till 28 mm på efterkontrollen efter att jag fött min ängel.. så jag har en kort tapp i vanliga fall också..